Socialpsykiatri og fysisk/psykisk handicap

  • Arbejde med sindslidende med misbrugPsykiatrisk lidelse og misbrug

  • Arbejdet med lavaffektive metoder - Low ArousalEfter uddannelsen kan du med viden om lavaffektive metoder tilrettelægge og gennemføre en trivselsfremmende indsats i samarbejde med borgeren. Du lærer at kommunikere, identificere og forebygge i forhold til borgerens stress-belastning og heraf minimere konflikter med afsæt i lavaffektive metoder, der tager højde for at borgerens problemskabende adfærd er en form for mestringsstrategi.

  • Borgere med misbrugsproblemerEfter uddannelsen kan du genkende tegn og signaler hos borgere med misbrugsproblemer. Du får bl.a. kendskab til fysiske, psykiske og sociale problemstillinger i forhold til misbrug. Du lærer desuden om din egen rolle og om at inddrage samarbejdspartnere og videregive relevante observationer.

  • Børn og unge med psykisk syge/misbrugende forældreKurset omhandler det pædagogiske arbejde med børn og unge. som har forældre, der er psykisk syge eller misbrugende. Deltageren lærer bl.a at identificere reaktionsmønstre og mestringsstrategier hos barnet og den unge samt at benytte kommunikationsformer, der kan bryde barnets og den unges isolation. Der er desuden fokus på det tværfaglige samarbejde og betydningen af den skærpede indberetningspligt.

  • Den foranderlige hjerne - forståelsen af kognetive

  • Den rehabiliterende tilgang - set m/neuropæd. øjne

  • Dokumentation og evaluering af pæd./sosuarbejdeDeltagerne kan indgå i arbejdet med at dokumentere og evaluere målene i pædagogisk arbejde eller social- og sundhedsarbejde. De har kendskab til forskellige former for dokumentation som en måde at præcisere og udvikle opstillede mål og metoder på.

  • Dokumentation og handleplaner - pæd. målgrupperEfter uddannelsen kan du med viden om lovgivning og formålet med handleplaner, tilrettelægge en pædagogisk indsats og gennemføre en trivselsfremmende indsats i samarbejde med borgeren. Du lærer at dokumentere den pædagogiske indsats og synliggøre de opnåede resultater via journalisering, referater og udarbejdelse af statusrapporter og derved medvirke til at kvalitetssikre det samlede borgerforløb.

  • Efteruddannelse for SSA - Hold 10

  • Efteruddannelse for SSA - Hold 11

  • Efteruddannelse for SSA - Hold 8

  • Efteruddannelse for SSA - Hold 9

  • Forebyggende voksentandpleje i omsorgsarbejdetEfter endt uddannelse er deltageren i stand til at vurdere, observere og udføre sufficient forebyggende tandpleje hos borgeren.

  • Interkulturel kompetence i jobudøvelsenDeltageren kan igennem anvendelse af interkulturelle handlemåder og værktøjer professionelt håndtere mødet med etnisk og kulturel forskellighed i sin jobudøvelse.

  • Interkulturel pædagogikFormålet med uddannelsen er at give deltagerne kvalifikationer og pædagogiske kompetencer i interkulturel pædagogik, således at de kan støtte og styrke integrationen af børn, unge og brugere med etnisk minoritetsbaggrund.

  • Konflikthåndtering i pædagogisk arbejdeDeltagerne kan forebygge og håndtere konflikter i det daglige pædagogiske arbejde. De kan medvirke til at skabe et konflikthåndterende miljø i gruppen ved at skabe rammer, der kan udvikle brugernes kompetencer til at forebygge og løse konflikter.

  • MedicinadministrationDu kan efter endt uddannelse selvstændigt administrere medicin til den enkelte borger/patient. Du kan observere og handle hensigtsmæssigt på forandringer på baggrund af viden om medicinens virkning, bivirkning og interaktion samt søge viden herom i sundhedsprofessionelle databaser. Du kan ligeledes dokumentere utilsigtede hændelser i forbindelse med medicinadministration.

  • Medvirken ved lægemiddelbrug i omsorgsarbejdetEfter uddannelsen kan du medvirke ved administration af borgernes medicin og inddrage borgeren i medicineringen. Uddannelsen giver kendskab til de almindeligst forekommende lægemidler, tværfagligt samarbejde, lovgivning og instrukser i forbindelse med lægemidler.

  • Mennesker med udviklings- og adfærdsforstyrrelserEfter uddannelsen kan du med afsæt i kendskab til det enkelte barn, den unge eller voksne med udviklings- og adfærdsforstyrrelser og relaterede trivselsvanskeligheder se bag om adfærden og yde støtte til en trivselsfremmende social- og specialpædagogisk bistand.Uddannelsen giver dig viden om adfærd og reaktionsmønstre ved de hyppigst forekommende udviklingsforstyrrelser såsom autisme med støttebehov (svarende til aspergers syndrom) og ADHD samt om relaterede adfærds- og trivselsproblemer.

  • Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejdeEfter uddannelsen kan du anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Uddannelsen giver dig indblik i hjernens funktioner og sanseintegration. Du lærer at tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde samt at reflektere over betydningen af din egen adfærd i samspillet.

