Pædagogisk arbejde med børn og unge

  • Anbragte børn og unge med rusmiddelmisbrugEfter uddannelsen kan du genkende tegn og signaler på rusmiddelmisbrug hos anbragte børn og unge. Du får bl.a. kendskab til fysiske, psykiske og sociale problemstillinger i forhold til misbrug. Du lærer desuden om respektfuld dialog om misbrug, gældende lovgivning, din egen rolle og om at inddrage samarbejdspartnere.

  • Arbejdet med lavaffektive metoder - Low ArousalEfter uddannelsen kan du med viden om lavaffektive metoder tilrettelægge og gennemføre en trivselsfremmende indsats i samarbejde med borgeren. Du lærer at kommunikere, identificere og forebygge i forhold til borgerens stress-belastning og heraf minimere konflikter med afsæt i lavaffektive metoder, der tager højde for at borgerens problemskabende adfærd er en form for mestringsstrategi.

  • Arbejdet med udsatte og sårbare børn og ungeDeltagerne kan opfange signaler om negative sociale påvirkninger hos børn og unge og medvirke til en forebyggende og problemløsende indsats i forhold til barnet, den unge og familien. De kan støtte barnets og den unges udviklingsmuligheder på trods af de negative sociale påvirkninger og ud fra en forståelse for barnets og den unges reaktions- og handlemønstre.

  • Arbejdet som familieplejerEfter uddannelsen kan du drage omsorg for et eller flere plejebørn og støtte barnets/den unges faglige, personlige og sociale udvikling. Uddannelsen giver dig viden om følgerne af anbringelsen og de lovgivningsmæssige rammer for plejefamiliens arbejde. Du vil samtidig kunne afklare din egen families ressourcer og begrænsninger i forhold til opgaven som plejefamilie.

  • Børn og naturEfter uddannelsen kan du formidle viden og interesse for og om naturen, herunder dyr, planter, økologi, naturens kredsløb, naturfænomener m.m., til børn på forskellige alderstrin, Du lærer at planlægge og i samarbejde med børn igangsætte forskellige naturaktiviteter, som skærper børnenes nysgerrighed og giver dem oplevelser som rummer mulighed for fordybelse og eksperimentering.

  • Børn og seksualitetDu vil på denne uddannelse lære om børns forhold til seksualitet og seksuelle udtryk, samt blive klædt på til at støtte barnet i at sætte grænser for sig selv og respektere andres grænser i leg og adfærd, der rummer seksuelle elementer. Du vil opnå viden om barnets aldersafstemte seksuelle udvikling og lære at skelne mellem passende og upassende seksuel adfærd hos børn.

  • Børn og unge med psykisk syge/misbrugende forældreKurset omhandler det pædagogiske arbejde med børn og unge. som har forældre, der er psykisk syge eller misbrugende. Deltageren lærer bl.a at identificere reaktionsmønstre og mestringsstrategier hos barnet og den unge samt at benytte kommunikationsformer, der kan bryde barnets og den unges isolation. Der er desuden fokus på det tværfaglige samarbejde og betydningen af den skærpede indberetningspligt.

  • Børns kompetenceudvikling 0-5 årDeltagerne kan indgå i relation med det 0-5 årige barn, så de bidrager til barnets udvikling af kompetencer.

  • Børns legFormålet med uddannelsen er, at deltagerne kan igangsætte lege og opbygge legemiljøer, der udvikler børns kompetencer, ud fra en viden om og forståelse for legens kulturelle betydning og betydning for børns udvikling.

  • Børns udtryksformerDeltagerne kan støtte børnene i at udvikle nuancerede udtryksformer og medvirke til at skabe rammer, der stimulerer og udvikler det enkelte barns udtryk.

  • Dokumentation og evaluering af pæd./sosuarbejdeDeltagerne kan indgå i arbejdet med at dokumentere og evaluere målene i pædagogisk arbejde eller social- og sundhedsarbejde. De har kendskab til forskellige former for dokumentation som en måde at præcisere og udvikle opstillede mål og metoder på.

  • Dokumentation og handleplaner - pæd. målgrupperEfter uddannelsen kan du med viden om lovgivning og formålet med handleplaner, tilrettelægge en pædagogisk indsats og gennemføre en trivselsfremmende indsats i samarbejde med borgeren. Du lærer at dokumentere den pædagogiske indsats og synliggøre de opnåede resultater via journalisering, referater og udarbejdelse af statusrapporter og derved medvirke til at kvalitetssikre det samlede borgerforløb.

  • Forældresamarbejde i pædagogiske dagtilbudDeltagerne kan indgå i forskellige former for forældresamarbejde ud fra kendskab til det lovgivningsmæssige grundlag. De kan indgå i dialog med forældre om det enkelte barn og formidle konkrete hændelser og historier fra barnets hverdag.

