Kursuskatalog

Herunder fremgår alle de kurser, vi udbyder hos SOSU Nord. Du kan få kurserne opdelt efter branche, aktuelle kurser eller alle kurser - se fanerne herunder.

  • Akut nødhjælp til ældre og handicappede

  • Anbragte børn og unge med rusmiddelmisbrugEfter uddannelsen kan du genkende tegn og signaler på rusmiddelmisbrug hos anbragte børn og unge. Du får bl.a. kendskab til fysiske, psykiske og sociale problemstillinger i forhold til misbrug. Du lærer desuden om respektfuld dialog om misbrug, gældende lovgivning, din egen rolle og om at inddrage samarbejdspartnere.

  • Anerkendende kommunikation i omsorgsarbejdet

  • Arbejde med sindslidende med misbrugPsykiatrisk lidelse og misbrug

  • Arbejdet med lavaffektive metoder - Low ArousalEfter uddannelsen kan du med viden om lavaffektive metoder tilrettelægge og gennemføre en trivselsfremmende indsats i samarbejde med borgeren. Du lærer at kommunikere, identificere og forebygge i forhold til borgerens stress-belastning og heraf minimere konflikter med afsæt i lavaffektive metoder, der tager højde for at borgerens problemskabende adfærd er en form for mestringsstrategi.

  • Arbejdet med udsatte og sårbare børn og ungeDeltagerne kan opfange signaler om negative sociale påvirkninger hos børn og unge og medvirke til en forebyggende og problemløsende indsats i forhold til barnet, den unge og familien. De kan støtte barnets og den unges udviklingsmuligheder på trods af de negative sociale påvirkninger og ud fra en forståelse for barnets og den unges reaktions- og handlemønstre.

  • Arbejdet som familieplejerEfter uddannelsen kan du drage omsorg for et eller flere plejebørn og støtte barnets/den unges faglige, personlige og sociale udvikling. Uddannelsen giver dig viden om følgerne af anbringelsen og de lovgivningsmæssige rammer for plejefamiliens arbejde. Du vil samtidig kunne afklare din egen families ressourcer og begrænsninger i forhold til opgaven som plejefamilie.

  • Borgere med misbrugsproblemerEfter uddannelsen kan du genkende tegn og signaler hos borgere med misbrugsproblemer. Du får bl.a. kendskab til fysiske, psykiske og sociale problemstillinger i forhold til misbrug. Du lærer desuden om din egen rolle og om at inddrage samarbejdspartnere og videregive relevante observationer.

  • Brug af grafik i et tekstbehandlingsprogramEfter uddannelsen kan deltageren indsætte, placere og bearbejde grafiske objekter, fx billeder, tekstbokse, figurer og diagrammer i forhold til tekstbehandlingsprogrammets muligheder samt håndtere programmets tegneværktøjer.

  • Børn og naturEfter uddannelsen kan du formidle viden og interesse for og om naturen, herunder dyr, planter, økologi, naturens kredsløb, naturfænomener m.m., til børn på forskellige alderstrin, Du lærer at planlægge og i samarbejde med børn igangsætte forskellige naturaktiviteter, som skærper børnenes nysgerrighed og giver dem oplevelser som rummer mulighed for fordybelse og eksperimentering.

  • Børn og seksualitetDu vil på denne uddannelse lære om børns forhold til seksualitet og seksuelle udtryk, samt blive klædt på til at støtte barnet i at sætte grænser for sig selv og respektere andres grænser i leg og adfærd, der rummer seksuelle elementer. Du vil opnå viden om barnets aldersafstemte seksuelle udvikling og lære at skelne mellem passende og upassende seksuel adfærd hos børn.

  • Børn og unge med psykisk syge/misbrugende forældreKurset omhandler det pædagogiske arbejde med børn og unge. som har forældre, der er psykisk syge eller misbrugende. Deltageren lærer bl.a at identificere reaktionsmønstre og mestringsstrategier hos barnet og den unge samt at benytte kommunikationsformer, der kan bryde barnets og den unges isolation. Der er desuden fokus på det tværfaglige samarbejde og betydningen af den skærpede indberetningspligt.

  • Børns kompetenceudvikling 0-5 årDeltagerne kan indgå i relation med det 0-5 årige barn, så de bidrager til barnets udvikling af kompetencer.

  • Børns legFormålet med uddannelsen er, at deltagerne kan igangsætte lege og opbygge legemiljøer, der udvikler børns kompetencer, ud fra en viden om og forståelse for legens kulturelle betydning og betydning for børns udvikling.

  • Børns motorik, sansning og bevægelseDeltagerne kan inddrage børns sansemotoriske udvikling i det daglige pædagogiske arbejde ud fra kendskab til motorikkens betydning for barnets udvikling på alle områder.

  • Børns udtryksformerDeltagerne kan støtte børnene i at udvikle nuancerede udtryksformer og medvirke til at skabe rammer, der stimulerer og udvikler det enkelte barns udtryk.

  • Den foranderlige hjerne - forståelsen af kognetive

  • Den rehabiliterende tilgang - set m/neuropæd. øjne

  • Dokumentation og evaluering af pæd./sosuarbejdeDeltagerne kan indgå i arbejdet med at dokumentere og evaluere målene i pædagogisk arbejde eller social- og sundhedsarbejde. De har kendskab til forskellige former for dokumentation som en måde at præcisere og udvikle opstillede mål og metoder på.

  • Dokumentation og handleplaner - pæd. målgrupperEfter uddannelsen kan du med viden om lovgivning og formålet med handleplaner, tilrettelægge en pædagogisk indsats og gennemføre en trivselsfremmende indsats i samarbejde med borgeren. Du lærer at dokumentere den pædagogiske indsats og synliggøre de opnåede resultater via journalisering, referater og udarbejdelse af statusrapporter og derved medvirke til at kvalitetssikre det samlede borgerforløb.

  • Efteruddannelse for SSA - Hold 10

  • Efteruddannelse for SSA - Hold 11

  • Efteruddannelse for SSA - Hold 8

  • Efteruddannelse for SSA - Hold 9

  • Elementær Brandbekæmpelse

  • Ernæringsscreening i ældreplejen m.m.Deltageren kan i det daglige plejearbejde medvirke til at vurdere den ældre borgers ernæringstilstand gennem screening. På den baggrund kan deltageren samarbejde med borgeren og igangsætte målrettede kostændringer med henblik på at fremme ernæringstilstanden eller forebygge fejl- og underernæring. Deltageren er i stand til at observere den ældre borgers ernæringsmæssige tilstand over tid og inddrage relevante samarbejdspartnere i en tværfaglig helhedsorienteret indsats, herunder evaluere, justere og dokumentere indsatsen.

  • Forebyggende voksentandpleje i omsorgsarbejdetEfter endt uddannelse er deltageren i stand til at vurdere, observere og udføre sufficient forebyggende tandpleje hos borgeren.

  • Forældresamarbejde i pædagogiske dagtilbudDeltagerne kan indgå i forskellige former for forældresamarbejde ud fra kendskab til det lovgivningsmæssige grundlag. De kan indgå i dialog med forældre om det enkelte barn og formidle konkrete hændelser og historier fra barnets hverdag.

  • Førstehjælp på erhvervsuddannelserne

  • Hospicemetoder i praksisFormålet med uddannelsen er, at deltagerne kan anvende hospicemetoder i praktisk arbejde.

  • Inkluderende pædagogiske miljøer i dagtilbud & SFODeltageren kan efter kurset bidrage til udvikling og fastholdelse af en pædagogisk praksis, der understøtter et inkluderende pædagogisk miljø. På kurset arbejdes med, hvordan man kan medvirke til inddragelse og deltagelse af alle børn i dagligdagens aktiviteter i dagtilbud og SFO. Deltageren lærer at medvirke til synliggørelse af tendenser i samspillet, der modarbejder inklusion af enkelte børn eller en gruppe af børn, samt at reflektere over egen praksis og egen rolle i forhold til at forebygge og aktivt modvirke marginaliseringsprocesser.

  • Interkulturel kompetence i jobudøvelsenDeltageren kan igennem anvendelse af interkulturelle handlemåder og værktøjer professionelt håndtere mødet med etnisk og kulturel forskellighed i sin jobudøvelse.

  • Interkulturel pædagogikFormålet med uddannelsen er at give deltagerne kvalifikationer og pædagogiske kompetencer i interkulturel pædagogik, således at de kan støtte og styrke integrationen af børn, unge og brugere med etnisk minoritetsbaggrund.

  • Kliniske opgaver i almen praksisEfter uddannelsen har du opnået indsigt i almen praksis, social og sundhedsassistentens kompetencefelt og rolle. På baggrund heraf kan du udføre delegerede undersøgelser og behandlinger i almen praksis, herunder de almindeligste venøse blodprøver, EKG-undersøgelse, spiometri samt foretage de almindeligste vaccinationer.

  • Klædt på til demens

  • Konflikthåndtering i pædagogisk arbejdeDeltagerne kan forebygge og håndtere konflikter i det daglige pædagogiske arbejde. De kan medvirke til at skabe et konflikthåndterende miljø i gruppen ved at skabe rammer, der kan udvikle brugernes kompetencer til at forebygge og løse konflikter.

  • Leg med sprogDeltageren kan ud fra et kendskab til barnets sproglige udvikling indgå i samarbejde om at tilrettelægge, igangsætte og støtte aktiviteter og lege, der fremmer børns sproglige udvikling og lyst til at udforske sproget og anvende det selvstændigt og kreativt.

  • Leg og læring med digitale medier i dagtilbudUddannelsen ruster dig til at arbejde med digitale medier som f.eks. iPad i daginstitutioner, sådan at du sammen med børnene kan gå på opdagelse i de mange muligheder for leg og kreative udtryksformer. Du lærer at tilrettelægge pædagogiske aktiviteter med inddragelse af digitale medier, og får redskaber til at vurdere de mange digitale tilbud.

  • Lov om voksenansvar over for anbragte børn og unge (Ny lov om magtanvendelse)

  • MedicinadministrationDu kan efter endt uddannelse selvstændigt administrere medicin til den enkelte borger/patient. Du kan observere og handle hensigtsmæssigt på forandringer på baggrund af viden om medicinens virkning, bivirkning og interaktion samt søge viden herom i sundhedsprofessionelle databaser. Du kan ligeledes dokumentere utilsigtede hændelser i forbindelse med medicinadministration.

  • Medvirken til rehabiliteringDeltageren kan ud fra rehabiliteringsprincipper samarbejde tværfagligt om og medvirke ved tilrettelæggelse af dagliglivet sammen med borgeren.

  • Medvirken ved lægemiddelbrug i omsorgsarbejdetEfter uddannelsen kan du medvirke ved administration af borgernes medicin og inddrage borgeren i medicineringen. Uddannelsen giver kendskab til de almindeligst forekommende lægemidler, tværfagligt samarbejde, lovgivning og instrukser i forbindelse med lægemidler.