  • Opsporing og omsorg ved dysfagiPå uddannelsen får du kendskab til, hvad dysfagi er samt, hvilke borgere eller patienter, der kan have dysfagi. Du vil få viden om, hvordan du bedst støtter borgere eller patienter under måltidet samt vigtigheden af madens og væskens konsistens.

  • Patientsikkerhed og utilsigtede hændelserDeltageren lærer om patientsikkerhed og vigtigheden af at formidle relevant viden og relevante observationer. Deltageren ved, hvem der kan indrapportere utilsigtede hændelser, og kender sin egen forpligtelse til at rapportere utilsigtede hændelser samt proceduren herfor. Deltageren ved, at indrapporteringssystemet har et læringssigte og lærer om kerneårsagsanalyse.

  • Personlig hjælper og ledsagerDeltageren kan yde hjælp til voksne med betydelig og varig nedsat funktionsevne, som har brug for særlig hjælp og støtte i eget hjem. Deltageren forstår sin professionelle rolles betydning for det fysiske og psykiske arbejdsmiljø og kan samarbejde med borgeren ud fra relevant gældende lovgivning. Deltageren kan udvise empati og arbejde etisk forsvarligt.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU eleverUddannelsen er en basisuddannelse for praktikvejledere, der som en del af det daglige arbejde, tilrettelægger og gennemfører vejledning i forhold til udviklingen af erhvervsfaglige kompetencer, hos elever, som er i praktikuddannelse som pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, AjourføringUddannelsen er en ajourføringsuddannelse for uddannede praktikvejledere, der har behov for ny viden om aktuelle uddannelsesændringer, for at kunne udføre kvalificeret praktikvejledning af elever inden for social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen eller den pædagogiske assistentuddannelse.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, OverbygningUddannelsen er en overbygningsuddannelse for praktikvejledere, der har gennemført basisuddannelsen som praktikvejleder og som har særlige funktioner i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af uddannelsesopgaven for elever, der er i praktikuddannelse som pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter.

  • Rehabilitering som arbejdsformDeltageren kan arbejde ud fra centrale værdier og elementer i rehabilitering, bidrage til en målrettet rehabiliteringsindsats og dermed medvirke til forebyggelse af begrænsninger i borgerens liv.

  • Samarbejde med pårørendeFormålet med kurset er, at deltagerne får styrket deres færdigheder i at indgå og udvikle det professionelle samarbejde med pårørende, med udgangspunkt i og forståelse for borgerens og de pårørendes livssituation, forudsætninger og ønsker.

  • Samspil og relationer i pædagogisk arbejdeFormålet med uddannelsen er, at deltagerne erhverver sig pædagogiske redskaber i form af mål- og udviklingsrettet kommunikation, samarbejde og analysemetoder i deres daglige praksis, således at de kan forbedre kvaliteten af deres daglige samspil og relation med brugerne og brugernes pårørende.

  • Sorg- og krisearbejde i omsorgs- og pæd. områdeUddannelsens formål er at sætte deltagerne i stand til at varetage de praktiske, sociale og psykologiske opgaver i kontakten med sorg- og kriseramte og deres pårørende.

  • Vejl. og rådg. i dialog med borger/patientEfter uddannelsen kan du selvstændigt og i samarbejde med andre faggrupper, rådgive og vejlede borgeren, patienten og evt. pårørende. Du lærer at tilrettelægge og forestå rådgivning og vejledning med afsæt i borgerens livsverden, og du lærer at indgå i en ligeværdig dialog, ligesom du får kendskab til de juridiske aspekter.

  • Akut nødhjælp til ældre og handicappedeUddannelsen giver kompetencer til at kunne identificere og håndtere livstruende problemer hos borgere med særlige sygdomsproblematikker og handicap som en del af deltagerens arbejde inden for ældre- og handicapområdet.

  • Almen fødevarehygiejneDeltagerne kan arbejde efter gældende regler og lovgivning om fødevarehygiejne. Deltageren kan anvende principper om egenkontrol og risikoanalyse samt påpege kritiske punkter. Deltagerne kan anvende viden om mikroorganismers til at hæmme mikroorganismers udvikling samt efterleve principperne for god personlig hygiejne og produktionshygiejne.

  • Anerkendende kommunikation i omsorgsarbejdetDeltagerne opnår kommunikationsredskaber og færdigheder i de grundlæggende principper for anerkendende kommunikation. Kurset omfatter relevante værdier og bestemmelser i sundhedsloven, serviceloven eller dagtilbudsloven.

  • Angst og depression hos ældreEfter uddannelsen kan du observere forandringer i adfærden hos ældre borgere. Du lærer om fysiske/psykiske symptomer på angst og depression hos ældre og bliver bevidst om betydningen af egne holdninger i forhold til at arbejde med ældre mennesker med angst og depression.

  • Arbejde med sindslidende med misbrugPsykiatrisk lidelse og misbrug

  • Arbejdet med bevægelse, idræt og kropsbevidsthedDeltageren kan selvstændigt og i samarbejde med andre udvikle, planlægge, udføre og evaluere kropslige aktiviteter med børn, voksne og ældre ud fra en viden om betydningen af kropslig udfoldelse. I det arbejde kan deltageren tage højde for målgruppens forudsætninger, samt hvordan aktiviteterne kan indarbejdes i det daglige arbejde.