  • Inkluderende pædagogiske miljøer i dagtilbud & SFODeltageren kan efter kurset bidrage til udvikling og fastholdelse af en pædagogisk praksis, der understøtter et inkluderende pædagogisk miljø. På kurset arbejdes med, hvordan man kan medvirke til inddragelse og deltagelse af alle børn i dagligdagens aktiviteter i dagtilbud og SFO. Deltageren lærer at medvirke til synliggørelse af tendenser i samspillet, der modarbejder inklusion af enkelte børn eller en gruppe af børn, samt at reflektere over egen praksis og egen rolle i forhold til at forebygge og aktivt modvirke marginaliseringsprocesser.

  • Interkulturel kompetence i jobudøvelsenDeltageren kan igennem anvendelse af interkulturelle handlemåder og værktøjer professionelt håndtere mødet med etnisk og kulturel forskellighed i sin jobudøvelse.

  • Interkulturel pædagogikFormålet med uddannelsen er at give deltagerne kvalifikationer og pædagogiske kompetencer i interkulturel pædagogik, således at de kan støtte og styrke integrationen af børn, unge og brugere med etnisk minoritetsbaggrund.

  • Konflikthåndtering i pædagogisk arbejdeDeltagerne kan forebygge og håndtere konflikter i det daglige pædagogiske arbejde. De kan medvirke til at skabe et konflikthåndterende miljø i gruppen ved at skabe rammer, der kan udvikle brugernes kompetencer til at forebygge og løse konflikter.

  • Leg med sprogDeltageren kan ud fra et kendskab til barnets sproglige udvikling indgå i samarbejde om at tilrettelægge, igangsætte og støtte aktiviteter og lege, der fremmer børns sproglige udvikling og lyst til at udforske sproget og anvende det selvstændigt og kreativt.

  • Leg og læring med digitale medier i dagtilbudUddannelsen ruster dig til at arbejde med digitale medier som f.eks. iPad i daginstitutioner, sådan at du sammen med børnene kan gå på opdagelse i de mange muligheder for leg og kreative udtryksformer. Du lærer at tilrettelægge pædagogiske aktiviteter med inddragelse af digitale medier, og får redskaber til at vurdere de mange digitale tilbud.

  • Mennesker med udviklings- og adfærdsforstyrrelserEfter uddannelsen kan du med afsæt i kendskab til det enkelte barn, den unge eller voksne med udviklings- og adfærdsforstyrrelser og relaterede trivselsvanskeligheder se bag om adfærden og yde støtte til en trivselsfremmende social- og specialpædagogisk bistand.Uddannelsen giver dig viden om adfærd og reaktionsmønstre ved de hyppigst forekommende udviklingsforstyrrelser såsom autisme med støttebehov (svarende til aspergers syndrom) og ADHD samt om relaterede adfærds- og trivselsproblemer.

  • Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejdeEfter uddannelsen kan du anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Uddannelsen giver dig indblik i hjernens funktioner og sanseintegration. Du lærer at tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde samt at reflektere over betydningen af din egen adfærd i samspillet.

  • Planlægning af pædagogiske aktiviteterDeltageren kan selvstændigt og i samarbejde med kolleger planlægge, gennemføre, vurdere og justere aktiviteter for børn med udgangspunkt i et pædagogisk mål.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU eleverUddannelsen er en basisuddannelse for praktikvejledere, der som en del af det daglige arbejde, tilrettelægger og gennemfører vejledning i forhold til udviklingen af erhvervsfaglige kompetencer, hos elever, som er i praktikuddannelse som pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, AjourføringUddannelsen er en ajourføringsuddannelse for uddannede praktikvejledere, der har behov for ny viden om aktuelle uddannelsesændringer, for at kunne udføre kvalificeret praktikvejledning af elever inden for social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen eller den pædagogiske assistentuddannelse.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, OverbygningUddannelsen er en overbygningsuddannelse for praktikvejledere, der har gennemført basisuddannelsen som praktikvejleder og som har særlige funktioner i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af uddannelsesopgaven for elever, der er i praktikuddannelse som pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter.

  • Pædagogisk arbejde i skolefritidsordningerFormålet med uddannelsen er, at deltagerne kan medvirke til planlægning og udførelse af det pædagogiske arbejde i SFO på tværs af skole- og institutionskulturer og på en måde, der sikrer børn gode udviklingsmuligheder.

  • Pædagogiske læreplaner i dagtilbudDeltagerne forstår hensigten med bekendtgørelsen om temaer og mål i pædagogiske læreplaner og kan med udgangspunkt i børns behov og interesser medvirke til at formulere mål i forhold til temaerne.

  • Pædagogmedhjælpere i daginstitutionerUddannelsens formål er, at deltagerne selvstændigt og i samarbejde med kollegaer tilrettelægger trygge og udviklende rammer for barnets hverdag i daginstitutionen ud fra en forståelse for børns behov og udvikling, herunder forældresamarbejde, en inkluderende, sundhedsfremmende og anerkendende praksis samt indsats i forhold til børn med særlige behov.

  • Samspil og relationer i pædagogisk arbejdeFormålet med uddannelsen er, at deltagerne erhverver sig pædagogiske redskaber i form af mål- og udviklingsrettet kommunikation, samarbejde og analysemetoder i deres daglige praksis, således at de kan forbedre kvaliteten af deres daglige samspil og relation med brugerne og brugernes pårørende.