  • Mennesker med udviklings- og adfærdsforstyrrelserEfter uddannelsen kan du med afsæt i kendskab til det enkelte barn, den unge eller voksne med udviklings- og adfærdsforstyrrelser og relaterede trivselsvanskeligheder se bag om adfærden og yde støtte til en trivselsfremmende social- og specialpædagogisk bistand.Uddannelsen giver dig viden om adfærd og reaktionsmønstre ved de hyppigst forekommende udviklingsforstyrrelser såsom autisme med støttebehov (svarende til aspergers syndrom) og ADHD samt om relaterede adfærds- og trivselsproblemer.

  • Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejdeEfter uddannelsen kan du anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Uddannelsen giver dig indblik i hjernens funktioner og sanseintegration. Du lærer at tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde samt at reflektere over betydningen af din egen adfærd i samspillet.

  • Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde

  • Omsorg for personer med demens

  • Omsorg og etik i arbejdet med alvorligt sygeEfter endt uddannelse har deltagerne erhvervet færdigheder i at kunne varetage de specielle omsorgs- og plejeopgaver, der knytter sig til arbejdet med alvorligt syge mennesker i eget hjem.

  • Opsporing og omsorg ved dysfagiPå uddannelsen får du kendskab til, hvad dysfagi er samt, hvilke borgere eller patienter, der kan have dysfagi. Du vil få viden om, hvordan du bedst støtter borgere eller patienter under måltidet samt vigtigheden af madens og væskens konsistens.

  • Patientsikkerhed og utilsigtede hændelserDeltageren lærer om patientsikkerhed og vigtigheden af at formidle relevant viden og relevante observationer. Deltageren ved, hvem der kan indrapportere utilsigtede hændelser, og kender sin egen forpligtelse til at rapportere utilsigtede hændelser samt proceduren herfor. Deltageren ved, at indrapporteringssystemet har et læringssigte og lærer om kerneårsagsanalyse.

  • Personer med demens, aktiviteter og livskvalitetDeltagerne kan reagere over for de behov og ønsker, som personer med demens udtrykker, og er i stand til at skabe vilkår for udvikling af nye livsaktiviteter og sociale relationer for personer med demens.

  • Personlig hjælper og ledsagerDeltageren kan yde hjælp til voksne med betydelig og varig nedsat funktionsevne, som har brug for særlig hjælp og støtte i eget hjem. Deltageren forstår sin professionelle rolles betydning for det fysiske og psykiske arbejdsmiljø og kan samarbejde med borgeren ud fra relevant gældende lovgivning. Deltageren kan udvise empati og arbejde etisk forsvarligt.

  • Planlægning af pædagogiske aktiviteterDeltageren kan selvstændigt og i samarbejde med kolleger planlægge, gennemføre, vurdere og justere aktiviteter for børn med udgangspunkt i et pædagogisk mål.

  • Pleje og behandling af kræftpatienterDeltagerne kan udføre grundlæggende sundheds- og sygeplejefaglige opgaver hos patienter med forskellige kræftsygdomme i relation til forskellige behandlingsformer.

  • Portørens og hosp.serv. ass. arbejde i FAMEfter uddannelsen kan du indgå i arbejdet ved modtagelse af akutte eller svært tilskadekomne patienter på fælles akutmodtagelse, skadestue og traumecenter. Du lærer bl.a. om arbejdsorganiseringen samt om at kunne forflytte patienterne, genkende ændrede symptomer og videregive observationer.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU eleverUddannelsen er en basisuddannelse for praktikvejledere, der som en del af det daglige arbejde, tilrettelægger og gennemfører vejledning i forhold til udviklingen af erhvervsfaglige kompetencer, hos elever, som er i praktikuddannelse som pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, AjourføringUddannelsen er en ajourføringsuddannelse for uddannede praktikvejledere, der har behov for ny viden om aktuelle uddannelsesændringer, for at kunne udføre kvalificeret praktikvejledning af elever inden for social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen eller den pædagogiske assistentuddannelse.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, OverbygningUddannelsen er en overbygningsuddannelse for praktikvejledere, der har gennemført basisuddannelsen som praktikvejleder og som har særlige funktioner i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af uddannelsesopgaven for elever, der er i praktikuddannelse som pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter.

  • Pædagogisk arbejde i skolefritidsordningerFormålet med uddannelsen er, at deltagerne kan medvirke til planlægning og udførelse af det pædagogiske arbejde i SFO på tværs af skole- og institutionskulturer og på en måde, der sikrer børn gode udviklingsmuligheder.

  • Pædagogiske læreplaner i dagtilbudDeltagerne forstår hensigten med bekendtgørelsen om temaer og mål i pædagogiske læreplaner og kan med udgangspunkt i børns behov og interesser medvirke til at formulere mål i forhold til temaerne.

  • Pædagogmedhjælpere i daginstitutionerUddannelsens formål er, at deltagerne selvstændigt og i samarbejde med kollegaer tilrettelægger trygge og udviklende rammer for barnets hverdag i daginstitutionen ud fra en forståelse for børns behov og udvikling, herunder forældresamarbejde, en inkluderende, sundhedsfremmende og anerkendende praksis samt indsats i forhold til børn med særlige behov.

  • Rehabilitering som arbejdsformDeltageren kan arbejde ud fra centrale værdier og elementer i rehabilitering, bidrage til en målrettet rehabiliteringsindsats og dermed medvirke til forebyggelse af begrænsninger i borgerens liv.

  • Samarbejde med pårørendeFormålet med kurset er, at deltagerne får styrket deres færdigheder i at indgå og udvikle det professionelle samarbejde med pårørende, med udgangspunkt i og forståelse for borgerens og de pårørendes livssituation, forudsætninger og ønsker.

  • Samarbejde med ældre om gode kostvanerDeltageren får en grundlæggende viden om kostens betydning for den ældre borgers funktionsniveau og livskvalitet. Deltageren kan indsamle viden om den enkeltes kost- og drikkevaner og etablere et samarbejde med borgeren om gode kostvaner ved at tage udgangspunkt i den enkeltes ressourcer, funktionsniveau og motivation. I det samarbejde kan deltagerne inddrage pårørende, forskellige tilbud, institutioner og relevante faggrupper.

  • Samspil og relationer i pædagogisk arbejdeFormålet med uddannelsen er, at deltagerne erhverver sig pædagogiske redskaber i form af mål- og udviklingsrettet kommunikation, samarbejde og analysemetoder i deres daglige praksis, således at de kan forbedre kvaliteten af deres daglige samspil og relation med brugerne og brugernes pårørende.

  • Snoezelkursus 5 dage - IDV Du kan få viden om og selv afprøve: 1. En fysiologiske indfaldsvinkel og dermed en sansemæssig oplevelse, samt positiv påvirkning af kognitive stimuli. 2. En psykologisk indfaldsvinkel, hvor der tages udgangspunkt i samværet og relationen i Snoezelmiljøet. 3. En æstetisk indfaldsvinkel, der tager udgangspunkt i selve oplevelsen for oplevelsens skyld. 4. Øget tilknytningsoplevelse ud fra teorien om, at et roligt og behageligt miljø skaber afbalancerede mennesker – såvel hos barnet/ borgeren, som personalet og pårørende. Hvad ved jeg, når kurset er slut (5 dage)? • Du har viden om, hvordan du kan arbejde med barnets/borgerens sansesystem • Du kan tilrettelægge et miljø som svarer til det aktivitetsniveau som barnet/borgeren kan magte – hermed forebygge over- og understimulation. • Du kan tilrettelægge et miljø, som tager hensyn til barnets/borgerens livshistorie. • Du kan tilrettelægge oplevelser for oplevelsernes skyld, som er givende i fællesskabet mellem barnet/borgeren sammen med personalet/pårørende.

  • Snoezelkursus 5 dage - IDV Du kan få viden om og selv afprøve: 1. En fysiologiske indfaldsvinkel og dermed en sansemæssig oplevelse, samt positiv påvirkning af kognitive stimuli. 2. En psykologisk indfaldsvinkel, hvor der tages udgangspunkt i samværet og relationen i Snoezelmiljøet. 3. En æstetisk indfaldsvinkel, der tager udgangspunkt i selve oplevelsen for oplevelsens skyld. 4. Øget tilknytningsoplevelse ud fra teorien om, at et roligt og behageligt miljø skaber afbalancerede mennesker – såvel hos barnet/ borgeren, som personalet og pårørende. Hvad ved jeg, når kurset er slut (5 dage)? • Du har viden om, hvordan du kan arbejde med barnets/borgerens sansesystem • Du kan tilrettelægge et miljø som svarer til det aktivitetsniveau som barnet/borgeren kan magte – hermed forebygge over- og understimulation. • Du kan tilrettelægge et miljø, som tager hensyn til barnets/borgerens livshistorie. • Du kan tilrettelægge oplevelser for oplevelsernes skyld, som er givende i fællesskabet mellem barnet/borgeren sammen med personalet/pårørende.

  • Sondeernæring for social- og sundhedsassistenter Efter uddannelsen kan du udføre plejen til borgere, der har behov for sondeernæring i hjemmet. Du kan vurdere behov, planlægge og iværksætte indsatser i samarbejde med relevante samarbejdspartnere. Du lærer at assistere ved anlæggelse af nasogastrisk sonde. Uddannelsen giver dig viden om sondeernæring, herunder medicinindgift. Du kan udføre opgaverne hygiejnisk og sikkerhedsmæssigt korrekt, ligesom du får træning i at informere og vejlede borgeren.

  • Sondeernæring for social- og sundhedshjælpereEfter uddannelsen kan du identificere borgere, der ikke får sufficient kost. Du bliver bevidst om dit ansvars- og kompetenceområde. Du kan udføre plejen i forhold til borgere, der har behov for sondeernæring. Du kan medvirke til planlægning af måltidet og du kan redegøre for indgift af, og risici forbundet med, sondeernæring. Endvidere kan du udføre god mundhygiejne og hudpleje til borgeren.

  • Sorg- og krisearbejde i omsorgs- og pæd. områdeUddannelsens formål er at sætte deltagerne i stand til at varetage de praktiske, sociale og psykologiske opgaver i kontakten med sorg- og kriseramte og deres pårørende.

  • Studieforberedende forløb 2017

  • Tidlig opsporing af sygdomstegnDeltageren kan medvirke til en tidlig opsporing af sygdomstegn. Deltageren kan observere og handle hensigtsmæssigt i forhold til en ændret sundhedstilstand hos f.eks. den ældre medicinske patient.

  • Uhensigtsmæssig adfærd og udadreageren ved demensSocial- og sundhedspersonale, der arbejder med mennesker med demens, lærer at arbejde forebyggende og dæmpende i forhold til uhensigtsmæssig og udadreagerende adfærd (BPSD). Dette ud fra en forståelse af den demente borgers situation, herunder selve den neurologiske hjerneskade, evt. somatiske årsager og betydningen af miljøet og konteksten omkring borgeren.

  • Vejl. og rådg. i dialog med borger/patientEfter uddannelsen kan du selvstændigt og i samarbejde med andre faggrupper, rådgive og vejlede borgeren, patienten og evt. pårørende. Du lærer at tilrettelægge og forestå rådgivning og vejledning med afsæt i borgerens livsverden, og du lærer at indgå i en ligeværdig dialog, ligesom du får kendskab til de juridiske aspekter.