  • Arbejdet med lavaffektive metoder - Low ArousalEfter uddannelsen kan du med viden om lavaffektive metoder tilrettelægge og gennemføre en trivselsfremmende indsats i samarbejde med borgeren. Du lærer at kommunikere, identificere og forebygge i forhold til borgerens stress-belastning og heraf minimere konflikter med afsæt i lavaffektive metoder, der tager højde for at borgerens problemskabende adfærd er en form for mestringsstrategi.

  • Arbejdet med personer med autismespektertilstandeEfter uddannelsen kan du indgå i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne med autisme med respekt for den enkeltes særlige forudsætninger og hensigter.Uddannelsen giver dig viden om autisme som en helt særlig måde at opfatte og bearbejde verden, der har afgørende betydning for hvordan mennesker med autisme spiller sammen med andre.

  • Arbejdet med recovery i psykiatrienRecovery - hvad fremmer den sindslidendes mulighed for at komme sig?

  • Arbejdet med totalkommunikationEfter uddannelsen kan du udvælge og anvende relevante kommunikationsformer i det daglige arbejde med totalkommunikation, så du løbende kan understøtte barnets, den unges eller voksnes mening, hensigt og selvbestemmelse. Du lærer at blive mere bevidst om din egen andel i totalkommunikationen.

  • Arbejdet som værkstedsassistentUddannelsen ruster dig til arbejdet som værkstedsassistent, så du kan yde omsorg og give udfordringer, som styrker borgerens livskvalitet og arbejdsevne. Du lærer blandt andet at planlægge, igangsætte og kombinere produktionsmæssige og pædagogiske opgaver i samarbejde med borgeren og øvrige ansatte samt at arbejde med mål for det pædagogiske arbejde.

  • Arbejdsmarked, it og jobsøgning (F/I)Efter endt uddannelse har deltagere med dansk som andetsprog en elementær viden om det danske arbejdsmarked. De kan anvende et eller flere it-brugerprogrammer og kan anvende forskellige jobsøgningsteknikker. Indholdet i uddannelsen tager udgangspunkt i en konkret branche.

  • Arbejdsmiljø i sosu-arbejdet - etik og adfærdDeltagerne bliver i stand til at forbedre deres fysiske og psykiske arbejdsmiljø set i perspektivet af de mellemmenneskelige relationer i social- og sundhedsarbejdet.

  • Assistenten i det tværgående samarbejdeDeltageren kan arbejde tværfagligt og tværgående inden for social- og sundhedsvæsenets sektorer med afsæt i viden om og forståelse for såvel strukturer som rammer og redskaber.

  • Borgere med misbrugsproblemerEfter uddannelsen kan du genkende tegn og signaler hos borgere med misbrugsproblemer. Du får bl.a. kendskab til fysiske, psykiske og sociale problemstillinger i forhold til misbrug. Du lærer desuden om din egen rolle og om at inddrage samarbejdspartnere og videregive relevante observationer.

  • Brug af pc på arbejdspladsenDeltageren kan i sit daglige arbejde anvende en pc koblet på virksomhedens netværk, og kan i den forbindelse anvende installeret styresystem, anvende mus og tastatur, logge på netværket, lagre og hente data fra henholdsvis lokale- som fra netværksdrev, samt anvende et installeret antivirusprogram.

  • Brugerindflydelse i pædagogisk praksisDeltagerne kan i samarbejde med kolleger sikre brugerne indflydelse i henhold til lov om social service ved at inddrage dem i arbejdet med at planlægge retningslinjer for og indhold i institutionen.

  • Børn og unge med psykisk syge/misbrugende forældreKurset omhandler det pædagogiske arbejde med børn og unge. som har forældre, der er psykisk syge eller misbrugende. Deltageren lærer bl.a at identificere reaktionsmønstre og mestringsstrategier hos barnet og den unge samt at benytte kommunikationsformer, der kan bryde barnets og den unges isolation. Der er desuden fokus på det tværfaglige samarbejde og betydningen af den skærpede indberetningspligt.

  • Dansk som andetsprog for F/I, alment niveauEfter uddannelsen kan deltagerne anvende dansk som andetsprog til almen kommunikation. De kan anvende væsentlige sproglige områder inden for alment og specifikt fagsprog med henblik på at kunne varetage relevante jobfunktioner.

  • Dansk som andetsprog for F/I, basisDeltagerne kan anvende dansk som andetsprog på et elementært niveau. De har kendskab til det mest centrale almene og specifikke fagsprog inden for et relevant fagområde. Målet er at kunne varetage relevante jobfunktioner.

  • Dansk som andetsprog for F/I, udvidet niveauDeltagerne behersker i vid udstrækning dansk som andetsprog til almen og faglig kommunikation. De kan med rimelig sikkerhed anvende den mundtlige og skriftlige kommunikation, der er nødvendig i forhold til at varetage relevante jobfunktioner.

  • Deltagelse i udviklings- og aktiveringsprojekterDeltagerne skal kunne deltage i den projektorganiserede arbejdsform.