  • Sorg- og krisearbejde i omsorgs- og pæd. områdeUddannelsens formål er at sætte deltagerne i stand til at varetage de praktiske, sociale og psykologiske opgaver i kontakten med sorg- og kriseramte og deres pårørende.

  • Almen fødevarehygiejneDeltagerne kan arbejde efter gældende regler og lovgivning om fødevarehygiejne. Deltageren kan anvende principper om egenkontrol og risikoanalyse samt påpege kritiske punkter. Deltagerne kan anvende viden om mikroorganismers til at hæmme mikroorganismers udvikling samt efterleve principperne for god personlig hygiejne og produktionshygiejne.

  • Anbragte børn og unge med rusmiddelmisbrugEfter uddannelsen kan du genkende tegn og signaler på rusmiddelmisbrug hos anbragte børn og unge. Du får bl.a. kendskab til fysiske, psykiske og sociale problemstillinger i forhold til misbrug. Du lærer desuden om respektfuld dialog om misbrug, gældende lovgivning, din egen rolle og om at inddrage samarbejdspartnere.

  • Anbragte børns udviklingDeltageren kan yde en forebyggende og målrettet indsats i forhold til plejebarnets udvikling. Ud fra viden om barnets særlige situation og de psykiske og sociale konsekvenser af omsorgssvigt har deltageren forståelse for barnets reaktions- og handlemønstre og er i stand til at omsætte denne til konkret støtte, omsorg og aktivitet.

  • Anerkendende kommunikation i omsorgsarbejdetDeltagerne opnår kommunikationsredskaber og færdigheder i de grundlæggende principper for anerkendende kommunikation. Kurset omfatter relevante værdier og bestemmelser i sundhedsloven, serviceloven eller dagtilbudsloven.

  • Arbejde med plejebørn i pubertetenDeltageren kan ud fra forståelse af plejebarnets baggrund skabe udviklingsmuligheder for plejebarnet i puberteten og dermed støtte plejebarnets identitetsudvikling. Deltageren kan håndtere de pubertetskonflikter, der opstår i forhold til plejeforældrene og de biologiske forældre.

  • Arbejdet i pædagogiske døgntilbud og opholdsstederDeltageren kan indgå i arbejdet med børn og unge anbragt uden for hjemmet. Deltageren kan støtte barnets og den unges udvikling ud fra indsigt i udviklingspsykologiske teorier, herunder konsekvenserne af omsorgssvigt, barnets overlevelsesstrategi og evne til tilknytning. Deltageren kan kommunikere med anbragte børn og unge om, hvorfor de er anbragt, ud fra kendskab til sorg- og krisereaktioner.

  • Arbejdet med anbragte børns livshistorieDeltageren kan støtte barnet i at blive bekendt med sin egen livshistorie og kender metoder til sammen med barnet at sammenfatte barnets historie. Deltageren kan vise respekt for barnets historie. Deltageren kan støtte barnet i at inddrage tiden i det pædagogiske døgntilbud som en del af barnets fortsatte historie.

  • Arbejdet med bevægelse, idræt og kropsbevidsthedDeltageren kan selvstændigt og i samarbejde med andre udvikle, planlægge, udføre og evaluere kropslige aktiviteter med børn, voksne og ældre ud fra en viden om betydningen af kropslig udfoldelse. I det arbejde kan deltageren tage højde for målgruppens forudsætninger, samt hvordan aktiviteterne kan indarbejdes i det daglige arbejde.

  • Arbejdet med børn med fysiske handicapDeltageren kan indgå i arbejdet med børn med fysiske handicap i dagtilbud, SFO og skole ud fra kendskab til fysiske handicap og sansemotorik, relevant lovgivning og en forståelse for barnets særlige vilkår og respekten for barnets selvbestemmelse. Deltageren lærer at reflektere over egen praksis især i forhold til at kunne respektere barnets intimitet og indflydelse på sin hverdag, også hvor det har mest brug for hjælp.

  • Arbejdet med børnemiljø i dagtilbudDeltageren har kendskab til loven om børnemiljø og kan bidrage til at opbygge et godt fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø med inddragelse af børnenes perspektiv.

  • Arbejdet med for tidligt fødte børnPå baggrund af viden om det for tidligt fødte barn og de mulige fysiske, psykiske, sociale og sansemotoriske følger for barnet kan deltageren udarbejde en handleplan for barnet, samtidig med at deltageren kan observere evt. senfølger af den for tidlige fødsel. Derudover kan deltageren indgå i et respektfuldt samarbejde med forældrene samt i et tværfagligt samarbejde.

  • Arbejdet med lavaffektive metoder - Low ArousalEfter uddannelsen kan du med viden om lavaffektive metoder tilrettelægge og gennemføre en trivselsfremmende indsats i samarbejde med borgeren. Du lærer at kommunikere, identificere og forebygge i forhold til borgerens stress-belastning og heraf minimere konflikter med afsæt i lavaffektive metoder, der tager højde for at borgerens problemskabende adfærd er en form for mestringsstrategi.

