Patientrelateret service på sygehusene

  • Anerkendende kommunikation i omsorgsarbejdetDeltagerne opnår kommunikationsredskaber og færdigheder i de grundlæggende principper for anerkendende kommunikation. Kurset omfatter relevante værdier og bestemmelser i sundhedsloven, serviceloven eller dagtilbudsloven.

  • Interkulturel kompetence i jobudøvelsenDeltageren kan igennem anvendelse af interkulturelle handlemåder og værktøjer professionelt håndtere mødet med etnisk og kulturel forskellighed i sin jobudøvelse.

  • Patientsikkerhed og utilsigtede hændelserDeltageren lærer om patientsikkerhed og vigtigheden af at formidle relevant viden og relevante observationer. Deltageren ved, hvem der kan indrapportere utilsigtede hændelser, og kender sin egen forpligtelse til at rapportere utilsigtede hændelser samt proceduren herfor. Deltageren ved, at indrapporteringssystemet har et læringssigte og lærer om kerneårsagsanalyse.

  • Almen fødevarehygiejneDeltagerne kan arbejde efter gældende regler og lovgivning om fødevarehygiejne. Deltageren kan anvende principper om egenkontrol og risikoanalyse samt påpege kritiske punkter. Deltagerne kan anvende viden om mikroorganismers til at hæmme mikroorganismers udvikling samt efterleve principperne for god personlig hygiejne og produktionshygiejne.

  • Anerkendende kommunikation i omsorgsarbejdetDeltagerne opnår kommunikationsredskaber og færdigheder i de grundlæggende principper for anerkendende kommunikation. Kurset omfatter relevante værdier og bestemmelser i sundhedsloven, serviceloven eller dagtilbudsloven.

  • Arbejdsmarked, it og jobsøgning (F/I)Efter endt uddannelse har deltagere med dansk som andetsprog en elementær viden om det danske arbejdsmarked. De kan anvende et eller flere it-brugerprogrammer og kan anvende forskellige jobsøgningsteknikker. Indholdet i uddannelsen tager udgangspunkt i en konkret branche.

  • Dansk som andetsprog for F/I, alment niveauEfter uddannelsen kan deltagerne anvende dansk som andetsprog til almen kommunikation. De kan anvende væsentlige sproglige områder inden for alment og specifikt fagsprog med henblik på at kunne varetage relevante jobfunktioner.

  • Dansk som andetsprog for F/I, basisDeltagerne kan anvende dansk som andetsprog på et elementært niveau. De har kendskab til det mest centrale almene og specifikke fagsprog inden for et relevant fagområde. Målet er at kunne varetage relevante jobfunktioner.

  • Dansk som andetsprog for F/I, udvidet niveauDeltagerne behersker i vid udstrækning dansk som andetsprog til almen og faglig kommunikation. De kan med rimelig sikkerhed anvende den mundtlige og skriftlige kommunikation, der er nødvendig i forhold til at varetage relevante jobfunktioner.

  • Den personlige uddannelses- og jobplanDeltageren kan bruge relevante metoder til at afklare og dokumentere sine egne kompetencer samt beskrive egne ønsker og faglig kunnen i forhold til et omskifteligt arbejdsmarked.

  • Ergonomi inden for faglærte og ufaglærte jobDeltageren kan forebygge forkerte arbejdsstillinger og nedslidninger i det daglige arbejde, og kan medvirke til at sikre et godt ergonomisk arbejdsmiljø på arbejdspladsen.

  • Etablering af selvstyrende grupperPå kurset lærer du at etablere og organisere selvstyrende grupper. Du lærer at udarbejde regelsæt for en gruppe og beskrive en selvstyrende gruppes handlingsplan.

  • Faglig læsningDeltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder inden for læsning af fagtekster med henblik på udførelse af faglige opgaver i branchen eller ved deltagelse i erhvervsrettet voksenuddannelse.