  • Den foranderlige hjerne - forståelsen af kognetive

  • Den personlige uddannelses- og jobplanDeltageren kan bruge relevante metoder til at afklare og dokumentere sine egne kompetencer samt beskrive egne ønsker og faglig kunnen i forhold til et omskifteligt arbejdsmarked.

  • Den rehabiliterende tilgang - set m/neuropæd. øjne

  • Dokumentation og evaluering af pæd./sosuarbejdeDeltagerne kan indgå i arbejdet med at dokumentere og evaluere målene i pædagogisk arbejde eller social- og sundhedsarbejde. De har kendskab til forskellige former for dokumentation som en måde at præcisere og udvikle opstillede mål og metoder på.

  • Dokumentation og handleplaner - pæd. målgrupperEfter uddannelsen kan du med viden om lovgivning og formålet med handleplaner, tilrettelægge en pædagogisk indsats og gennemføre en trivselsfremmende indsats i samarbejde med borgeren. Du lærer at dokumentere den pædagogiske indsats og synliggøre de opnåede resultater via journalisering, referater og udarbejdelse af statusrapporter og derved medvirke til at kvalitetssikre det samlede borgerforløb.

  • Efteruddannelse for SSA - Hold 10

  • Efteruddannelse for SSA - Hold 11

  • Efteruddannelse for SSA - Hold 8

  • Efteruddannelse for SSA - Hold 9

  • Ergonomi inden for faglærte og ufaglærte jobDeltageren kan forebygge forkerte arbejdsstillinger og nedslidninger i det daglige arbejde, og kan medvirke til at sikre et godt ergonomisk arbejdsmiljø på arbejdspladsen.

  • Etablering af selvstyrende grupperPå kurset lærer du at etablere og organisere selvstyrende grupper. Du lærer at udarbejde regelsæt for en gruppe og beskrive en selvstyrende gruppes handlingsplan.

  • Faglig læsningDeltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder inden for læsning af fagtekster med henblik på udførelse af faglige opgaver i branchen eller ved deltagelse i erhvervsrettet voksenuddannelse.

  • Faglig skrivningDeltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder i at fastholde informationer og skrive korte tekster med henblik på løsning af faglige opgaver i den aktuelle branche eller i erhvervsrettet voksenuddannelse.

  • Fagligt samarbejde i socialpsykiatrienDeltagerne tilegner sig viden og forståelse for det socialpsykiatriske område, således at de bliver i stand til at samarbejde med sindslidende borgere, stå for funktionen som kontaktperson samt indgå i et tværfagligt samarbejde.

  • Fagunderstøttende dansk som andetsprog for F/IFagunderstøttende dansk som andetsprog har til formål at støtte tosprogede deltagere i at gennemføre arbejdsmarkedsuddannelse. Uddannelsen kan kun tilbydes sammen med anden arbejdsmarkedsuddannelse.

  • Forebyggelse og sundhedsfremmeDeltagerne kan anvende konkrete værktøjer til professionelt at arbejde sundhedsfremmende og forebyggende ud fra de overordnede mål i regeringens sundhedsprogram.

  • Forebyggende voksentandpleje i omsorgsarbejdetEfter endt uddannelse er deltageren i stand til at vurdere, observere og udføre sufficient forebyggende tandpleje hos borgeren.

  • Forflytning og speciallejring i borgerens hjemUddannelsen er rettet mod personer med en erhversuddannelse eller ufaglærte, der arbejder inden for den kommunale ældrepleje og det pædagogiske område. Deltageren tilegner sig færdigheder i tilrettelæggelse og udførelse af forflytnings- og lejringsopgaver i borgerens hjem, hvor vægten lægges på videndeling, samarbejde, etik, forebyggelse, arbejdsmiljø samt anvendelse af borgerens resurser og tekniske hjælpemidler.

  • Generel hygiejne i socialt og pædagogisk arbejdeDeltageren kan, på baggrund af den tilførte viden om hvordan og hvorfor de hygiejniske principper skal bruges i dagligdagen, være med til at afbryde smitteveje, såvel på institutionerne som i den enkelte borgers eget hjem.

  • Grundlæggende arbejde i socialpsykiatrienDeltagerne kan, på et grundlæggende niveau, støtte den sindslidende i socialpsykiatrien til at mestre livet personligt og socialt.

  • Grundlæggende faglig regningDeltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder inden for grundlæggende faglig regning med henblik på løsning af opgaver i branchen eller i forbindelse med erhvervsrettet voksenuddannelse.

  • Hverdagslivet som indsatsområde i sosu-arbejdetFormålet er, at deltagerne kan tage initiativ til, at borgerens hverdagsliv prioriteres som et professionelt indsatsomåde i det tværfaglige social- og sundhedsarbejde. Dette sker med afsæt i en aktuel viden om sundheds- og sygdomsopfattelser i forskellige befolkningsgrupper og om metoder til at indsamle og anvende oplysninger om borgerens hverdagsliv til brug i det tværfaglige social- og sundhedsarbejde.

  • Håndhygiejne i socialt og pædagogisk arbejdeEfter kurset kan deltageren gennemføre en adækvat håndhygiejne. Deltageren kan videregive viden om de håndhygiejniske forholdsregler til nyt personale og praktikanter på arbejdspladsen.

