Sundheds- og sygeplejeopgaver i sygehusvæsenet

  • Anerkendende kommunikation i omsorgsarbejdetDeltagerne opnår kommunikationsredskaber og færdigheder i de grundlæggende principper for anerkendende kommunikation. Kurset omfatter relevante værdier og bestemmelser i sundhedsloven, serviceloven eller dagtilbudsloven.

  • Hospicemetoder i praksisFormålet med uddannelsen er, at deltagerne kan anvende hospicemetoder i praktisk arbejde.

  • Interkulturel kompetence i jobudøvelsenDeltageren kan igennem anvendelse af interkulturelle handlemåder og værktøjer professionelt håndtere mødet med etnisk og kulturel forskellighed i sin jobudøvelse.

  • Kliniske opgaver i almen praksisEfter uddannelsen har du opnået indsigt i almen praksis, social og sundhedsassistentens kompetencefelt og rolle. På baggrund heraf kan du udføre delegerede undersøgelser og behandlinger i almen praksis, herunder de almindeligste venøse blodprøver, EKG-undersøgelse, spiometri samt foretage de almindeligste vaccinationer.

  • MedicinadministrationDu kan efter endt uddannelse selvstændigt administrere medicin til den enkelte borger/patient. Du kan observere og handle hensigtsmæssigt på forandringer på baggrund af viden om medicinens virkning, bivirkning og interaktion samt søge viden herom i sundhedsprofessionelle databaser. Du kan ligeledes dokumentere utilsigtede hændelser i forbindelse med medicinadministration.

  • Medvirken til rehabiliteringDeltageren kan ud fra rehabiliteringsprincipper samarbejde tværfagligt om og medvirke ved tilrettelæggelse af dagliglivet sammen med borgeren.

  • Opsporing og omsorg ved dysfagiPå uddannelsen får du kendskab til, hvad dysfagi er samt, hvilke borgere eller patienter, der kan have dysfagi. Du vil få viden om, hvordan du bedst støtter borgere eller patienter under måltidet samt vigtigheden af madens og væskens konsistens.

  • Patientsikkerhed og utilsigtede hændelserDeltageren lærer om patientsikkerhed og vigtigheden af at formidle relevant viden og relevante observationer. Deltageren ved, hvem der kan indrapportere utilsigtede hændelser, og kender sin egen forpligtelse til at rapportere utilsigtede hændelser samt proceduren herfor. Deltageren ved, at indrapporteringssystemet har et læringssigte og lærer om kerneårsagsanalyse.

  • Pleje og behandling af kræftpatienterDeltagerne kan udføre grundlæggende sundheds- og sygeplejefaglige opgaver hos patienter med forskellige kræftsygdomme i relation til forskellige behandlingsformer.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU eleverUddannelsen er en basisuddannelse for praktikvejledere, der som en del af det daglige arbejde, tilrettelægger og gennemfører vejledning i forhold til udviklingen af erhvervsfaglige kompetencer, hos elever, som er i praktikuddannelse som pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, OverbygningUddannelsen er en overbygningsuddannelse for praktikvejledere, der har gennemført basisuddannelsen som praktikvejleder og som har særlige funktioner i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af uddannelsesopgaven for elever, der er i praktikuddannelse som pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter.

  • Rehabilitering som arbejdsformDeltageren kan arbejde ud fra centrale værdier og elementer i rehabilitering, bidrage til en målrettet rehabiliteringsindsats og dermed medvirke til forebyggelse af begrænsninger i borgerens liv.

  • Samarbejde med pårørendeFormålet med kurset er, at deltagerne får styrket deres færdigheder i at indgå og udvikle det professionelle samarbejde med pårørende, med udgangspunkt i og forståelse for borgerens og de pårørendes livssituation, forudsætninger og ønsker.

  • Anerkendende kommunikation i omsorgsarbejdetDeltagerne opnår kommunikationsredskaber og færdigheder i de grundlæggende principper for anerkendende kommunikation. Kurset omfatter relevante værdier og bestemmelser i sundhedsloven, serviceloven eller dagtilbudsloven.

  • Arbejdet med recovery i psykiatrienRecovery - hvad fremmer den sindslidendes mulighed for at komme sig?

  • Arbejdsmarked, it og jobsøgning (F/I)Efter endt uddannelse har deltagere med dansk som andetsprog en elementær viden om det danske arbejdsmarked. De kan anvende et eller flere it-brugerprogrammer og kan anvende forskellige jobsøgningsteknikker. Indholdet i uddannelsen tager udgangspunkt i en konkret branche.