  • Vejl. og rådg. i dialog med borger/patient

  • Værtskab og sociale rammer for ældres måltiderDeltageren kan medvirke til at organisere "det gode måltid" ved at skabe gode fysiske og sociale rammer for måltidet mhp. at understøtte den ældre borgers funktionsniveau og livskvalitet. Desuden kan deltageren inddrage den ældre i hverdagsaktiviteter omkring måltidet med udgangspunkt i den enkeltes ressourcer og ønsker. I arbejdet med at etablere gode rammer for måltidet er deltageren opmærksom på de forskellige udfordringer, der er, alt efter om den ældre spiser alene eller sammen med andre. I den forbindelse kan deltageren bruge værtsrollen som pædagogisk redskab.

  • Aktivering og sygdomsforebyggelse hos ældreDeltagerne kan med vægt på den forebyggende indsats varetage bistands-, pleje- og omsorgsopgaver hos ældre borgere. Uddannelsen indgår som en selvstændig uddannelse i social- og sundhedsområdets efteruddannelsesstruktur for social- og sundhedshjælpere.

  • Akut nødhjælp til ældre og handicappedeUddannelsen giver kompetencer til at kunne identificere og håndtere livstruende problemer hos borgere med særlige sygdomsproblematikker og handicap som en del af deltagerens arbejde inden for ældre- og handicapområdet.

  • Akut nødhjælp til ældre og handicappede

  • Almen fødevarehygiejneDeltagerne kan arbejde efter gældende regler og lovgivning om fødevarehygiejne. Deltageren kan anvende principper om egenkontrol og risikoanalyse samt påpege kritiske punkter. Deltagerne kan anvende viden om mikroorganismers til at hæmme mikroorganismers udvikling samt efterleve principperne for god personlig hygiejne og produktionshygiejne.

  • Anbragte børn og unge med rusmiddelmisbrugEfter uddannelsen kan du genkende tegn og signaler på rusmiddelmisbrug hos anbragte børn og unge. Du får bl.a. kendskab til fysiske, psykiske og sociale problemstillinger i forhold til misbrug. Du lærer desuden om respektfuld dialog om misbrug, gældende lovgivning, din egen rolle og om at inddrage samarbejdspartnere.

  • Anbragte børns udviklingDeltageren kan yde en forebyggende og målrettet indsats i forhold til plejebarnets udvikling. Ud fra viden om barnets særlige situation og de psykiske og sociale konsekvenser af omsorgssvigt har deltageren forståelse for barnets reaktions- og handlemønstre og er i stand til at omsætte denne til konkret støtte, omsorg og aktivitet.

  • Anerkendende kommunikation i omsorgsarbejdetDeltagerne opnår kommunikationsredskaber og færdigheder i de grundlæggende principper for anerkendende kommunikation. Kurset omfatter relevante værdier og bestemmelser i sundhedsloven, serviceloven eller dagtilbudsloven.

  • Anerkendende kommunikation i omsorgsarbejdet

  • Angst og depression hos ældreEfter uddannelsen kan du observere forandringer i adfærden hos ældre borgere. Du lærer om fysiske/psykiske symptomer på angst og depression hos ældre og bliver bevidst om betydningen af egne holdninger i forhold til at arbejde med ældre mennesker med angst og depression.

  • Arbejde med plejebørn i pubertetenDeltageren kan ud fra forståelse af plejebarnets baggrund skabe udviklingsmuligheder for plejebarnet i puberteten og dermed støtte plejebarnets identitetsudvikling. Deltageren kan håndtere de pubertetskonflikter, der opstår i forhold til plejeforældrene og de biologiske forældre.

  • Arbejde med sindslidende med misbrugPsykiatrisk lidelse og misbrug

  • Arbejde med ældre i eget hjemDeltagerne kan med vægt på den forebyggende indsats varetage bistands-, pleje- og omsorgsopgaver hos ældre borgere.

  • Arbejdet i pædagogiske døgntilbud og opholdsstederDeltageren kan indgå i arbejdet med børn og unge anbragt uden for hjemmet. Deltageren kan støtte barnets og den unges udvikling ud fra indsigt i udviklingspsykologiske teorier, herunder konsekvenserne af omsorgssvigt, barnets overlevelsesstrategi og evne til tilknytning. Deltageren kan kommunikere med anbragte børn og unge om, hvorfor de er anbragt, ud fra kendskab til sorg- og krisereaktioner.

  • Arbejdet med anbragte børns livshistorieDeltageren kan støtte barnet i at blive bekendt med sin egen livshistorie og kender metoder til sammen med barnet at sammenfatte barnets historie. Deltageren kan vise respekt for barnets historie. Deltageren kan støtte barnet i at inddrage tiden i det pædagogiske døgntilbud som en del af barnets fortsatte historie.

  • Arbejdet med bevægelse, idræt og kropsbevidsthedDeltageren kan selvstændigt og i samarbejde med andre udvikle, planlægge, udføre og evaluere kropslige aktiviteter med børn, voksne og ældre ud fra en viden om betydningen af kropslig udfoldelse. I det arbejde kan deltageren tage højde for målgruppens forudsætninger, samt hvordan aktiviteterne kan indarbejdes i det daglige arbejde.

  • Arbejdet med børn med fysiske handicapDeltageren kan indgå i arbejdet med børn med fysiske handicap i dagtilbud, SFO og skole ud fra kendskab til fysiske handicap og sansemotorik, relevant lovgivning og en forståelse for barnets særlige vilkår og respekten for barnets selvbestemmelse. Deltageren lærer at reflektere over egen praksis især i forhold til at kunne respektere barnets intimitet og indflydelse på sin hverdag, også hvor det har mest brug for hjælp.

  • Arbejdet med børnemiljø i dagtilbudDeltageren har kendskab til loven om børnemiljø og kan bidrage til at opbygge et godt fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø med inddragelse af børnenes perspektiv.

  • Arbejdet med for tidligt fødte børnPå baggrund af viden om det for tidligt fødte barn og de mulige fysiske, psykiske, sociale og sansemotoriske følger for barnet kan deltageren udarbejde en handleplan for barnet, samtidig med at deltageren kan observere evt. senfølger af den for tidlige fødsel. Derudover kan deltageren indgå i et respektfuldt samarbejde med forældrene samt i et tværfagligt samarbejde.

  • Arbejdet med lavaffektive metoder - Low ArousalEfter uddannelsen kan du med viden om lavaffektive metoder tilrettelægge og gennemføre en trivselsfremmende indsats i samarbejde med borgeren. Du lærer at kommunikere, identificere og forebygge i forhold til borgerens stress-belastning og heraf minimere konflikter med afsæt i lavaffektive metoder, der tager højde for at borgerens problemskabende adfærd er en form for mestringsstrategi.

  • Arbejdet med personer med autismespektertilstandeEfter uddannelsen kan du indgå i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne med autisme med respekt for den enkeltes særlige forudsætninger og hensigter.Uddannelsen giver dig viden om autisme som en helt særlig måde at opfatte og bearbejde verden, der har afgørende betydning for hvordan mennesker med autisme spiller sammen med andre.

  • Arbejdet med recovery i psykiatrienRecovery - hvad fremmer den sindslidendes mulighed for at komme sig?

  • Arbejdet med totalkommunikationEfter uddannelsen kan du udvælge og anvende relevante kommunikationsformer i det daglige arbejde med totalkommunikation, så du løbende kan understøtte barnets, den unges eller voksnes mening, hensigt og selvbestemmelse. Du lærer at blive mere bevidst om din egen andel i totalkommunikationen.

  • Arbejdet med udsatte og sårbare børn og ungeDeltagerne kan opfange signaler om negative sociale påvirkninger hos børn og unge og medvirke til en forebyggende og problemløsende indsats i forhold til barnet, den unge og familien. De kan støtte barnets og den unges udviklingsmuligheder på trods af de negative sociale påvirkninger og ud fra en forståelse for barnets og den unges reaktions- og handlemønstre.

  • Arbejdet som aflastningsfamiliePå uddannelsen lærer deltageren at yde omsorg for børn og unge i aflastning med afsæt i barnets/den unges særlige behov og formålet med handleplanen. Der er desuden fokus på, hvordan man etablerer relation til barnet/den unge og samarbejder med forældrene og andre aktører. Deltageren får kendskab til relevant lovgivning og de krav, arbejdet som aflastningsfamilie stiller til egne ressourcer.

  • Arbejdet som dagplejerPå uddannelsen får deltagerne de grundlæggende kompetencer til at varetage arbejdet som dagplejer - herunder at tilrettelægge trygge og udviklende rammer for det enkelte barn og for børnegruppen, at tilrettelægge aktiviteter i et anerkendende samspil med børnene og at samarbejde med forældrene omkring barnets udvikling. Desuden er der fokus på samarbejdet med andre dagplejere, dagplejepædagogen m.fl. samt lovgrundlaget for dagplejen som afsæt for det daglige arbejde.

  • Arbejdet som familieplejerEfter uddannelsen kan du drage omsorg for et eller flere plejebørn og støtte barnets/den unges faglige, personlige og sociale udvikling. Uddannelsen giver dig viden om følgerne af anbringelsen og de lovgivningsmæssige rammer for plejefamiliens arbejde. Du vil samtidig kunne afklare din egen families ressourcer og begrænsninger i forhold til opgaven som plejefamilie.

  • Arbejdet som netværksplejefamilieI uddannelsen lærer du at drage omsorg for et konkret barn/en konkret ung fra dit netværk med forståelse for kvaliteter og udfordringer ved selv at være en del af barnets netværk. Du lærer at støtte barnets/den unges udvikling med udgangspunkt i formålet med anbringelsen og om at inddrage barnets/den unges oplevelse af verden i arbejdet. Du får desuden viden om relevant lovgivning for arbejdet som netværksplejefamilie.

  • Arbejdet som værkstedsassistentUddannelsen ruster dig til arbejdet som værkstedsassistent, så du kan yde omsorg og give udfordringer, som styrker borgerens livskvalitet og arbejdsevne. Du lærer blandt andet at planlægge, igangsætte og kombinere produktionsmæssige og pædagogiske opgaver i samarbejde med borgeren og øvrige ansatte samt at arbejde med mål for det pædagogiske arbejde.

  • Arbejdsmarked, it og jobsøgning (F/I)Efter endt uddannelse har deltagere med dansk som andetsprog en elementær viden om det danske arbejdsmarked. De kan anvende et eller flere it-brugerprogrammer og kan anvende forskellige jobsøgningsteknikker. Indholdet i uddannelsen tager udgangspunkt i en konkret branche.

  • Arbejdsmiljø i sosu-arbejdet - etik og adfærdDeltagerne bliver i stand til at forbedre deres fysiske og psykiske arbejdsmiljø set i perspektivet af de mellemmenneskelige relationer i social- og sundhedsarbejdet.

  • Assistenten i det tværgående samarbejdeDeltageren kan arbejde tværfagligt og tværgående inden for social- og sundhedsvæsenets sektorer med afsæt i viden om og forståelse for såvel strukturer som rammer og redskaber.