  • Håndtering af data i virksomhedens it-systemerDeltageren kan i forbindelse med anvendelse af virksomhedens it-system anvende gængse metoder til håndtering, indsamling, overføring og registrering af data, og kan beskrive virksomhedens overordnede dataflow. Deltageren kan håndtere data efter gældende regler og lovgivning og kender betydningen/konsekvensen af at anvende gyldige/ugyldige data.

  • Implementering af handleplaner ifølge servicelovenDeltageren kan indgå i samarbejdet med brugere og øvrige samarbejdspartnere i udarbejdelse, anvendelse, opfølgning og evaluering af individuelle handleplaner ifølge serviceloven.

  • Injektion af medicinEfter uddannelsen kan du udføre subkutan og intramuskulær injektion af almen somatiske læremidler og mest anvendte psykofarmaka. Du kan vælge injektionssted og -teknik og informere borgeren om dine handlinger, og du har kendskab til virkning og bivirkning ved subkutan og intramuskulær injektion af lægemidler. Du kan desuden gennemføre en injektion hygiejnisk og sikkerhedsmæssigt korrekt.

  • Inkontinens: Opsporing og medvirken til plejeDeltageren har kendskab til årsager til og symptomer på inkontinens og til de mest almindelige hjælpemidler. Efter uddannelsen kan deltageren medvirke til opsporing af inkontinens og ukomplekse pleje- og behandlingsforløb af inkontinens.

  • Inkontinens: Pleje, behandling og vejledningDeltageren kan efter endt uddannelse tilrettelægge og gennemføre pleje og relevant behandling af inkontinens. Deltageren kan endvidere vejlede borger/patient og kolleger om forebyggelse og løsning af inkontinensproblemer og støtte borgerens rehabilitering.

  • Innovation (sosu/pæd): Gennemførelse og formidlingDeltageren kan bidrage til at igangsætte og gennemføre innovative processer inden for social- og sundhedsområdet og det pædagogiske område og medvirke til at vurdere ressourcemæssig bæredygtighed og konsekvenser af de innovative tiltag. Deltageren kan understøtte implementering af innovative tiltag i organisationen, bl.a. gennem formidling og videndeling.

  • Innovation (sosu/pæd): Idéudvikling m.m.Deltageren kender betydningen af at arbejde innovativt inden for social- og sundhedsområdet og det pædagogiske område og kan bruge redskaber og metoder, der kan styrke udviklingen af innovative løsninger i den daglige praksis. Deltageren kan medvirke i kreative og innovative processer.

  • Interkulturel kompetence i jobudøvelsenDeltageren kan igennem anvendelse af interkulturelle handlemåder og værktøjer professionelt håndtere mødet med etnisk og kulturel forskellighed i sin jobudøvelse.

  • Interkulturel pædagogikFormålet med uddannelsen er at give deltagerne kvalifikationer og pædagogiske kompetencer i interkulturel pædagogik, således at de kan støtte og styrke integrationen af børn, unge og brugere med etnisk minoritetsbaggrund.

  • Introduktion til arbejdsmarkedsuddannelserne (F/I)Efter endt uddannelse har deltagerne afprøvet, hvad arbejdsmarkedsuddannelse er, så de bedre kan tage stilling til egne uddannelsesmuligheder i AMU.

  • Introduktion til det danske arbejdsmarked (F/I)Efter endt uddannelse har deltagerne styrket deres evne til at agere på det danske arbejdsmarked gennem en øget viden om det danske arbejdsmarked og herunder til formelle og uformelle regler, som finder anvendelse i dagligdagen på danske arbejdspladser.

  • Introduktion til et brancheområde (F/I)Uddannelsen sigter mod, at deltagerne, der har dansk som andetsprog, bliver introduceret til at arbejde inden for en branche. De kan varetage enkelte jobfunktioner og har kendskab til det danske arbejdsmarked og f.eks. arbejdspladskultur.

  • Introduktion til førstehjælp på jobbetDeltagerne er orienteret om og har elementære færdigheder i nødflytning,livreddende førstehjælp og alarmering.

  • Jobrelateret brug af styresystemer på pcDeltageren har kendskab til et programs brugerflade og anvendelsesmuligheder. Deltageren kan gemme, flytte, slette, kopiere og genfinde filer, f.eks. dokumenter samt oprette mapper. Deltageren kender forskellige program- og filtyper.

  • Kollegial supervision på pæd.- eller sosuområdetDeltageren kan ud fra kendskab til grundlæggende principper og metoder give og modtage kollegial supervision.

  • Kommunikation i teamsPå kurset lærer du at forbedre kommunikationen i en virksomhed og i teams. Du lærer at løse kommunikationsproblemer og omsætte information til handling.

  • Konflikthåndtering i pædagogisk arbejdeDeltagerne kan forebygge og håndtere konflikter i det daglige pædagogiske arbejde. De kan medvirke til at skabe et konflikthåndterende miljø i gruppen ved at skabe rammer, der kan udvikle brugernes kompetencer til at forebygge og løse konflikter.

  • Konflikthåndtering i sosu-arbejdetKurset giver deltageren grundlæggende forståelse for konflikters opståen, udvikling, samt kompetencer til at håndtere og afslutte dem. Kurset omfatter relevante værdier og bestemmelser i serviceloven/sundhedsloven.