  • Arbejdet med totalkommunikationEfter uddannelsen kan du udvælge og anvende relevante kommunikationsformer i det daglige arbejde med totalkommunikation, så du løbende kan understøtte barnets, den unges eller voksnes mening, hensigt og selvbestemmelse. Du lærer at blive mere bevidst om din egen andel i totalkommunikationen.

  • Arbejdet med udsatte og sårbare børn og ungeDeltagerne kan opfange signaler om negative sociale påvirkninger hos børn og unge og medvirke til en forebyggende og problemløsende indsats i forhold til barnet, den unge og familien. De kan støtte barnets og den unges udviklingsmuligheder på trods af de negative sociale påvirkninger og ud fra en forståelse for barnets og den unges reaktions- og handlemønstre.

  • Arbejdet som aflastningsfamiliePå uddannelsen lærer deltageren at yde omsorg for børn og unge i aflastning med afsæt i barnets/den unges særlige behov og formålet med handleplanen. Der er desuden fokus på, hvordan man etablerer relation til barnet/den unge og samarbejder med forældrene og andre aktører. Deltageren får kendskab til relevant lovgivning og de krav, arbejdet som aflastningsfamilie stiller til egne ressourcer.

  • Arbejdet som dagplejerPå uddannelsen får deltagerne de grundlæggende kompetencer til at varetage arbejdet som dagplejer - herunder at tilrettelægge trygge og udviklende rammer for det enkelte barn og for børnegruppen, at tilrettelægge aktiviteter i et anerkendende samspil med børnene og at samarbejde med forældrene omkring barnets udvikling. Desuden er der fokus på samarbejdet med andre dagplejere, dagplejepædagogen m.fl. samt lovgrundlaget for dagplejen som afsæt for det daglige arbejde.

  • Arbejdet som familieplejerEfter uddannelsen kan du drage omsorg for et eller flere plejebørn og støtte barnets/den unges faglige, personlige og sociale udvikling. Uddannelsen giver dig viden om følgerne af anbringelsen og de lovgivningsmæssige rammer for plejefamiliens arbejde. Du vil samtidig kunne afklare din egen families ressourcer og begrænsninger i forhold til opgaven som plejefamilie.

  • Arbejdet som netværksplejefamilieI uddannelsen lærer du at drage omsorg for et konkret barn/en konkret ung fra dit netværk med forståelse for kvaliteter og udfordringer ved selv at være en del af barnets netværk. Du lærer at støtte barnets/den unges udvikling med udgangspunkt i formålet med anbringelsen og om at inddrage barnets/den unges oplevelse af verden i arbejdet. Du får desuden viden om relevant lovgivning for arbejdet som netværksplejefamilie.

  • Arbejdsmarked, it og jobsøgning (F/I)Efter endt uddannelse har deltagere med dansk som andetsprog en elementær viden om det danske arbejdsmarked. De kan anvende et eller flere it-brugerprogrammer og kan anvende forskellige jobsøgningsteknikker. Indholdet i uddannelsen tager udgangspunkt i en konkret branche.

  • Brug af pc på arbejdspladsenDeltageren kan i sit daglige arbejde anvende en pc koblet på virksomhedens netværk, og kan i den forbindelse anvende installeret styresystem, anvende mus og tastatur, logge på netværket, lagre og hente data fra henholdsvis lokale- som fra netværksdrev, samt anvende et installeret antivirusprogram.

  • Brugerindflydelse i pædagogisk praksisDeltagerne kan i samarbejde med kolleger sikre brugerne indflydelse i henhold til lov om social service ved at inddrage dem i arbejdet med at planlægge retningslinjer for og indhold i institutionen.

  • Børn og naturEfter uddannelsen kan du formidle viden og interesse for og om naturen, herunder dyr, planter, økologi, naturens kredsløb, naturfænomener m.m., til børn på forskellige alderstrin, Du lærer at planlægge og i samarbejde med børn igangsætte forskellige naturaktiviteter, som skærper børnenes nysgerrighed og giver dem oplevelser som rummer mulighed for fordybelse og eksperimentering.

  • Børn og seksualitetDu vil på denne uddannelse lære om børns forhold til seksualitet og seksuelle udtryk, samt blive klædt på til at støtte barnet i at sætte grænser for sig selv og respektere andres grænser i leg og adfærd, der rummer seksuelle elementer. Du vil opnå viden om barnets aldersafstemte seksuelle udvikling og lære at skelne mellem passende og upassende seksuel adfærd hos børn.

  • Børn og unge med psykisk syge/misbrugende forældreKurset omhandler det pædagogiske arbejde med børn og unge. som har forældre, der er psykisk syge eller misbrugende. Deltageren lærer bl.a at identificere reaktionsmønstre og mestringsstrategier hos barnet og den unge samt at benytte kommunikationsformer, der kan bryde barnets og den unges isolation. Der er desuden fokus på det tværfaglige samarbejde og betydningen af den skærpede indberetningspligt.

  • Børns kompetenceudvikling 0-5 årDeltagerne kan indgå i relation med det 0-5 årige barn, så de bidrager til barnets udvikling af kompetencer.