  • Assistenten som nøglepersonUddannelsen giver dig viden om funktionen som nøgle- eller ressourceperson, og du lærer om, hvordan du kan bidrage til udvikling af praksis inden for dit ansvarsområde. Du får styrket dine kompetencer i forhold til rollen som vidensperson, faglig formidler og ambassadør inden for dit ansvarsområde.

  • Borgere med kronisk sygdomEfter uddannelsen kan du i samarbejde med borgeren med kronisk sygdom identificere borgerens behov og støtte den enkelte borgers rehabilitering med afsæt i det gode hverdagsliv. Du lærer bl.a. at medvirke til en styrkelse af borgerens egenomsorg, mestringsevne og egenbehandling.

  • Borgere med misbrugsproblemerEfter uddannelsen kan du genkende tegn og signaler hos borgere med misbrugsproblemer. Du får bl.a. kendskab til fysiske, psykiske og sociale problemstillinger i forhold til misbrug. Du lærer desuden om din egen rolle og om at inddrage samarbejdspartnere og videregive relevante observationer.

  • Borgernær forløbskoordinationDeltageren kan på baggrund af generel og specifik viden om borgerforløbet samt organisations- og systemforståelse samarbejde med borgeren om koordination af forløbet, således at borgeren oplever behandlings- og rehabiliteringsforløbet som sammenhængende.

  • Brug af grafik i et tekstbehandlingsprogramEfter uddannelsen kan deltageren indsætte, placere og bearbejde grafiske objekter, fx billeder, tekstbokse, figurer og diagrammer i forhold til tekstbehandlingsprogrammets muligheder samt håndtere programmets tegneværktøjer.

  • Brug af pc på arbejdspladsenDeltageren kan i sit daglige arbejde anvende en pc koblet på virksomhedens netværk, og kan i den forbindelse anvende installeret styresystem, anvende mus og tastatur, logge på netværket, lagre og hente data fra henholdsvis lokale- som fra netværksdrev, samt anvende et installeret antivirusprogram.

  • Brugerindflydelse i pædagogisk praksisDeltagerne kan i samarbejde med kolleger sikre brugerne indflydelse i henhold til lov om social service ved at inddrage dem i arbejdet med at planlægge retningslinjer for og indhold i institutionen.

  • Børn og naturEfter uddannelsen kan du formidle viden og interesse for og om naturen, herunder dyr, planter, økologi, naturens kredsløb, naturfænomener m.m., til børn på forskellige alderstrin, Du lærer at planlægge og i samarbejde med børn igangsætte forskellige naturaktiviteter, som skærper børnenes nysgerrighed og giver dem oplevelser som rummer mulighed for fordybelse og eksperimentering.

  • Børn og seksualitetDu vil på denne uddannelse lære om børns forhold til seksualitet og seksuelle udtryk, samt blive klædt på til at støtte barnet i at sætte grænser for sig selv og respektere andres grænser i leg og adfærd, der rummer seksuelle elementer. Du vil opnå viden om barnets aldersafstemte seksuelle udvikling og lære at skelne mellem passende og upassende seksuel adfærd hos børn.

  • Børn og unge med psykisk syge/misbrugende forældreKurset omhandler det pædagogiske arbejde med børn og unge. som har forældre, der er psykisk syge eller misbrugende. Deltageren lærer bl.a at identificere reaktionsmønstre og mestringsstrategier hos barnet og den unge samt at benytte kommunikationsformer, der kan bryde barnets og den unges isolation. Der er desuden fokus på det tværfaglige samarbejde og betydningen af den skærpede indberetningspligt.

  • Børns kompetenceudvikling 0-5 årDeltagerne kan indgå i relation med det 0-5 årige barn, så de bidrager til barnets udvikling af kompetencer.

  • Børns legFormålet med uddannelsen er, at deltagerne kan igangsætte lege og opbygge legemiljøer, der udvikler børns kompetencer, ud fra en viden om og forståelse for legens kulturelle betydning og betydning for børns udvikling.

  • Børns motorik, sansning og bevægelseDeltagerne kan inddrage børns sansemotoriske udvikling i det daglige pædagogiske arbejde ud fra kendskab til motorikkens betydning for barnets udvikling på alle områder.

  • Børns udtryksformerDeltagerne kan støtte børnene i at udvikle nuancerede udtryksformer og medvirke til at skabe rammer, der stimulerer og udvikler det enkelte barns udtryk.

  • Dansk som andetsprog for F/I, alment niveauEfter uddannelsen kan deltagerne anvende dansk som andetsprog til almen kommunikation. De kan anvende væsentlige sproglige områder inden for alment og specifikt fagsprog med henblik på at kunne varetage relevante jobfunktioner.

  • Dansk som andetsprog for F/I, basisDeltagerne kan anvende dansk som andetsprog på et elementært niveau. De har kendskab til det mest centrale almene og specifikke fagsprog inden for et relevant fagområde. Målet er at kunne varetage relevante jobfunktioner.

  • Dansk som andetsprog for F/I, udvidet niveauDeltagerne behersker i vid udstrækning dansk som andetsprog til almen og faglig kommunikation. De kan med rimelig sikkerhed anvende den mundtlige og skriftlige kommunikation, der er nødvendig i forhold til at varetage relevante jobfunktioner.

  • De almindeligst forekommende sygdomme hos ældreDeltagerne kan med vægt på den forebyggende indsats varetage bistands-, pleje- og omsorgsopgaver hos ældre borgere.

  • Deltagelse i udviklings- og aktiveringsprojekterDeltagerne skal kunne deltage i den projektorganiserede arbejdsform.

  • Den foranderlige hjerne - forståelsen af kognetive

  • Den personlige uddannelses- og jobplanDeltageren kan bruge relevante metoder til at afklare og dokumentere sine egne kompetencer samt beskrive egne ønsker og faglig kunnen i forhold til et omskifteligt arbejdsmarked.

  • Den rehabiliterende tilgang - set m/neuropæd. øjne

  • Dokumentation og evaluering af pæd./sosuarbejdeDeltagerne kan indgå i arbejdet med at dokumentere og evaluere målene i pædagogisk arbejde eller social- og sundhedsarbejde. De har kendskab til forskellige former for dokumentation som en måde at præcisere og udvikle opstillede mål og metoder på.

  • Dokumentation og handleplaner - pæd. målgrupperEfter uddannelsen kan du med viden om lovgivning og formålet med handleplaner, tilrettelægge en pædagogisk indsats og gennemføre en trivselsfremmende indsats i samarbejde med borgeren. Du lærer at dokumentere den pædagogiske indsats og synliggøre de opnåede resultater via journalisering, referater og udarbejdelse af statusrapporter og derved medvirke til at kvalitetssikre det samlede borgerforløb.

  • Efteruddannelse for SSA - Hold 10

  • Efteruddannelse for SSA - Hold 11

  • Efteruddannelse for SSA - Hold 8

  • Efteruddannelse for SSA - Hold 9

  • Elementær Brandbekæmpelse

  • Ergonomi inden for faglærte og ufaglærte jobDeltageren kan forebygge forkerte arbejdsstillinger og nedslidninger i det daglige arbejde, og kan medvirke til at sikre et godt ergonomisk arbejdsmiljø på arbejdspladsen.

  • Ernæringsscreening i ældreplejen m.m.Deltageren kan i det daglige plejearbejde medvirke til at vurdere den ældre borgers ernæringstilstand gennem screening. På den baggrund kan deltageren samarbejde med borgeren og igangsætte målrettede kostændringer med henblik på at fremme ernæringstilstanden eller forebygge fejl- og underernæring. Deltageren er i stand til at observere den ældre borgers ernæringsmæssige tilstand over tid og inddrage relevante samarbejdspartnere i en tværfaglig helhedsorienteret indsats, herunder evaluere, justere og dokumentere indsatsen.

  • Etablering af selvstyrende grupperPå kurset lærer du at etablere og organisere selvstyrende grupper. Du lærer at udarbejde regelsæt for en gruppe og beskrive en selvstyrende gruppes handlingsplan.

  • Faglig læsningDeltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder inden for læsning af fagtekster med henblik på udførelse af faglige opgaver i branchen eller ved deltagelse i erhvervsrettet voksenuddannelse.

  • Faglig skrivningDeltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder i at fastholde informationer og skrive korte tekster med henblik på løsning af faglige opgaver i den aktuelle branche eller i erhvervsrettet voksenuddannelse.

  • Fagligt samarbejde i socialpsykiatrienDeltagerne tilegner sig viden og forståelse for det socialpsykiatriske område, således at de bliver i stand til at samarbejde med sindslidende borgere, stå for funktionen som kontaktperson samt indgå i et tværfagligt samarbejde.

  • Fagunderstøttende dansk som andetsprog for F/IFagunderstøttende dansk som andetsprog har til formål at støtte tosprogede deltagere i at gennemføre arbejdsmarkedsuddannelse. Uddannelsen kan kun tilbydes sammen med anden arbejdsmarkedsuddannelse.

  • Farmakologi i somatikkenDeltagerne kan varetage medicinadministration af lægemidler til behandling af somatisk sygdom, herunder medicinering via subcutan kanyle. Du får udvidet viden om lægemiddelregning, farmakodynamik og farmakokinetik således, at du kan observere borgeren og handle hensigtsmæssigt i forhold til virkning, bivirkning og kontraindikation, samt medicinudløste forgiftningstilstande, delirium og allergiske reaktioner.

  • Forebyggelse og sundhedsfremmeDeltagerne kan anvende konkrete værktøjer til professionelt at arbejde sundhedsfremmende og forebyggende ud fra de overordnede mål i regeringens sundhedsprogram.

  • Forebyggende arbejde for og med udsatte ungeFormålet med uddannelsen er at klæde deltagerne på til at medvirke i det forebyggende arbejde for og med udsatte unge. På uddannelsen arbejder deltagerne bl.a. med inddragelse af unge med særlige behov, misbrugsproblematikker, kriminalitetsforebyggelse og tværfagligt samarbejde.

  • Forebyggende voksentandpleje i omsorgsarbejdetEfter endt uddannelse er deltageren i stand til at vurdere, observere og udføre sufficient forebyggende tandpleje hos borgeren.

  • Forflytning og speciallejring i borgerens hjemUddannelsen er rettet mod personer med en erhversuddannelse eller ufaglærte, der arbejder inden for den kommunale ældrepleje og det pædagogiske område. Deltageren tilegner sig færdigheder i tilrettelæggelse og udførelse af forflytnings- og lejringsopgaver i borgerens hjem, hvor vægten lægges på videndeling, samarbejde, etik, forebyggelse, arbejdsmiljø samt anvendelse af borgerens resurser og tekniske hjælpemidler.

  • Forældresamarbejde i pædagogiske dagtilbudDeltagerne kan indgå i forskellige former for forældresamarbejde ud fra kendskab til det lovgivningsmæssige grundlag. De kan indgå i dialog med forældre om det enkelte barn og formidle konkrete hændelser og historier fra barnets hverdag.