  • Kontaktperson i omsorg og sygeplejeUddannelsens formål er, at deltagerne udvikler en målrettet kontaktpersonfunktion med udgangspunkt i forskellige klientgruppers ressourcer og belastninger under hensyntagen til etiske og juridiske aspekter.

  • Kvalitet i offentlige velfærdsydelserEfter uddannelsen kan du anvende relevante metoder og redskaber i det daglige arbejde med kvalitet, så du løbende kan bidrage til kvalitetssikring og kvalitetsudvikling. Du lærer at blive mere bevidst om egen rolle og at kunne samarbejde om at vurdere forventninger og krav til ydelsens kvalitet.

  • Magt og omsorgUddannelsens mål er, at deltagerne i omsorgen for borgeren kan tage udgangspunkt i borgerens oplevede behov for hjælp og støtte og kan yde denne på en værdig og respektfuld måde ud fra reglerne om magtanvendelse.

  • Medarbejderen som deltager i forandringsprocesserDeltageren kan anvende værktøjer og metoder, der fremmer forandringsprocesser i relation til egen jobvaretagelse i faglærte og ufaglærte job.

  • Medarbejdernes personlige ressourcer i jobbet Deltageren kan formulere en personlig vision og handlingsplan for sit eget merbidrag i virksomheden.

  • MedicinadministrationDu kan efter endt uddannelse selvstændigt administrere medicin til den enkelte borger/patient. Du kan observere og handle hensigtsmæssigt på forandringer på baggrund af viden om medicinens virkning, bivirkning og interaktion samt søge viden herom i sundhedsprofessionelle databaser. Du kan ligeledes dokumentere utilsigtede hændelser i forbindelse med medicinadministration.

  • Medvirken ved lægemiddelbrug i omsorgsarbejdetEfter uddannelsen kan du medvirke ved administration af borgernes medicin og inddrage borgeren i medicineringen. Uddannelsen giver kendskab til de almindeligst forekommende lægemidler, tværfagligt samarbejde, lovgivning og instrukser i forbindelse med lægemidler.

  • Mennesker med funktionsnedsættelse og psyk. lidelsDu får på denne uddannelse viden om psykiske lidelsers fremtrædelsesformer hos borgere, der har en kognitiv funktionsnedsættelse. Du lærer at iagttage og handle på tegn på psykiske lidelser, ligesom du lærer at dokumentere, videregive og samarbejde i forhold til dette. Efter uddannelsen vil du gennem relationsarbejdet med borgeren kunne handle trivselsfremmende.

  • Mennesker med udviklings- og adfærdsforstyrrelserEfter uddannelsen kan du med afsæt i kendskab til det enkelte barn, den unge eller voksne med udviklings- og adfærdsforstyrrelser og relaterede trivselsvanskeligheder se bag om adfærden og yde støtte til en trivselsfremmende social- og specialpædagogisk bistand.Uddannelsen giver dig viden om adfærd og reaktionsmønstre ved de hyppigst forekommende udviklingsforstyrrelser såsom autisme med støttebehov (svarende til aspergers syndrom) og ADHD samt om relaterede adfærds- og trivselsproblemer.

  • Mennesker med udviklingshæmning & rusmiddelmisbrugUddannelsen giver dig viden om, hvordan du mindsker skader og forebygger udviklingen af et rusmiddelmisbrug hos mennesker med udviklingshæmning og deres omgivelser. Efter uddannelsen kan du lægge op til og invitere til pædagogiske aktiviteter, der understøtter borgerens trivsel og funktionsniveau.

  • Mentoruddannelse for erfarne medarbejderePå uddannelsen får du redskaber til at virke som mentor for en ny kollega.

  • Netværksskab. aktiviteter f. ældre og handicappedeFormålet med kurset er, at deltagerne kan medvirke til igangsættelse af netværksskabende aktiviteter i lokalmiljøet med udgangspunkt i ældres og handicappedes forskellige livs- og kulturformer.

  • Neuropædagogik og borgere med udviklingshæmningEfter uddannelsen kan du med viden om neuropædagogik tilrettelægge og gennemføre en trivselsfremmende indsats i samarbejde med borgeren. Du lærer at kommunikere, iagttage og dokumentere med afsæt i et neuropædagogisk perspektiv, der tager højde for borgerens svingende funktionsniveau.

  • Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejdeEfter uddannelsen kan du anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Uddannelsen giver dig indblik i hjernens funktioner og sanseintegration. Du lærer at tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde samt at reflektere over betydningen af din egen adfærd i samspillet.

  • Opsporing af selvskadende adfærdDeltageren opnår indsigt i opsporing af selvskadende adfærd samt viden om forskellige hjælpemuligheder.

  • Opsporing og forebyggelse af diabetesUddannelsens formål er at sætte deltagerne i stand til at indgå i arbejdet med tidlig opsporing af diabetes.

  • Opsporing og omsorg ved dysfagiPå uddannelsen får du kendskab til, hvad dysfagi er samt, hvilke borgere eller patienter, der kan have dysfagi. Du vil få viden om, hvordan du bedst støtter borgere eller patienter under måltidet samt vigtigheden af madens og væskens konsistens.