  • Faglig skrivningDeltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder i at fastholde informationer og skrive korte tekster med henblik på løsning af faglige opgaver i den aktuelle branche eller i erhvervsrettet voksenuddannelse.

  • Fagunderstøttende dansk som andetsprog for F/IFagunderstøttende dansk som andetsprog har til formål at støtte tosprogede deltagere i at gennemføre arbejdsmarkedsuddannelse. Uddannelsen kan kun tilbydes sammen med anden arbejdsmarkedsuddannelse.

  • Fysisk genoptræning af borgere/patienterEfter uddannelsen kan du indgå aktivt i samarbejde om genoptræning af borgere/patienter med ortopædkirurgiske, neurologiske og fysiurgiske lidelser. Du lærer bl.a. om at stimulere borgerens/patientens naturlige bevægemønster under hensyntagen til borgerens/patientens lidelse og symptomer samt om at motivere borgeren/patienten til at bruge egne fysiske ressourcer i genoptræningen.

  • Grundlæggende faglig regningDeltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder inden for grundlæggende faglig regning med henblik på løsning af opgaver i branchen eller i forbindelse med erhvervsrettet voksenuddannelse.

  • Hospitalsserviceassistentens tværg. arbejdsfunkt.Uddannelsens mål er, at deltagerne får forståelse for organisationsstrukturen på arbejdsstedet, så de kan udføre tværgående arbejdsfunktioner med viden om adfærd og etiske aspekter i hospitalsverdenen og lignende virksomheder.

  • Innovation (sosu/pæd): Gennemførelse og formidlingDeltageren kan bidrage til at igangsætte og gennemføre innovative processer inden for social- og sundhedsområdet og det pædagogiske område og medvirke til at vurdere ressourcemæssig bæredygtighed og konsekvenser af de innovative tiltag. Deltageren kan understøtte implementering af innovative tiltag i organisationen, bl.a. gennem formidling og videndeling.

  • Innovation (sosu/pæd): Idéudvikling m.m.Deltageren kender betydningen af at arbejde innovativt inden for social- og sundhedsområdet og det pædagogiske område og kan bruge redskaber og metoder, der kan styrke udviklingen af innovative løsninger i den daglige praksis. Deltageren kan medvirke i kreative og innovative processer.

  • Interkulturel kompetence i jobudøvelsenDeltageren kan igennem anvendelse af interkulturelle handlemåder og værktøjer professionelt håndtere mødet med etnisk og kulturel forskellighed i sin jobudøvelse.

  • Introduktion til arbejdsmarkedsuddannelserne (F/I)Efter endt uddannelse har deltagerne afprøvet, hvad arbejdsmarkedsuddannelse er, så de bedre kan tage stilling til egne uddannelsesmuligheder i AMU.

  • Introduktion til det danske arbejdsmarked (F/I)Efter endt uddannelse har deltagerne styrket deres evne til at agere på det danske arbejdsmarked gennem en øget viden om det danske arbejdsmarked og herunder til formelle og uformelle regler, som finder anvendelse i dagligdagen på danske arbejdspladser.

  • Introduktion til et brancheområde (F/I)Uddannelsen sigter mod, at deltagerne, der har dansk som andetsprog, bliver introduceret til at arbejde inden for en branche. De kan varetage enkelte jobfunktioner og har kendskab til det danske arbejdsmarked og f.eks. arbejdspladskultur.

  • Jobrelateret brug af styresystemer på pcDeltageren har kendskab til et programs brugerflade og anvendelsesmuligheder. Deltageren kan gemme, flytte, slette, kopiere og genfinde filer, f.eks. dokumenter samt oprette mapper. Deltageren kender forskellige program- og filtyper.

  • Kollegial supervision på pæd.- eller sosuområdetDeltageren kan ud fra kendskab til grundlæggende principper og metoder give og modtage kollegial supervision.

  • Kommunikation i teamsPå kurset lærer du at forbedre kommunikationen i en virksomhed og i teams. Du lærer at løse kommunikationsproblemer og omsætte information til handling.