  • Fysisk genoptræning af borgere/patienterEfter uddannelsen kan du indgå aktivt i samarbejde om genoptræning af borgere/patienter med ortopædkirurgiske, neurologiske og fysiurgiske lidelser. Du lærer bl.a. om at stimulere borgerens/patientens naturlige bevægemønster under hensyntagen til borgerens/patientens lidelse og symptomer samt om at motivere borgeren/patienten til at bruge egne fysiske ressourcer i genoptræningen.

  • Førstehjælp på erhvervsuddannelserne

  • Generel hygiejne i socialt og pædagogisk arbejdeDeltageren kan, på baggrund af den tilførte viden om hvordan og hvorfor de hygiejniske principper skal bruges i dagligdagen, være med til at afbryde smitteveje, såvel på institutionerne som i den enkelte borgers eget hjem.

  • Grundlæggende arbejde i socialpsykiatrienDeltagerne kan, på et grundlæggende niveau, støtte den sindslidende i socialpsykiatrien til at mestre livet personligt og socialt.

  • Grundlæggende faglig regningDeltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder inden for grundlæggende faglig regning med henblik på løsning af opgaver i branchen eller i forbindelse med erhvervsrettet voksenuddannelse.

  • Hospicemetoder i praksisFormålet med uddannelsen er, at deltagerne kan anvende hospicemetoder i praktisk arbejde.

  • Hospitalsserviceassistentens tværg. arbejdsfunkt.Uddannelsens mål er, at deltagerne får forståelse for organisationsstrukturen på arbejdsstedet, så de kan udføre tværgående arbejdsfunktioner med viden om adfærd og etiske aspekter i hospitalsverdenen og lignende virksomheder.

  • Hverdagslivet som indsatsområde i sosu-arbejdetFormålet er, at deltagerne kan tage initiativ til, at borgerens hverdagsliv prioriteres som et professionelt indsatsomåde i det tværfaglige social- og sundhedsarbejde. Dette sker med afsæt i en aktuel viden om sundheds- og sygdomsopfattelser i forskellige befolkningsgrupper og om metoder til at indsamle og anvende oplysninger om borgerens hverdagsliv til brug i det tværfaglige social- og sundhedsarbejde.

  • Håndhygiejne i socialt og pædagogisk arbejdeEfter kurset kan deltageren gennemføre en adækvat håndhygiejne. Deltageren kan videregive viden om de håndhygiejniske forholdsregler til nyt personale og praktikanter på arbejdspladsen.

  • Håndtering af data i virksomhedens it-systemerDeltageren kan i forbindelse med anvendelse af virksomhedens it-system anvende gængse metoder til håndtering, indsamling, overføring og registrering af data, og kan beskrive virksomhedens overordnede dataflow. Deltageren kan håndtere data efter gældende regler og lovgivning og kender betydningen/konsekvensen af at anvende gyldige/ugyldige data.

  • Implementering af handleplaner ifølge servicelovenDeltageren kan indgå i samarbejdet med brugere og øvrige samarbejdspartnere i udarbejdelse, anvendelse, opfølgning og evaluering af individuelle handleplaner ifølge serviceloven.

  • Individuel kompetencevurdering i AMUIndividuel kompetencevurdering i AMU giver deltageren mulighed for individuel uddannelsesplanlægning i AMU, og for at få udstedt AMU-uddannelsesbevis(-er) og AMU-kompetencebevis for anerkendte kompetencer, når der er grundlag herfor.

  • Individuel kompetencevurdering i AMU - F/IIndividuel kompetencevurdering i AMU F/I giver deltageren mulighed for individuel uddannelsesplanlægning i AMU, og for at få udstedt AMU-uddannelsesbevis(-er)og AMU-kompetencebevis for anerkendte kompetencer, når der er grundlag herfor.

  • Injektion af medicinEfter uddannelsen kan du udføre subkutan og intramuskulær injektion af almen somatiske læremidler og mest anvendte psykofarmaka. Du kan vælge injektionssted og -teknik og informere borgeren om dine handlinger, og du har kendskab til virkning og bivirkning ved subkutan og intramuskulær injektion af lægemidler. Du kan desuden gennemføre en injektion hygiejnisk og sikkerhedsmæssigt korrekt.

  • Inkluderende pædagogiske miljøer i dagtilbud & SFODeltageren kan efter kurset bidrage til udvikling og fastholdelse af en pædagogisk praksis, der understøtter et inkluderende pædagogisk miljø. På kurset arbejdes med, hvordan man kan medvirke til inddragelse og deltagelse af alle børn i dagligdagens aktiviteter i dagtilbud og SFO. Deltageren lærer at medvirke til synliggørelse af tendenser i samspillet, der modarbejder inklusion af enkelte børn eller en gruppe af børn, samt at reflektere over egen praksis og egen rolle i forhold til at forebygge og aktivt modvirke marginaliseringsprocesser.

  • Inkontinens: Opsporing og medvirken til plejeDeltageren har kendskab til årsager til og symptomer på inkontinens og til de mest almindelige hjælpemidler. Efter uddannelsen kan deltageren medvirke til opsporing af inkontinens og ukomplekse pleje- og behandlingsforløb af inkontinens.

  • Inkontinens: Pleje, behandling og vejledningDeltageren kan efter endt uddannelse tilrettelægge og gennemføre pleje og relevant behandling af inkontinens. Deltageren kan endvidere vejlede borger/patient og kolleger om forebyggelse og løsning af inkontinensproblemer og støtte borgerens rehabilitering.

  • Innovation (sosu/pæd): Gennemførelse og formidlingDeltageren kan bidrage til at igangsætte og gennemføre innovative processer inden for social- og sundhedsområdet og det pædagogiske område og medvirke til at vurdere ressourcemæssig bæredygtighed og konsekvenser af de innovative tiltag. Deltageren kan understøtte implementering af innovative tiltag i organisationen, bl.a. gennem formidling og videndeling.

  • Innovation (sosu/pæd): Idéudvikling m.m.Deltageren kender betydningen af at arbejde innovativt inden for social- og sundhedsområdet og det pædagogiske område og kan bruge redskaber og metoder, der kan styrke udviklingen af innovative løsninger i den daglige praksis. Deltageren kan medvirke i kreative og innovative processer.

  • Interkulturel kompetence i jobudøvelsenDeltageren kan igennem anvendelse af interkulturelle handlemåder og værktøjer professionelt håndtere mødet med etnisk og kulturel forskellighed i sin jobudøvelse.

  • Interkulturel pædagogikFormålet med uddannelsen er at give deltagerne kvalifikationer og pædagogiske kompetencer i interkulturel pædagogik, således at de kan støtte og styrke integrationen af børn, unge og brugere med etnisk minoritetsbaggrund.

  • Introduktion til arbejdsmarkedsuddannelserne (F/I)Efter endt uddannelse har deltagerne afprøvet, hvad arbejdsmarkedsuddannelse er, så de bedre kan tage stilling til egne uddannelsesmuligheder i AMU.

  • Introduktion til det danske arbejdsmarked (F/I)Efter endt uddannelse har deltagerne styrket deres evne til at agere på det danske arbejdsmarked gennem en øget viden om det danske arbejdsmarked og herunder til formelle og uformelle regler, som finder anvendelse i dagligdagen på danske arbejdspladser.

  • Introduktion til et brancheområde (F/I)Uddannelsen sigter mod, at deltagerne, der har dansk som andetsprog, bliver introduceret til at arbejde inden for en branche. De kan varetage enkelte jobfunktioner og har kendskab til det danske arbejdsmarked og f.eks. arbejdspladskultur.

  • Introduktion til førstehjælp på jobbetDeltagerne er orienteret om og har elementære færdigheder i nødflytning,livreddende førstehjælp og alarmering.

  • Jobrelateret brug af styresystemer på pcDeltageren har kendskab til et programs brugerflade og anvendelsesmuligheder. Deltageren kan gemme, flytte, slette, kopiere og genfinde filer, f.eks. dokumenter samt oprette mapper. Deltageren kender forskellige program- og filtyper.

  • Kirurgisk fordybelsesmodulDeltagerne kan varetage den komplekse helhedsorienterede omsorg og pleje af den kirurgiske patient.

  • Kliniske opgaver i almen praksisEfter uddannelsen har du opnået indsigt i almen praksis, social og sundhedsassistentens kompetencefelt og rolle. På baggrund heraf kan du udføre delegerede undersøgelser og behandlinger i almen praksis, herunder de almindeligste venøse blodprøver, EKG-undersøgelse, spiometri samt foretage de almindeligste vaccinationer.

  • Klædt på til demens

  • Kollegial supervision på pæd.- eller sosuområdetDeltageren kan ud fra kendskab til grundlæggende principper og metoder give og modtage kollegial supervision.

  • Kommunikation i teamsPå kurset lærer du at forbedre kommunikationen i en virksomhed og i teams. Du lærer at løse kommunikationsproblemer og omsætte information til handling.

  • Konflikthåndtering i pædagogisk arbejdeDeltagerne kan forebygge og håndtere konflikter i det daglige pædagogiske arbejde. De kan medvirke til at skabe et konflikthåndterende miljø i gruppen ved at skabe rammer, der kan udvikle brugernes kompetencer til at forebygge og løse konflikter.

  • Konflikthåndtering i sosu-arbejdetKurset giver deltageren grundlæggende forståelse for konflikters opståen, udvikling, samt kompetencer til at håndtere og afslutte dem. Kurset omfatter relevante værdier og bestemmelser i serviceloven/sundhedsloven.

  • Kontakt med sindslidende borgere i hjemmeplejen mmDeltageren kender menneskets adfærd ved psykoser og angsttilstande og er bevidst om sit ansvar for samarbejde med den sindslidende og relevante samarbejdspartnere. Deltageren kender sin egen funktion i hjemmeplejen med at give praktisk hjælp og bistand i forhold til den socialpsykiatriske organisation.

  • Kontaktperson i omsorg og sygeplejeUddannelsens formål er, at deltagerne udvikler en målrettet kontaktpersonfunktion med udgangspunkt i forskellige klientgruppers ressourcer og belastninger under hensyntagen til etiske og juridiske aspekter.

  • Kostplanlægning i forhold til småbørnDeltageren kan efter uddannelsen arbejde målrettet med kostplanlægning til børn i aldersgruppen 0-5 år. Der arbejdes med ernæringsprincipper og ernæringsberegning samt fremstilling af specialkost til børn med særlige behov.

  • Kvalitet i offentlige velfærdsydelserEfter uddannelsen kan du anvende relevante metoder og redskaber i det daglige arbejde med kvalitet, så du løbende kan bidrage til kvalitetssikring og kvalitetsudvikling. Du lærer at blive mere bevidst om egen rolle og at kunne samarbejde om at vurdere forventninger og krav til ydelsens kvalitet.

  • Leg med sprogDeltageren kan ud fra et kendskab til barnets sproglige udvikling indgå i samarbejde om at tilrettelægge, igangsætte og støtte aktiviteter og lege, der fremmer børns sproglige udvikling og lyst til at udforske sproget og anvende det selvstændigt og kreativt.