  • Børns legFormålet med uddannelsen er, at deltagerne kan igangsætte lege og opbygge legemiljøer, der udvikler børns kompetencer, ud fra en viden om og forståelse for legens kulturelle betydning og betydning for børns udvikling.

  • Børns motorik, sansning og bevægelseDeltagerne kan inddrage børns sansemotoriske udvikling i det daglige pædagogiske arbejde ud fra kendskab til motorikkens betydning for barnets udvikling på alle områder.

  • Børns udtryksformerDeltagerne kan støtte børnene i at udvikle nuancerede udtryksformer og medvirke til at skabe rammer, der stimulerer og udvikler det enkelte barns udtryk.

  • Dansk som andetsprog for F/I, alment niveauEfter uddannelsen kan deltagerne anvende dansk som andetsprog til almen kommunikation. De kan anvende væsentlige sproglige områder inden for alment og specifikt fagsprog med henblik på at kunne varetage relevante jobfunktioner.

  • Dansk som andetsprog for F/I, basisDeltagerne kan anvende dansk som andetsprog på et elementært niveau. De har kendskab til det mest centrale almene og specifikke fagsprog inden for et relevant fagområde. Målet er at kunne varetage relevante jobfunktioner.

  • Dansk som andetsprog for F/I, udvidet niveauDeltagerne behersker i vid udstrækning dansk som andetsprog til almen og faglig kommunikation. De kan med rimelig sikkerhed anvende den mundtlige og skriftlige kommunikation, der er nødvendig i forhold til at varetage relevante jobfunktioner.

  • Den personlige uddannelses- og jobplanDeltageren kan bruge relevante metoder til at afklare og dokumentere sine egne kompetencer samt beskrive egne ønsker og faglig kunnen i forhold til et omskifteligt arbejdsmarked.

  • Dokumentation og evaluering af pæd./sosuarbejdeDeltagerne kan indgå i arbejdet med at dokumentere og evaluere målene i pædagogisk arbejde eller social- og sundhedsarbejde. De har kendskab til forskellige former for dokumentation som en måde at præcisere og udvikle opstillede mål og metoder på.

  • Dokumentation og handleplaner - pæd. målgrupperEfter uddannelsen kan du med viden om lovgivning og formålet med handleplaner, tilrettelægge en pædagogisk indsats og gennemføre en trivselsfremmende indsats i samarbejde med borgeren. Du lærer at dokumentere den pædagogiske indsats og synliggøre de opnåede resultater via journalisering, referater og udarbejdelse af statusrapporter og derved medvirke til at kvalitetssikre det samlede borgerforløb.

  • Ergonomi inden for faglærte og ufaglærte jobDeltageren kan forebygge forkerte arbejdsstillinger og nedslidninger i det daglige arbejde, og kan medvirke til at sikre et godt ergonomisk arbejdsmiljø på arbejdspladsen.

  • Etablering af selvstyrende grupperPå kurset lærer du at etablere og organisere selvstyrende grupper. Du lærer at udarbejde regelsæt for en gruppe og beskrive en selvstyrende gruppes handlingsplan.

  • Faglig læsningDeltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder inden for læsning af fagtekster med henblik på udførelse af faglige opgaver i branchen eller ved deltagelse i erhvervsrettet voksenuddannelse.

  • Faglig skrivningDeltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder i at fastholde informationer og skrive korte tekster med henblik på løsning af faglige opgaver i den aktuelle branche eller i erhvervsrettet voksenuddannelse.

  • Fagunderstøttende dansk som andetsprog for F/IFagunderstøttende dansk som andetsprog har til formål at støtte tosprogede deltagere i at gennemføre arbejdsmarkedsuddannelse. Uddannelsen kan kun tilbydes sammen med anden arbejdsmarkedsuddannelse.

  • Forebyggelse og sundhedsfremmeDeltagerne kan anvende konkrete værktøjer til professionelt at arbejde sundhedsfremmende og forebyggende ud fra de overordnede mål i regeringens sundhedsprogram.

  • Forebyggende arbejde for og med udsatte ungeFormålet med uddannelsen er at klæde deltagerne på til at medvirke i det forebyggende arbejde for og med udsatte unge. På uddannelsen arbejder deltagerne bl.a. med inddragelse af unge med særlige behov, misbrugsproblematikker, kriminalitetsforebyggelse og tværfagligt samarbejde.

  • Forældresamarbejde i pædagogiske dagtilbudDeltagerne kan indgå i forskellige former for forældresamarbejde ud fra kendskab til det lovgivningsmæssige grundlag. De kan indgå i dialog med forældre om det enkelte barn og formidle konkrete hændelser og historier fra barnets hverdag.

  • Generel hygiejne i socialt og pædagogisk arbejdeDeltageren kan, på baggrund af den tilførte viden om hvordan og hvorfor de hygiejniske principper skal bruges i dagligdagen, være med til at afbryde smitteveje, såvel på institutionerne som i den enkelte borgers eget hjem.

  • Grundlæggende faglig regningDeltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder inden for grundlæggende faglig regning med henblik på løsning af opgaver i branchen eller i forbindelse med erhvervsrettet voksenuddannelse.