  • Patientsikkerhed og utilsigtede hændelserDeltageren lærer om patientsikkerhed og vigtigheden af at formidle relevant viden og relevante observationer. Deltageren ved, hvem der kan indrapportere utilsigtede hændelser, og kender sin egen forpligtelse til at rapportere utilsigtede hændelser samt proceduren herfor. Deltageren ved, at indrapporteringssystemet har et læringssigte og lærer om kerneårsagsanalyse.

  • Personlig hjælper og ledsagerDeltageren kan yde hjælp til voksne med betydelig og varig nedsat funktionsevne, som har brug for særlig hjælp og støtte i eget hjem. Deltageren forstår sin professionelle rolles betydning for det fysiske og psykiske arbejdsmiljø og kan samarbejde med borgeren ud fra relevant gældende lovgivning. Deltageren kan udvise empati og arbejde etisk forsvarligt.

  • Personlig udvikling til arbejde og uddannelseDu lærer at opstille faglige og personlige mål for kvalificering og uddannelse inden for dit fagområde.

  • Praktik for F/I

  • Praktikvejl. af PAU- & sosuelever - særlig indsatsDeltagerne sættes i stand til at planlægge, gennemføre og evaluere individuelle læringsforløb og vejlede elever med særlige læringsmæssige udfordringer i forbindelse med praktikken på hhv. social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU eleverUddannelsen er en basisuddannelse for praktikvejledere, der som en del af det daglige arbejde, tilrettelægger og gennemfører vejledning i forhold til udviklingen af erhvervsfaglige kompetencer, hos elever, som er i praktikuddannelse som pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, AjourføringUddannelsen er en ajourføringsuddannelse for uddannede praktikvejledere, der har behov for ny viden om aktuelle uddannelsesændringer, for at kunne udføre kvalificeret praktikvejledning af elever inden for social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen eller den pædagogiske assistentuddannelse.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, OverbygningUddannelsen er en overbygningsuddannelse for praktikvejledere, der har gennemført basisuddannelsen som praktikvejleder og som har særlige funktioner i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af uddannelsesopgaven for elever, der er i praktikuddannelse som pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter.

  • Projektorienteret arbejdeDeltageren kan efter uddannelsen arbejde projektorienteret samt medvirke til implementering af projekter. Deltageren kan identificere egne og andres roller, opgaver og ansvar i forhold til en projektgruppe samt vidensdele og anvende kreative problemløsningsmetoder.

  • Projektudvikling og gennemførelseDeltageren kan efter uddannelsen formulere mål og formål med projektet samt vælge, hvilket projektdesign, der egner sig bedst til løsningen af den konkrete opgave. Deltageren kan udarbejde handlingsplan for alle faser i et projekt inkl. hoved- og delmål.

  • Rehabilitering som arbejdsformDeltageren kan arbejde ud fra centrale værdier og elementer i rehabilitering, bidrage til en målrettet rehabiliteringsindsats og dermed medvirke til forebyggelse af begrænsninger i borgerens liv.

  • Samarb. med pårørende til unge/voksne i døgntilbudDeltageren har kendskab til regler vedr. selvbestemmelse og andre lovgivningsmæssige rettigheder, der gælder for unge og voksne i døgntilbud, og kan på den baggrund indgå i dialog med de pårørende. Deltageren kan mægle i konflikter mellem brugeren og de pårørende med forståelse for de enkelte parters rolle i relationen. Deltageren kan reflektere over egne normer og holdninger og tage højde for disses indflydelse på samarbejdet med de pårørende.

  • Samarbejde med frivillige i velfærdsarbejdetEfter uddannelsen kan du tage del i det daglige samarbejde med frivillige. Du har indsigt i rammerne for og den konkrete udmøntning af arbejdsstedets samarbejde med frivillige, og du kan afgrænse egne og kollegers indsats i forhold til frivilliges indsats. Du kan understøtte de frivilliges arbejde, og du kan afpasse din deltagelse i samarbejdet.

  • Samarbejde med pårørendeFormålet med kurset er, at deltagerne får styrket deres færdigheder i at indgå og udvikle det professionelle samarbejde med pårørende, med udgangspunkt i og forståelse for borgerens og de pårørendes livssituation, forudsætninger og ønsker.

  • Samspil og relationer i pædagogisk arbejdeFormålet med uddannelsen er, at deltagerne erhverver sig pædagogiske redskaber i form af mål- og udviklingsrettet kommunikation, samarbejde og analysemetoder i deres daglige praksis, således at de kan forbedre kvaliteten af deres daglige samspil og relation med brugerne og brugernes pårørende.

  • Seksualitet og handicappedeUddannelsen sætter deltageren i stand til på etisk måde at tage emnet seksualitet op med borgeren. Giver deltageren forståelse for seksualitet som et grundlæggende behov, viden om, hvilken indvirken fysisk handicap, psykisk funktionsnedsættelse og lægemiddelpræparaters bivirkninger kan have på borgerene seksualitet. Giver viden om lovgivningen på området. Sætter deltageren i stand til at rådgive og vejlede på området.

  • Selvledelse og formidling i omsorgsarbejdetDeltageren kan være selvledende i jobfunktionen i overensstemmelse med virksomhedens mål, værdier og strategier, herunder tage ansvar for planlægning, gennemførelse og dokumentation af opgaver i egen praksis.Deltageren kan ud fra kendskab til grundlæggende pædagogiske principper tage initiativ til og varetage formidlings- og vejledningsopgaver samt bidrage aktivt til at skabe en lærende kultur i teamet.