  • Konflikthåndtering i sosu-arbejdetKurset giver deltageren grundlæggende forståelse for konflikters opståen, udvikling, samt kompetencer til at håndtere og afslutte dem. Kurset omfatter relevante værdier og bestemmelser i serviceloven/sundhedsloven.

  • Medarbejderen som deltager i forandringsprocesserDeltageren kan anvende værktøjer og metoder, der fremmer forandringsprocesser i relation til egen jobvaretagelse i faglærte og ufaglærte job.

  • Mentoruddannelse for erfarne medarbejderePå uddannelsen får du redskaber til at virke som mentor for en ny kollega.

  • Patientrelateret arbejde med døende og afdødeDeltagerne bliver i stand til at varetage opgaver - såvel praktiske som psykologiske - i arbejdet med alvorligt syge og døende patienter, afdøde samt deres pårørende.

  • Patientsikkerhed og utilsigtede hændelserDeltageren lærer om patientsikkerhed og vigtigheden af at formidle relevant viden og relevante observationer. Deltageren ved, hvem der kan indrapportere utilsigtede hændelser, og kender sin egen forpligtelse til at rapportere utilsigtede hændelser samt proceduren herfor. Deltageren ved, at indrapporteringssystemet har et læringssigte og lærer om kerneårsagsanalyse.

  • Portøren og hospitalsserviceass. som fast vagtDeltagerne kan med udgangspunkt i deres grunduddannelse og deres tidligere erhvervede viden og praksiserfaring være fast vagt ved alvorligt syge, urolige eller psykisk syge patienter indlagt på somatisk eller psykiatrisk hospital.

  • Portørens og hosp.serv. ass. arbejde i FAMEfter uddannelsen kan du indgå i arbejdet ved modtagelse af akutte eller svært tilskadekomne patienter på fælles akutmodtagelse, skadestue og traumecenter. Du lærer bl.a. om arbejdsorganiseringen samt om at kunne forflytte patienterne, genkende ændrede symptomer og videregive observationer.

  • Portører og hosp.serv.ass. kontakt m. psykisk sygeDeltageren kan handle i forhold til psykisk syge, så det øvrige personales sikkerhed varetages.

  • Praktik for F/I

  • Sorg- og krisearbejde i omsorgs- og pæd. områdeUddannelsens formål er at sætte deltagerne i stand til at varetage de praktiske, sociale og psykologiske opgaver i kontakten med sorg- og kriseramte og deres pårørende.

  • Teambuilding for selvstyrende grupperPå kurset lærer du at anvende en lærings- og teamrollemodel til iværksættelse af de støtteaktiviteter, som et team har brug for.

  • Tidlig opsporing af demens i omsorgsarbejdetDeltagerne kan anvende konkrete værktøjer til arbejdet med opsporing af demens i omsorgsarbejdet.

  • Tilberedning og servering for patienterIndividuelt tilpasset anretning og servering for patienter og beboere samt viden om diæter og kostens generelle betydning for patienternes almentilstand.

  • Vejledning i forflytningUddannelsen gør deltagerne i stand til på baggrund af analyse og vurdering af forflytninger at vejlede i forflytning, således at motivation til forandring og udvikling øges i den forflytningsmæssige praksis.

  • Videndeling og læring for medarbejderePå kurset lærer du at understøtte produktionsgrupper i at være selvudviklende og skabe netværk til erfaringsudveksling.

  • Voldsforebyggelse, konfliktløsning og udviklingFormålet med uddannelsen er, at personale, der er beskæftiget med klienter, hvor muligheden for voldsudøvelse fra klientens side er til stede, får redskaber, der giver dem mulighed for at håndtere volden på en sådan måde, at klientens udviklingsperspektiv fastholdes.

  • Værdibaserede arbejdspladserPå kurset lærer du at formulere og implementere virksomhedens værdier inden for dit eget arbejdsområde.