  • Leg og læring med digitale medier i dagtilbudUddannelsen ruster dig til at arbejde med digitale medier som f.eks. iPad i daginstitutioner, sådan at du sammen med børnene kan gå på opdagelse i de mange muligheder for leg og kreative udtryksformer. Du lærer at tilrettelægge pædagogiske aktiviteter med inddragelse af digitale medier, og får redskaber til at vurdere de mange digitale tilbud.

  • Lov om voksenansvar over for anbragte børn og unge (Ny lov om magtanvendelse)

  • Magt og omsorgUddannelsens mål er, at deltagerne i omsorgen for borgeren kan tage udgangspunkt i borgerens oplevede behov for hjælp og støtte og kan yde denne på en værdig og respektfuld måde ud fra reglerne om magtanvendelse.

  • Medarbejderen som deltager i forandringsprocesserDeltageren kan anvende værktøjer og metoder, der fremmer forandringsprocesser i relation til egen jobvaretagelse i faglærte og ufaglærte job.

  • Medarbejdernes personlige ressourcer i jobbet Deltageren kan formulere en personlig vision og handlingsplan for sit eget merbidrag i virksomheden.

  • MedicinadministrationDu kan efter endt uddannelse selvstændigt administrere medicin til den enkelte borger/patient. Du kan observere og handle hensigtsmæssigt på forandringer på baggrund af viden om medicinens virkning, bivirkning og interaktion samt søge viden herom i sundhedsprofessionelle databaser. Du kan ligeledes dokumentere utilsigtede hændelser i forbindelse med medicinadministration.

  • Medicinhåndtering for pædagogisk personaleAt styrke de pædagogiske medarbejdere i at deltage i den medicinske behandling på en kvalificeret måde. At sikre de pædagogiske medarbejdere indsigt og færdigheder i at håndtere medicin korrekt til borgere i sociale- og socialpsykiatriske botilbud og institutioner.

  • Medvirken til pleje af borger med KOLUd fra kendskab til sygdommen KOL (kronisk obstruktiv lungelidelse) kan deltageren i det daglige arbejde observere sygdommen, medvirke i plejeopgaverne i forbindelse med behandlingen og samarbejde med det tværfaglige team omkring borgeren med KOL.

  • Medvirken til rehabiliteringDeltageren kan ud fra rehabiliteringsprincipper samarbejde tværfagligt om og medvirke ved tilrettelæggelse af dagliglivet sammen med borgeren.

  • Medvirken ved lægemiddelbrug i omsorgsarbejdetEfter uddannelsen kan du medvirke ved administration af borgernes medicin og inddrage borgeren i medicineringen. Uddannelsen giver kendskab til de almindeligst forekommende lægemidler, tværfagligt samarbejde, lovgivning og instrukser i forbindelse med lægemidler.

  • Mennesker med funktionsnedsættelse og psyk. lidelsDu får på denne uddannelse viden om psykiske lidelsers fremtrædelsesformer hos borgere, der har en kognitiv funktionsnedsættelse. Du lærer at iagttage og handle på tegn på psykiske lidelser, ligesom du lærer at dokumentere, videregive og samarbejde i forhold til dette. Efter uddannelsen vil du gennem relationsarbejdet med borgeren kunne handle trivselsfremmende.

  • Mennesker med udviklings- og adfærdsforstyrrelserEfter uddannelsen kan du med afsæt i kendskab til det enkelte barn, den unge eller voksne med udviklings- og adfærdsforstyrrelser og relaterede trivselsvanskeligheder se bag om adfærden og yde støtte til en trivselsfremmende social- og specialpædagogisk bistand.Uddannelsen giver dig viden om adfærd og reaktionsmønstre ved de hyppigst forekommende udviklingsforstyrrelser såsom autisme med støttebehov (svarende til aspergers syndrom) og ADHD samt om relaterede adfærds- og trivselsproblemer.

  • Mennesker med udviklingshæmning & rusmiddelmisbrugUddannelsen giver dig viden om, hvordan du mindsker skader og forebygger udviklingen af et rusmiddelmisbrug hos mennesker med udviklingshæmning og deres omgivelser. Efter uddannelsen kan du lægge op til og invitere til pædagogiske aktiviteter, der understøtter borgerens trivsel og funktionsniveau.

  • Mentoruddannelse for erfarne medarbejderePå uddannelsen får du redskaber til at virke som mentor for en ny kollega.

  • Måltidet i pædagogisk arbejdeFormålet med uddannelsen er, at deltagerne kan skabe sociale og pædagogiske rammer om måltidet og i samarbejde med forældre, kolleger og børn kan tilrettelægge måltidet ud fra indsigt i ernæringsmæssig god kost og forståelse for kostens betydning for børns udvikling, sundhed og trivsel.

  • NetværksanbringelserDeltageren kan arbejde som netværksfamilie ud fra kendskab til relevant lovgivning og viden om netværksanbringelsens særlige kvaliteter, problemstillinger og dilemmaer. Deltageren kan vurdere, hvilke krav det stiller til egne ressourcer og kompetencer at arbejde med børn fra eget netværk. Deltageren er bekendt med, at varetagelsen af opgaven kan kræve professionel støtte.

  • Netværksskab. aktiviteter f. ældre og handicappedeFormålet med kurset er, at deltagerne kan medvirke til igangsættelse af netværksskabende aktiviteter i lokalmiljøet med udgangspunkt i ældres og handicappedes forskellige livs- og kulturformer.

  • Neuropædagogik og borgere med udviklingshæmningEfter uddannelsen kan du med viden om neuropædagogik tilrettelægge og gennemføre en trivselsfremmende indsats i samarbejde med borgeren. Du lærer at kommunikere, iagttage og dokumentere med afsæt i et neuropædagogisk perspektiv, der tager højde for borgerens svingende funktionsniveau.

  • Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejdeEfter uddannelsen kan du anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Uddannelsen giver dig indblik i hjernens funktioner og sanseintegration. Du lærer at tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde samt at reflektere over betydningen af din egen adfærd i samspillet.

  • Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde

  • Neurorehabilitering af senhjerneskadedeDeltageren kan anvende neuropædagogiske rehabiliteringsmetoder i indsatsen med rehabilitering af senhjerneskadede.

  • Omsorg for personer med demensFormålet med uddannelsen er, at deltagerne får en grundlæggende viden om personer med demens.

  • Omsorg for personer med demens

  • Omsorg og etik i arbejdet med alvorligt sygeEfter endt uddannelse har deltagerne erhvervet færdigheder i at kunne varetage de specielle omsorgs- og plejeopgaver, der knytter sig til arbejdet med alvorligt syge mennesker i eget hjem.

  • Omsorgsarbejdet med ældre i leve- og bomiljøerFormålet med uddannelsen er, at deltagerne opnår viden om de socialpædagogiske tilgange til arbejdet i leve- og bomiljøer.

  • Omsorgssystemer på PDA i hjemmeplejenEfter uddannelsen kan du anvende PDA til løsning af relevante opgaver i omsorgssystemet. Du får kendskab til omsorgssystemets funktioner og kan løse opgaver og kommunikere i systemet på PDA'en.

  • Opsporing af selvskadende adfærdDeltageren opnår indsigt i opsporing af selvskadende adfærd samt viden om forskellige hjælpemuligheder.

  • Opsporing og forebyggelse af diabetesUddannelsens formål er at sætte deltagerne i stand til at indgå i arbejdet med tidlig opsporing af diabetes.

  • Opsporing og omsorg ved dysfagiPå uddannelsen får du kendskab til, hvad dysfagi er samt, hvilke borgere eller patienter, der kan have dysfagi. Du vil få viden om, hvordan du bedst støtter borgere eller patienter under måltidet samt vigtigheden af madens og væskens konsistens.

  • Palliativ omsorg for mennesker med demensDeltageren har viden om demens og palliation, herunder WHO's definition, og kan identificere symptomer på, at mennesker med demens er døende. Desuden kan deltageren selvstændigt og i samarbejde med andre yde en helhedsorienteret pleje, medvirke til en værdig livsafslutning og forebygge unødig hospitalsindlæggelse. Endvidere kan deltageren samarbejde med pårørende og medvirke til at udvikle en handleplan for den palliative indsats for borgere med demens. I arbejdet kan deltageren handle etisk og reflektere over egen praksis. Deltageren kan indgå i en teamorganiseret og tværfaglig indsats og har viden om forebyggelse af psykisk betingede arbejdsskader.

  • Patientrelateret arbejde med døende og afdødeDeltagerne bliver i stand til at varetage opgaver - såvel praktiske som psykologiske - i arbejdet med alvorligt syge og døende patienter, afdøde samt deres pårørende.

  • Patientsikkerhed og utilsigtede hændelserDeltageren lærer om patientsikkerhed og vigtigheden af at formidle relevant viden og relevante observationer. Deltageren ved, hvem der kan indrapportere utilsigtede hændelser, og kender sin egen forpligtelse til at rapportere utilsigtede hændelser samt proceduren herfor. Deltageren ved, at indrapporteringssystemet har et læringssigte og lærer om kerneårsagsanalyse.

  • Personer med demens, aktiviteter og livskvalitetDeltagerne kan reagere over for de behov og ønsker, som personer med demens udtrykker, og er i stand til at skabe vilkår for udvikling af nye livsaktiviteter og sociale relationer for personer med demens.

  • Personer med demens, sygdomskendskabDeltagerne kan erkende og analysere de muligheder og begrænsninger, som personer med demens har.

  • Personlig hjælper og ledsagerDeltageren kan yde hjælp til voksne med betydelig og varig nedsat funktionsevne, som har brug for særlig hjælp og støtte i eget hjem. Deltageren forstår sin professionelle rolles betydning for det fysiske og psykiske arbejdsmiljø og kan samarbejde med borgeren ud fra relevant gældende lovgivning. Deltageren kan udvise empati og arbejde etisk forsvarligt.

  • Personlig udvikling til arbejde og uddannelseDu lærer at opstille faglige og personlige mål for kvalificering og uddannelse inden for dit fagområde.

  • Planlægning af pædagogiske aktiviteterDeltageren kan selvstændigt og i samarbejde med kolleger planlægge, gennemføre, vurdere og justere aktiviteter for børn med udgangspunkt i et pædagogisk mål.

  • Pleje af patient med akut medicinsk sygdomPatienter med akutte medicinske sygdomme, indlagt på hospital.

  • Pleje af patient med kronisk medicinsk sygdomDen kroniske medicinske patient. Gennemførelse og evaluering af en målrettet pleje og mulig rehabilitering af den kronisk syge medicinske patient.

  • Pleje af patienter på intensiv- og opvågningsafd.Deltageren kan indgå i det tværfaglige samarbejde om varetagelse af sygeplejen til den intensive patient/opvågningspatienten.

  • Pleje og behandling af diabetikereDeltageren kan udøve pleje-, omsorgs- og behandlingsmetoder vedrørende diabetikere.

  • Pleje og behandling af kræftpatienterDeltagerne kan udføre grundlæggende sundheds- og sygeplejefaglige opgaver hos patienter med forskellige kræftsygdomme i relation til forskellige behandlingsformer.