  • Håndhygiejne i socialt og pædagogisk arbejdeEfter kurset kan deltageren gennemføre en adækvat håndhygiejne. Deltageren kan videregive viden om de håndhygiejniske forholdsregler til nyt personale og praktikanter på arbejdspladsen.

  • Håndtering af data i virksomhedens it-systemerDeltageren kan i forbindelse med anvendelse af virksomhedens it-system anvende gængse metoder til håndtering, indsamling, overføring og registrering af data, og kan beskrive virksomhedens overordnede dataflow. Deltageren kan håndtere data efter gældende regler og lovgivning og kender betydningen/konsekvensen af at anvende gyldige/ugyldige data.

  • Implementering af handleplaner ifølge servicelovenDeltageren kan indgå i samarbejdet med brugere og øvrige samarbejdspartnere i udarbejdelse, anvendelse, opfølgning og evaluering af individuelle handleplaner ifølge serviceloven.

  • Inkluderende pædagogiske miljøer i dagtilbud & SFODeltageren kan efter kurset bidrage til udvikling og fastholdelse af en pædagogisk praksis, der understøtter et inkluderende pædagogisk miljø. På kurset arbejdes med, hvordan man kan medvirke til inddragelse og deltagelse af alle børn i dagligdagens aktiviteter i dagtilbud og SFO. Deltageren lærer at medvirke til synliggørelse af tendenser i samspillet, der modarbejder inklusion af enkelte børn eller en gruppe af børn, samt at reflektere over egen praksis og egen rolle i forhold til at forebygge og aktivt modvirke marginaliseringsprocesser.

  • Innovation (sosu/pæd): Gennemførelse og formidlingDeltageren kan bidrage til at igangsætte og gennemføre innovative processer inden for social- og sundhedsområdet og det pædagogiske område og medvirke til at vurdere ressourcemæssig bæredygtighed og konsekvenser af de innovative tiltag. Deltageren kan understøtte implementering af innovative tiltag i organisationen, bl.a. gennem formidling og videndeling.

  • Innovation (sosu/pæd): Idéudvikling m.m.Deltageren kender betydningen af at arbejde innovativt inden for social- og sundhedsområdet og det pædagogiske område og kan bruge redskaber og metoder, der kan styrke udviklingen af innovative løsninger i den daglige praksis. Deltageren kan medvirke i kreative og innovative processer.

  • Interkulturel kompetence i jobudøvelsenDeltageren kan igennem anvendelse af interkulturelle handlemåder og værktøjer professionelt håndtere mødet med etnisk og kulturel forskellighed i sin jobudøvelse.

  • Interkulturel pædagogikFormålet med uddannelsen er at give deltagerne kvalifikationer og pædagogiske kompetencer i interkulturel pædagogik, således at de kan støtte og styrke integrationen af børn, unge og brugere med etnisk minoritetsbaggrund.

  • Introduktion til arbejdsmarkedsuddannelserne (F/I)Efter endt uddannelse har deltagerne afprøvet, hvad arbejdsmarkedsuddannelse er, så de bedre kan tage stilling til egne uddannelsesmuligheder i AMU.

  • Introduktion til det danske arbejdsmarked (F/I)Efter endt uddannelse har deltagerne styrket deres evne til at agere på det danske arbejdsmarked gennem en øget viden om det danske arbejdsmarked og herunder til formelle og uformelle regler, som finder anvendelse i dagligdagen på danske arbejdspladser.

  • Introduktion til et brancheområde (F/I)Uddannelsen sigter mod, at deltagerne, der har dansk som andetsprog, bliver introduceret til at arbejde inden for en branche. De kan varetage enkelte jobfunktioner og har kendskab til det danske arbejdsmarked og f.eks. arbejdspladskultur.

  • Introduktion til førstehjælp på jobbetDeltagerne er orienteret om og har elementære færdigheder i nødflytning,livreddende førstehjælp og alarmering.

  • Jobrelateret brug af styresystemer på pcDeltageren har kendskab til et programs brugerflade og anvendelsesmuligheder. Deltageren kan gemme, flytte, slette, kopiere og genfinde filer, f.eks. dokumenter samt oprette mapper. Deltageren kender forskellige program- og filtyper.

  • Kollegial supervision på pæd.- eller sosuområdetDeltageren kan ud fra kendskab til grundlæggende principper og metoder give og modtage kollegial supervision.

  • Kommunikation i teamsPå kurset lærer du at forbedre kommunikationen i en virksomhed og i teams. Du lærer at løse kommunikationsproblemer og omsætte information til handling.

  • Konflikthåndtering i pædagogisk arbejdeDeltagerne kan forebygge og håndtere konflikter i det daglige pædagogiske arbejde. De kan medvirke til at skabe et konflikthåndterende miljø i gruppen ved at skabe rammer, der kan udvikle brugernes kompetencer til at forebygge og løse konflikter.

  • Kostplanlægning i forhold til småbørnDeltageren kan efter uddannelsen arbejde målrettet med kostplanlægning til børn i aldersgruppen 0-5 år. Der arbejdes med ernæringsprincipper og ernæringsberegning samt fremstilling af specialkost til børn med særlige behov.