  • Socialpædagogik og aktiverende metoderFormålet er, at deltageren kan inddrage socialpædagogiske og aktiverende metoder med henblik på at støtte socialt sårbare borgere, således at de kan magte at deltage i sociale og kulturelle sammenhænge.

  • Sorg- og krisearbejde i omsorgs- og pæd. områdeUddannelsens formål er at sætte deltagerne i stand til at varetage de praktiske, sociale og psykologiske opgaver i kontakten med sorg- og kriseramte og deres pårørende.

  • Støtte ved kognitiv behandlingSocial- og sundhedsassistenter m.fl., der arbejder med mennesker med sindslidelser, lærer at arbejde støttende ud fra centrale principper og begreber i kognitiv behandling. Dette ud fra en forståelse af den sindslidende borgers situation, samt hvor indgribende eller integrerende den kognitive tilgang er. De lærer at indgå i tværfagligt samarbejde ved kognitiv behandling samt at overholde eget kompetenceområde.

  • Støtte ved selvskadende adfærdDeltageren kan gennem samtaler og i samarbejde med andre relevante parter støtte børn, unge og voksne, som udviser selvskadende adfærd, og disses familier.

  • Sundhedspædagogik i omsorgsarbejdetEfter uddannelsen kan du inddrage sundhedspædagogiske metoder i samarbejdet med borgeren i det daglige omsorgsarbejde. Du lærer bl.a. om forskellige sundhedsbegreber og får konkrete redskaber til at støtte den enkelte borgers handlekompetencer med afsæt i borgerens værdier, kultur og opfattelse af sundhed.

  • Teambuilding for selvstyrende grupperPå kurset lærer du at anvende en lærings- og teamrollemodel til iværksættelse af de støtteaktiviteter, som et team har brug for.

  • Teater og drama i pædagogisk arbejdeDeltageren kan anvende og formidle forskellige kreative, musiske og dramatiske fremstillingsformer og foretage valg i relation til en given målgruppe. Deltageren kan fremstille forskellige teaterobjekter ud fra pædagogiske begrundelser. Deltageren kan handle pædagogisk i forhold til rollen som kulturformidler.

  • Tegn til taleFormålet med uddannelsen er, at deltagerne kan anvende Tegn til tale på et grundlæggende niveau og skabe et kommunikationsmiljø i pædagogiske dag- og døgntilbud, hvor det talte sprog understøttes af tegn.

  • Tidlig opsporing af demens i omsorgsarbejdetDeltagerne kan anvende konkrete værktøjer til arbejdet med opsporing af demens i omsorgsarbejdet.

  • Tværsektorielt arbejde med rehabiliteringDeltageren kan indgå i et tværsektorielt og tværfagligt samarbejde og koordinere et helhedsorienteret rehabiliteringsforløb med borgeren i centrum.

  • Udarbejdelse af projektrapporterDeltageren kan efter uddannelsen udarbejde en problemformulering, og afgrænse et problemområde, opbygge en rapport således at der er sammenhæng imellem problemformulering, analyse og konklusion samt præsentere resultatet af projektet.

  • Udvikling og styring af aktiveringsprojekterDeltagerne skal kunne anvende og udøve ledelse i den projektorganiserede arbejdsform.

  • Vejl. og rådg. i dialog med borger/patientEfter uddannelsen kan du selvstændigt og i samarbejde med andre faggrupper, rådgive og vejlede borgeren, patienten og evt. pårørende. Du lærer at tilrettelægge og forestå rådgivning og vejledning med afsæt i borgerens livsverden, og du lærer at indgå i en ligeværdig dialog, ligesom du får kendskab til de juridiske aspekter.

  • Vejledning i forflytningUddannelsen gør deltagerne i stand til på baggrund af analyse og vurdering af forflytninger at vejlede i forflytning, således at motivation til forandring og udvikling øges i den forflytningsmæssige praksis.

  • Velfærdsteknologi i det daglige omsorgsarbejdeEfter uddannelsen kan du bidrage til at bringe velfærdsteknologi i anvendelse i det daglige omsorgsarbejde. Du får forståelse for, hvad velfærdsteknologi er, herunder de etiske og arbejdsmæssige aspekter i forhold til praksis. Du lærer at støtte borgeren i at være selvhjulpen ved at bruge velfærdsteknologiske løsninger med afsæt i borgerens værdier og hverdagsliv.

  • Videndeling og læring for medarbejderePå kurset lærer du at understøtte produktionsgrupper i at være selvudviklende og skabe netværk til erfaringsudveksling.

  • Voldsforebyggelse, konfliktløsning og udviklingFormålet med uddannelsen er, at personale, der er beskæftiget med klienter, hvor muligheden for voldsudøvelse fra klientens side er til stede, får redskaber, der giver dem mulighed for at håndtere volden på en sådan måde, at klientens udviklingsperspektiv fastholdes.

  • Værdibaserede arbejdspladserPå kurset lærer du at formulere og implementere virksomhedens værdier inden for dit eget arbejdsområde.