  • Plejebarnets relation til plejefamiliens børnDeltageren kan håndtere de interessekonflikter i form af bl.a. jalousi og forfordeling, der kan opstå mellem plejebarnet og egne børn. Deltageren kan medvirke til, at samspillet mellem plejebarnet og egne børn udvikles ud fra deltagerens bevidste pædagogiske handlinger.

  • Portøren og hospitalsserviceass. som fast vagtDeltagerne kan med udgangspunkt i deres grunduddannelse og deres tidligere erhvervede viden og praksiserfaring være fast vagt ved alvorligt syge, urolige eller psykisk syge patienter indlagt på somatisk eller psykiatrisk hospital.

  • Portørens og hosp.serv. ass. arbejde i FAMEfter uddannelsen kan du indgå i arbejdet ved modtagelse af akutte eller svært tilskadekomne patienter på fælles akutmodtagelse, skadestue og traumecenter. Du lærer bl.a. om arbejdsorganiseringen samt om at kunne forflytte patienterne, genkende ændrede symptomer og videregive observationer.

  • Portører og hosp.serv.ass. kontakt m. psykisk sygeDeltageren kan handle i forhold til psykisk syge, så det øvrige personales sikkerhed varetages.

  • Postoperativ observation og pleje i hjemmeplejenDeltageren kan observere, vurdere og dokumentere samt handle hensigtsmæssigt ved afvigelser i forhold til det normale postoperative forløb.

  • Praktik for F/I

  • Praktikvejl. af PAU- & sosuelever - særlig indsatsDeltagerne sættes i stand til at planlægge, gennemføre og evaluere individuelle læringsforløb og vejlede elever med særlige læringsmæssige udfordringer i forbindelse med praktikken på hhv. social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU eleverUddannelsen er en basisuddannelse for praktikvejledere, der som en del af det daglige arbejde, tilrettelægger og gennemfører vejledning i forhold til udviklingen af erhvervsfaglige kompetencer, hos elever, som er i praktikuddannelse som pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, AjourføringUddannelsen er en ajourføringsuddannelse for uddannede praktikvejledere, der har behov for ny viden om aktuelle uddannelsesændringer, for at kunne udføre kvalificeret praktikvejledning af elever inden for social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen eller den pædagogiske assistentuddannelse.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, OverbygningUddannelsen er en overbygningsuddannelse for praktikvejledere, der har gennemført basisuddannelsen som praktikvejleder og som har særlige funktioner i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af uddannelsesopgaven for elever, der er i praktikuddannelse som pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter.

  • Praktikvejlederuddannelse målrettet pædagogisk assistentuddannelse PAU- At sikre et godt kendskab til pædagogisk assistentuddannelse - At styrke udviklingen af kvalifikationer i forhold til vejlederrollen - At styrke sammenhængen mellem elevernes uddannelse på skolen og i praktikken - At udvikle og styrke samarbejdet mellem skolen og praktikken

  • Praktisk hjælp til ældreUdførelse af behovsbestemte opgaver hos ældre.

  • Projektorienteret arbejdeDeltageren kan efter uddannelsen arbejde projektorienteret samt medvirke til implementering af projekter. Deltageren kan identificere egne og andres roller, opgaver og ansvar i forhold til en projektgruppe samt vidensdele og anvende kreative problemløsningsmetoder.

  • Projektudvikling og gennemførelseDeltageren kan efter uddannelsen formulere mål og formål med projektet samt vælge, hvilket projektdesign, der egner sig bedst til løsningen af den konkrete opgave. Deltageren kan udarbejde handlingsplan for alle faser i et projekt inkl. hoved- og delmål.

  • Psykiatrisk suppleringsuddannelseSocial- og sundhedsassistenterne kan inden for det psykiatriske speciale udøve den faglige kompetence selvstændigt og varetage aktivitets- og omsorgsopgaver samt grundlæggende sundheds- og sygeplejeopgaver.

  • Pædagogisk arbejde i skolefritidsordningerFormålet med uddannelsen er, at deltagerne kan medvirke til planlægning og udførelse af det pædagogiske arbejde i SFO på tværs af skole- og institutionskulturer og på en måde, der sikrer børn gode udviklingsmuligheder.

  • Pædagogiske læreplaner i dagtilbudDeltagerne forstår hensigten med bekendtgørelsen om temaer og mål i pædagogiske læreplaner og kan med udgangspunkt i børns behov og interesser medvirke til at formulere mål i forhold til temaerne.

  • Pædagogiske metoder i ældreplejenFormålet med uddannelsen er, at social- og sundhedshjælpere og -assistenter erhverver sig pædagogiske redskaber i arbejdet med ældre mennesker.

  • Pædagogmedhjælpere i daginstitutionerUddannelsens formål er, at deltagerne selvstændigt og i samarbejde med kollegaer tilrettelægger trygge og udviklende rammer for barnets hverdag i daginstitutionen ud fra en forståelse for børns behov og udvikling, herunder forældresamarbejde, en inkluderende, sundhedsfremmende og anerkendende praksis samt indsats i forhold til børn med særlige behov.

  • Rehabilitering som arbejdsformDeltageren kan arbejde ud fra centrale værdier og elementer i rehabilitering, bidrage til en målrettet rehabiliteringsindsats og dermed medvirke til forebyggelse af begrænsninger i borgerens liv.

  • Samarb. med pårørende til unge/voksne i døgntilbudDeltageren har kendskab til regler vedr. selvbestemmelse og andre lovgivningsmæssige rettigheder, der gælder for unge og voksne i døgntilbud, og kan på den baggrund indgå i dialog med de pårørende. Deltageren kan mægle i konflikter mellem brugeren og de pårørende med forståelse for de enkelte parters rolle i relationen. Deltageren kan reflektere over egne normer og holdninger og tage højde for disses indflydelse på samarbejdet med de pårørende.

  • Samarbejde med frivillige i velfærdsarbejdetEfter uddannelsen kan du tage del i det daglige samarbejde med frivillige. Du har indsigt i rammerne for og den konkrete udmøntning af arbejdsstedets samarbejde med frivillige, og du kan afgrænse egne og kollegers indsats i forhold til frivilliges indsats. Du kan understøtte de frivilliges arbejde, og du kan afpasse din deltagelse i samarbejdet.

  • Samarbejde med plejebarnets forældre/netværkEfter uddannelsen kan du samarbejde med plejebarnets forældre og øvrige netværk og støtte relationerne mellem plejebarnet og dets netværk. Du lærer om samarbejdets betydning for plejebarnets udvikling og trivsel og vigtigheden af, at du i arbejdet har respekt for plejebarnets kultur og baggrund samt kendskab til plejebarnets rettigheder.

  • Samarbejde med pårørendeFormålet med kurset er, at deltagerne får styrket deres færdigheder i at indgå og udvikle det professionelle samarbejde med pårørende, med udgangspunkt i og forståelse for borgerens og de pårørendes livssituation, forudsætninger og ønsker.

  • Samarbejde med ældre om gode kostvanerDeltageren får en grundlæggende viden om kostens betydning for den ældre borgers funktionsniveau og livskvalitet. Deltageren kan indsamle viden om den enkeltes kost- og drikkevaner og etablere et samarbejde med borgeren om gode kostvaner ved at tage udgangspunkt i den enkeltes ressourcer, funktionsniveau og motivation. I det samarbejde kan deltagerne inddrage pårørende, forskellige tilbud, institutioner og relevante faggrupper.

  • Samspil og relationer i pædagogisk arbejdeFormålet med uddannelsen er, at deltagerne erhverver sig pædagogiske redskaber i form af mål- og udviklingsrettet kommunikation, samarbejde og analysemetoder i deres daglige praksis, således at de kan forbedre kvaliteten af deres daglige samspil og relation med brugerne og brugernes pårørende.

  • Samtaler og kundetyper i kundekontaktfunktionerEfter uddannelsen kan deltageren anvende grundlæggende samtaleteknik ved indgående og udgående telefonsamtaler i overensstemmelse med politikker og profilmål for kundekontaktfunktionen.

  • Seksualitet og handicappedeUddannelsen sætter deltageren i stand til på etisk måde at tage emnet seksualitet op med borgeren. Giver deltageren forståelse for seksualitet som et grundlæggende behov, viden om, hvilken indvirken fysisk handicap, psykisk funktionsnedsættelse og lægemiddelpræparaters bivirkninger kan have på borgerene seksualitet. Giver viden om lovgivningen på området. Sætter deltageren i stand til at rådgive og vejlede på området.

  • Selvledelse og formidling i omsorgsarbejdetDeltageren kan være selvledende i jobfunktionen i overensstemmelse med virksomhedens mål, værdier og strategier, herunder tage ansvar for planlægning, gennemførelse og dokumentation af opgaver i egen praksis.Deltageren kan ud fra kendskab til grundlæggende pædagogiske principper tage initiativ til og varetage formidlings- og vejledningsopgaver samt bidrage aktivt til at skabe en lærende kultur i teamet.

  • Selvstændigt arbejde med rehabiliteringDeltageren kan i et tværfagligt samarbejde og i samarbejde med borgeren selvstændigt arbejde med borgerens rehabiliteringsproces.

  • Snoezelkursus 5 dage - IDV Du kan få viden om og selv afprøve: 1. En fysiologiske indfaldsvinkel og dermed en sansemæssig oplevelse, samt positiv påvirkning af kognitive stimuli. 2. En psykologisk indfaldsvinkel, hvor der tages udgangspunkt i samværet og relationen i Snoezelmiljøet. 3. En æstetisk indfaldsvinkel, der tager udgangspunkt i selve oplevelsen for oplevelsens skyld. 4. Øget tilknytningsoplevelse ud fra teorien om, at et roligt og behageligt miljø skaber afbalancerede mennesker – såvel hos barnet/ borgeren, som personalet og pårørende. Hvad ved jeg, når kurset er slut (5 dage)? • Du har viden om, hvordan du kan arbejde med barnets/borgerens sansesystem • Du kan tilrettelægge et miljø som svarer til det aktivitetsniveau som barnet/borgeren kan magte – hermed forebygge over- og understimulation. • Du kan tilrettelægge et miljø, som tager hensyn til barnets/borgerens livshistorie. • Du kan tilrettelægge oplevelser for oplevelsernes skyld, som er givende i fællesskabet mellem barnet/borgeren sammen med personalet/pårørende.

  • Snoezelkursus 5 dage - IDV Du kan få viden om og selv afprøve: 1. En fysiologiske indfaldsvinkel og dermed en sansemæssig oplevelse, samt positiv påvirkning af kognitive stimuli. 2. En psykologisk indfaldsvinkel, hvor der tages udgangspunkt i samværet og relationen i Snoezelmiljøet. 3. En æstetisk indfaldsvinkel, der tager udgangspunkt i selve oplevelsen for oplevelsens skyld. 4. Øget tilknytningsoplevelse ud fra teorien om, at et roligt og behageligt miljø skaber afbalancerede mennesker – såvel hos barnet/ borgeren, som personalet og pårørende. Hvad ved jeg, når kurset er slut (5 dage)? • Du har viden om, hvordan du kan arbejde med barnets/borgerens sansesystem • Du kan tilrettelægge et miljø som svarer til det aktivitetsniveau som barnet/borgeren kan magte – hermed forebygge over- og understimulation. • Du kan tilrettelægge et miljø, som tager hensyn til barnets/borgerens livshistorie. • Du kan tilrettelægge oplevelser for oplevelsernes skyld, som er givende i fællesskabet mellem barnet/borgeren sammen med personalet/pårørende.