  • Kvalitet i offentlige velfærdsydelserEfter uddannelsen kan du anvende relevante metoder og redskaber i det daglige arbejde med kvalitet, så du løbende kan bidrage til kvalitetssikring og kvalitetsudvikling. Du lærer at blive mere bevidst om egen rolle og at kunne samarbejde om at vurdere forventninger og krav til ydelsens kvalitet.

  • Leg med sprogDeltageren kan ud fra et kendskab til barnets sproglige udvikling indgå i samarbejde om at tilrettelægge, igangsætte og støtte aktiviteter og lege, der fremmer børns sproglige udvikling og lyst til at udforske sproget og anvende det selvstændigt og kreativt.

  • Leg og læring med digitale medier i dagtilbudUddannelsen ruster dig til at arbejde med digitale medier som f.eks. iPad i daginstitutioner, sådan at du sammen med børnene kan gå på opdagelse i de mange muligheder for leg og kreative udtryksformer. Du lærer at tilrettelægge pædagogiske aktiviteter med inddragelse af digitale medier, og får redskaber til at vurdere de mange digitale tilbud.

  • Magt og omsorgUddannelsens mål er, at deltagerne i omsorgen for borgeren kan tage udgangspunkt i borgerens oplevede behov for hjælp og støtte og kan yde denne på en værdig og respektfuld måde ud fra reglerne om magtanvendelse.

  • Medarbejderen som deltager i forandringsprocesserDeltageren kan anvende værktøjer og metoder, der fremmer forandringsprocesser i relation til egen jobvaretagelse i faglærte og ufaglærte job.

  • Medarbejdernes personlige ressourcer i jobbet Deltageren kan formulere en personlig vision og handlingsplan for sit eget merbidrag i virksomheden.

  • Mennesker med udviklings- og adfærdsforstyrrelserEfter uddannelsen kan du med afsæt i kendskab til det enkelte barn, den unge eller voksne med udviklings- og adfærdsforstyrrelser og relaterede trivselsvanskeligheder se bag om adfærden og yde støtte til en trivselsfremmende social- og specialpædagogisk bistand.Uddannelsen giver dig viden om adfærd og reaktionsmønstre ved de hyppigst forekommende udviklingsforstyrrelser såsom autisme med støttebehov (svarende til aspergers syndrom) og ADHD samt om relaterede adfærds- og trivselsproblemer.

  • Mentoruddannelse for erfarne medarbejderePå uddannelsen får du redskaber til at virke som mentor for en ny kollega.

  • Måltidet i pædagogisk arbejdeFormålet med uddannelsen er, at deltagerne kan skabe sociale og pædagogiske rammer om måltidet og i samarbejde med forældre, kolleger og børn kan tilrettelægge måltidet ud fra indsigt i ernæringsmæssig god kost og forståelse for kostens betydning for børns udvikling, sundhed og trivsel.

  • NetværksanbringelserDeltageren kan arbejde som netværksfamilie ud fra kendskab til relevant lovgivning og viden om netværksanbringelsens særlige kvaliteter, problemstillinger og dilemmaer. Deltageren kan vurdere, hvilke krav det stiller til egne ressourcer og kompetencer at arbejde med børn fra eget netværk. Deltageren er bekendt med, at varetagelsen af opgaven kan kræve professionel støtte.

  • Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejdeEfter uddannelsen kan du anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Uddannelsen giver dig indblik i hjernens funktioner og sanseintegration. Du lærer at tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde samt at reflektere over betydningen af din egen adfærd i samspillet.

  • Opsporing af selvskadende adfærdDeltageren opnår indsigt i opsporing af selvskadende adfærd samt viden om forskellige hjælpemuligheder.

  • Personlig udvikling til arbejde og uddannelseDu lærer at opstille faglige og personlige mål for kvalificering og uddannelse inden for dit fagområde.

  • Planlægning af pædagogiske aktiviteterDeltageren kan selvstændigt og i samarbejde med kolleger planlægge, gennemføre, vurdere og justere aktiviteter for børn med udgangspunkt i et pædagogisk mål.

  • Plejebarnets relation til plejefamiliens børnDeltageren kan håndtere de interessekonflikter i form af bl.a. jalousi og forfordeling, der kan opstå mellem plejebarnet og egne børn. Deltageren kan medvirke til, at samspillet mellem plejebarnet og egne børn udvikles ud fra deltagerens bevidste pædagogiske handlinger.

  • Praktik for F/I

  • Praktikvejl. af PAU- & sosuelever - særlig indsatsDeltagerne sættes i stand til at planlægge, gennemføre og evaluere individuelle læringsforløb og vejlede elever med særlige læringsmæssige udfordringer i forbindelse med praktikken på hhv. social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU eleverUddannelsen er en basisuddannelse for praktikvejledere, der som en del af det daglige arbejde, tilrettelægger og gennemfører vejledning i forhold til udviklingen af erhvervsfaglige kompetencer, hos elever, som er i praktikuddannelse som pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, AjourføringUddannelsen er en ajourføringsuddannelse for uddannede praktikvejledere, der har behov for ny viden om aktuelle uddannelsesændringer, for at kunne udføre kvalificeret praktikvejledning af elever inden for social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen eller den pædagogiske assistentuddannelse.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, OverbygningUddannelsen er en overbygningsuddannelse for praktikvejledere, der har gennemført basisuddannelsen som praktikvejleder og som har særlige funktioner i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af uddannelsesopgaven for elever, der er i praktikuddannelse som pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter.