  • Sociale medier i børne- og ungdomskulturenUddannelsen ruster dig til at arbejde med børn og unges brug af sociale medier, herunder de udsatte grupper, således at de sociale medier kan støtte deres netværksdannelse og personlige udvikling. Som grundlag for at kunne støtte børnene og de unge får du samtidig får du indblik i de sociale mediers mange muligheder og ricisi, herunder etik og respekt for egne og andres grænser.

  • Socialpædagogik og aktiverende metoderFormålet er, at deltageren kan inddrage socialpædagogiske og aktiverende metoder med henblik på at støtte socialt sårbare borgere, således at de kan magte at deltage i sociale og kulturelle sammenhænge.

  • Sondeernæring for social- og sundhedsassistenter Efter uddannelsen kan du udføre plejen til borgere, der har behov for sondeernæring i hjemmet. Du kan vurdere behov, planlægge og iværksætte indsatser i samarbejde med relevante samarbejdspartnere. Du lærer at assistere ved anlæggelse af nasogastrisk sonde. Uddannelsen giver dig viden om sondeernæring, herunder medicinindgift. Du kan udføre opgaverne hygiejnisk og sikkerhedsmæssigt korrekt, ligesom du får træning i at informere og vejlede borgeren.

  • Sondeernæring for social- og sundhedshjælpereEfter uddannelsen kan du identificere borgere, der ikke får sufficient kost. Du bliver bevidst om dit ansvars- og kompetenceområde. Du kan udføre plejen i forhold til borgere, der har behov for sondeernæring. Du kan medvirke til planlægning af måltidet og du kan redegøre for indgift af, og risici forbundet med, sondeernæring. Endvidere kan du udføre god mundhygiejne og hudpleje til borgeren.

  • Sorg- og krisearbejde i omsorgs- og pæd. områdeUddannelsens formål er at sætte deltagerne i stand til at varetage de praktiske, sociale og psykologiske opgaver i kontakten med sorg- og kriseramte og deres pårørende.

  • Sosu-fagligt gerontologisk arbejdeGerontologi. Deltageren kan: Tilrettelægge en individualiseret indsats. Iværksætte nye initiativer, optimere plejen og forebygge komplikationer relateret til ældres hyppigste sygdomme. Tage initiativ til tværsektorielt samarbejde og påtage sig en koordinerende rolle. Ved modtagelse af og pleje af døende borgere i samarbejde med andre iværksætte optimale pleje- og omsorgshandlinger.

  • Sterilarbejdet på sygehuseneUddannelsen giver deltageren forudsætninger for at deltage i arbejdet med genbehandling af steriliserbart medicinsk udstyr i henhold til overordnede standarder og retningslinjer.

  • Studieforberedende forløb 2017

  • Støtte ved kognitiv behandlingSocial- og sundhedsassistenter m.fl., der arbejder med mennesker med sindslidelser, lærer at arbejde støttende ud fra centrale principper og begreber i kognitiv behandling. Dette ud fra en forståelse af den sindslidende borgers situation, samt hvor indgribende eller integrerende den kognitive tilgang er. De lærer at indgå i tværfagligt samarbejde ved kognitiv behandling samt at overholde eget kompetenceområde.

  • Støtte ved selvskadende adfærdDeltageren kan gennem samtaler og i samarbejde med andre relevante parter støtte børn, unge og voksne, som udviser selvskadende adfærd, og disses familier.

  • Sundhedspædagogik i omsorgsarbejdetEfter uddannelsen kan du inddrage sundhedspædagogiske metoder i samarbejdet med borgeren i det daglige omsorgsarbejde. Du lærer bl.a. om forskellige sundhedsbegreber og får konkrete redskaber til at støtte den enkelte borgers handlekompetencer med afsæt i borgerens værdier, kultur og opfattelse af sundhed.

  • Sårbehandling, behandlingskrævende sårUddannelsen giver deltagerne viden og færdigheder, som sætter dem i stand til at arbejde med behandlingskrævende sår.

  • Sårpleje, medvirken ved sårplejeFormået med uddannelsen er, at deltagerne kan medvirke ved sårpleje.

  • Teambuilding for selvstyrende grupperPå kurset lærer du at anvende en lærings- og teamrollemodel til iværksættelse af de støtteaktiviteter, som et team har brug for.

  • Teamorganiseret hjemmeplejeUddannelsens formål er at kvalificere deltagerne til at kunne indgå i et fleksibelt og selvstændigt samarbejde i den kommunale hjemmepleje under det arbejdsvilkår, at de ofte arbejder alene.

  • Teater og drama i pædagogisk arbejdeDeltageren kan anvende og formidle forskellige kreative, musiske og dramatiske fremstillingsformer og foretage valg i relation til en given målgruppe. Deltageren kan fremstille forskellige teaterobjekter ud fra pædagogiske begrundelser. Deltageren kan handle pædagogisk i forhold til rollen som kulturformidler.

  • Tegn til taleFormålet med uddannelsen er, at deltagerne kan anvende Tegn til tale på et grundlæggende niveau og skabe et kommunikationsmiljø i pædagogiske dag- og døgntilbud, hvor det talte sprog understøttes af tegn.

  • Tidlig opsporing af demens i omsorgsarbejdetDeltagerne kan anvende konkrete værktøjer til arbejdet med opsporing af demens i omsorgsarbejdet.

  • Tidlig opsporing af sygdomstegnDeltageren kan medvirke til en tidlig opsporing af sygdomstegn. Deltageren kan observere og handle hensigtsmæssigt i forhold til en ændret sundhedstilstand hos f.eks. den ældre medicinske patient.

  • Tilberedning og servering for patienterIndividuelt tilpasset anretning og servering for patienter og beboere samt viden om diæter og kostens generelle betydning for patienternes almentilstand.

  • Træning af borgere i eget hjemEfter uddannelsen kan du tilrettelægge en forebyggende, vedligeholdende og genoptrænende træningsindsats med et rehabiliterende sigte som en del af det daglige omsorgsarbejde. Du lærer at arbejde aktiverende med udgangspunkt i borgerens ressourcer og medvirke til at fremme borgerens sundhed gennem træning af funktioner på krops-, aktivitets- og deltagelsesniveau.

  • Tværfagligt og -sektorielt samarbejde om KOLDeltageren kender årsagerne til KOL (kronisk obstruktiv lungelidelse) og kan identificere sygdommen. Deltageren kan selvstændigt udøve plejeopgaver i forhold til ordineret behandling, observere og handle, når sygdommen er velbehandlet, og medvirke til plejeopgaver i det akutte forløb.

  • Tværfagligt samarbejde om måltider til ældreDeltageren kan samarbejde tværfagligt om måltider til ældre og kan gennem arbejdstilrettelæggelse og ansvarsfordeling sikre en helhedsorienteret indsats mhp. at understøtte den ældre borgers funktionsniveau og livskvalitet. Deltageren kan indgå i en tværfaglig og konstruktiv dialog, herunder modtage og videregive relevant information og observationer.

  • Tværsektorielt arbejde med rehabiliteringDeltageren kan indgå i et tværsektorielt og tværfagligt samarbejde og koordinere et helhedsorienteret rehabiliteringsforløb med borgeren i centrum.

  • Udarbejdelse af projektrapporterDeltageren kan efter uddannelsen udarbejde en problemformulering, og afgrænse et problemområde, opbygge en rapport således at der er sammenhæng imellem problemformulering, analyse og konklusion samt præsentere resultatet af projektet.

  • Udvikling og styring af aktiveringsprojekterDeltagerne skal kunne anvende og udøve ledelse i den projektorganiserede arbejdsform.

  • Uhensigtsmæssig adfærd og udadreageren ved demensSocial- og sundhedspersonale, der arbejder med mennesker med demens, lærer at arbejde forebyggende og dæmpende i forhold til uhensigtsmæssig og udadreagerende adfærd (BPSD). Dette ud fra en forståelse af den demente borgers situation, herunder selve den neurologiske hjerneskade, evt. somatiske årsager og betydningen af miljøet og konteksten omkring borgeren.

  • Vejl. og rådg. i dialog med borger/patientEfter uddannelsen kan du selvstændigt og i samarbejde med andre faggrupper, rådgive og vejlede borgeren, patienten og evt. pårørende. Du lærer at tilrettelægge og forestå rådgivning og vejledning med afsæt i borgerens livsverden, og du lærer at indgå i en ligeværdig dialog, ligesom du får kendskab til de juridiske aspekter.

  • Vejl. og rådg. i dialog med borger/patient

  • Vejledning i forflytningUddannelsen gør deltagerne i stand til på baggrund af analyse og vurdering af forflytninger at vejlede i forflytning, således at motivation til forandring og udvikling øges i den forflytningsmæssige praksis.

  • Velfærdsteknologi i det daglige omsorgsarbejdeEfter uddannelsen kan du bidrage til at bringe velfærdsteknologi i anvendelse i det daglige omsorgsarbejde. Du får forståelse for, hvad velfærdsteknologi er, herunder de etiske og arbejdsmæssige aspekter i forhold til praksis. Du lærer at støtte borgeren i at være selvhjulpen ved at bruge velfærdsteknologiske løsninger med afsæt i borgerens værdier og hverdagsliv.

  • Videndeling og læring for medarbejderePå kurset lærer du at understøtte produktionsgrupper i at være selvudviklende og skabe netværk til erfaringsudveksling.

  • Voldsforebyggelse, konfliktløsning og udviklingFormålet med uddannelsen er, at personale, der er beskæftiget med klienter, hvor muligheden for voldsudøvelse fra klientens side er til stede, får redskaber, der giver dem mulighed for at håndtere volden på en sådan måde, at klientens udviklingsperspektiv fastholdes.

  • Vurdering af basale færdighederDeltagere i AMU-kurser eller Individuel kompetencevurdering i AMU kan efter ønske få vurderet deres færdigheder i læsning, skrivning, regning og matematik samt vejledning til undervisningsmuligheder heri efter behov.

  • Værdibaserede arbejdspladserPå kurset lærer du at formulere og implementere virksomhedens værdier inden for dit eget arbejdsområde.

  • Værtskab og sociale rammer for ældres måltiderDeltageren kan medvirke til at organisere "det gode måltid" ved at skabe gode fysiske og sociale rammer for måltidet mhp. at understøtte den ældre borgers funktionsniveau og livskvalitet. Desuden kan deltageren inddrage den ældre i hverdagsaktiviteter omkring måltidet med udgangspunkt i den enkeltes ressourcer og ønsker. I arbejdet med at etablere gode rammer for måltidet er deltageren opmærksom på de forskellige udfordringer, der er, alt efter om den ældre spiser alene eller sammen med andre. I den forbindelse kan deltageren bruge værtsrollen som pædagogisk redskab.