  • Pædagogisk arbejde i skolefritidsordningerFormålet med uddannelsen er, at deltagerne kan medvirke til planlægning og udførelse af det pædagogiske arbejde i SFO på tværs af skole- og institutionskulturer og på en måde, der sikrer børn gode udviklingsmuligheder.

  • Pædagogiske læreplaner i dagtilbudDeltagerne forstår hensigten med bekendtgørelsen om temaer og mål i pædagogiske læreplaner og kan med udgangspunkt i børns behov og interesser medvirke til at formulere mål i forhold til temaerne.

  • Pædagogmedhjælpere i daginstitutionerUddannelsens formål er, at deltagerne selvstændigt og i samarbejde med kollegaer tilrettelægger trygge og udviklende rammer for barnets hverdag i daginstitutionen ud fra en forståelse for børns behov og udvikling, herunder forældresamarbejde, en inkluderende, sundhedsfremmende og anerkendende praksis samt indsats i forhold til børn med særlige behov.

  • Samarb. med pårørende til unge/voksne i døgntilbudDeltageren har kendskab til regler vedr. selvbestemmelse og andre lovgivningsmæssige rettigheder, der gælder for unge og voksne i døgntilbud, og kan på den baggrund indgå i dialog med de pårørende. Deltageren kan mægle i konflikter mellem brugeren og de pårørende med forståelse for de enkelte parters rolle i relationen. Deltageren kan reflektere over egne normer og holdninger og tage højde for disses indflydelse på samarbejdet med de pårørende.

  • Samarbejde med plejebarnets forældre/netværkEfter uddannelsen kan du samarbejde med plejebarnets forældre og øvrige netværk og støtte relationerne mellem plejebarnet og dets netværk. Du lærer om samarbejdets betydning for plejebarnets udvikling og trivsel og vigtigheden af, at du i arbejdet har respekt for plejebarnets kultur og baggrund samt kendskab til plejebarnets rettigheder.

  • Samspil og relationer i pædagogisk arbejdeFormålet med uddannelsen er, at deltagerne erhverver sig pædagogiske redskaber i form af mål- og udviklingsrettet kommunikation, samarbejde og analysemetoder i deres daglige praksis, således at de kan forbedre kvaliteten af deres daglige samspil og relation med brugerne og brugernes pårørende.

  • Sociale medier i børne- og ungdomskulturenUddannelsen ruster dig til at arbejde med børn og unges brug af sociale medier, herunder de udsatte grupper, således at de sociale medier kan støtte deres netværksdannelse og personlige udvikling. Som grundlag for at kunne støtte børnene og de unge får du samtidig får du indblik i de sociale mediers mange muligheder og ricisi, herunder etik og respekt for egne og andres grænser.

  • Socialpædagogik og aktiverende metoderFormålet er, at deltageren kan inddrage socialpædagogiske og aktiverende metoder med henblik på at støtte socialt sårbare borgere, således at de kan magte at deltage i sociale og kulturelle sammenhænge.

  • Sorg- og krisearbejde i omsorgs- og pæd. områdeUddannelsens formål er at sætte deltagerne i stand til at varetage de praktiske, sociale og psykologiske opgaver i kontakten med sorg- og kriseramte og deres pårørende.

  • Teambuilding for selvstyrende grupperPå kurset lærer du at anvende en lærings- og teamrollemodel til iværksættelse af de støtteaktiviteter, som et team har brug for.

  • Teater og drama i pædagogisk arbejdeDeltageren kan anvende og formidle forskellige kreative, musiske og dramatiske fremstillingsformer og foretage valg i relation til en given målgruppe. Deltageren kan fremstille forskellige teaterobjekter ud fra pædagogiske begrundelser. Deltageren kan handle pædagogisk i forhold til rollen som kulturformidler.

  • Tegn til taleFormålet med uddannelsen er, at deltagerne kan anvende Tegn til tale på et grundlæggende niveau og skabe et kommunikationsmiljø i pædagogiske dag- og døgntilbud, hvor det talte sprog understøttes af tegn.

  • Videndeling og læring for medarbejderePå kurset lærer du at understøtte produktionsgrupper i at være selvudviklende og skabe netværk til erfaringsudveksling.

  • Voldsforebyggelse, konfliktløsning og udviklingFormålet med uddannelsen er, at personale, der er beskæftiget med klienter, hvor muligheden for voldsudøvelse fra klientens side er til stede, får redskaber, der giver dem mulighed for at håndtere volden på en sådan måde, at klientens udviklingsperspektiv fastholdes.

  • Værdibaserede arbejdspladserPå kurset lærer du at formulere og implementere virksomhedens værdier inden for dit eget arbejdsområde.