  • Arbejdsmiljø i sosu-arbejdet - etik og adfærdDeltagerne bliver i stand til at forbedre deres fysiske og psykiske arbejdsmiljø set i perspektivet af de mellemmenneskelige relationer i social- og sundhedsarbejdet.

  • Assistenten i det tværgående samarbejdeDeltageren kan arbejde tværfagligt og tværgående inden for social- og sundhedsvæsenets sektorer med afsæt i viden om og forståelse for såvel strukturer som rammer og redskaber.

  • Assistenten som nøglepersonUddannelsen giver dig viden om funktionen som nøgle- eller ressourceperson, og du lærer om, hvordan du kan bidrage til udvikling af praksis inden for dit ansvarsområde. Du får styrket dine kompetencer i forhold til rollen som vidensperson, faglig formidler og ambassadør inden for dit ansvarsområde.

  • Borgernær forløbskoordinationDeltageren kan på baggrund af generel og specifik viden om borgerforløbet samt organisations- og systemforståelse samarbejde med borgeren om koordination af forløbet, således at borgeren oplever behandlings- og rehabiliteringsforløbet som sammenhængende.

  • Brug af pc på arbejdspladsenDeltageren kan i sit daglige arbejde anvende en pc koblet på virksomhedens netværk, og kan i den forbindelse anvende installeret styresystem, anvende mus og tastatur, logge på netværket, lagre og hente data fra henholdsvis lokale- som fra netværksdrev, samt anvende et installeret antivirusprogram.

  • Dansk som andetsprog for F/I, alment niveauEfter uddannelsen kan deltagerne anvende dansk som andetsprog til almen kommunikation. De kan anvende væsentlige sproglige områder inden for alment og specifikt fagsprog med henblik på at kunne varetage relevante jobfunktioner.

  • Dansk som andetsprog for F/I, basisDeltagerne kan anvende dansk som andetsprog på et elementært niveau. De har kendskab til det mest centrale almene og specifikke fagsprog inden for et relevant fagområde. Målet er at kunne varetage relevante jobfunktioner.

  • Dansk som andetsprog for F/I, udvidet niveauDeltagerne behersker i vid udstrækning dansk som andetsprog til almen og faglig kommunikation. De kan med rimelig sikkerhed anvende den mundtlige og skriftlige kommunikation, der er nødvendig i forhold til at varetage relevante jobfunktioner.

  • Deltagelse i udviklings- og aktiveringsprojekterDeltagerne skal kunne deltage i den projektorganiserede arbejdsform.

  • Den personlige uddannelses- og jobplanDeltageren kan bruge relevante metoder til at afklare og dokumentere sine egne kompetencer samt beskrive egne ønsker og faglig kunnen i forhold til et omskifteligt arbejdsmarked.

  • Ergonomi inden for faglærte og ufaglærte jobDeltageren kan forebygge forkerte arbejdsstillinger og nedslidninger i det daglige arbejde, og kan medvirke til at sikre et godt ergonomisk arbejdsmiljø på arbejdspladsen.

  • Etablering af selvstyrende grupperPå kurset lærer du at etablere og organisere selvstyrende grupper. Du lærer at udarbejde regelsæt for en gruppe og beskrive en selvstyrende gruppes handlingsplan.

  • Faglig læsningDeltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder inden for læsning af fagtekster med henblik på udførelse af faglige opgaver i branchen eller ved deltagelse i erhvervsrettet voksenuddannelse.

  • Faglig skrivningDeltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder i at fastholde informationer og skrive korte tekster med henblik på løsning af faglige opgaver i den aktuelle branche eller i erhvervsrettet voksenuddannelse.

  • Fagunderstøttende dansk som andetsprog for F/IFagunderstøttende dansk som andetsprog har til formål at støtte tosprogede deltagere i at gennemføre arbejdsmarkedsuddannelse. Uddannelsen kan kun tilbydes sammen med anden arbejdsmarkedsuddannelse.

  • Grundlæggende faglig regningDeltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder inden for grundlæggende faglig regning med henblik på løsning af opgaver i branchen eller i forbindelse med erhvervsrettet voksenuddannelse.

  • Hospicemetoder i praksisFormålet med uddannelsen er, at deltagerne kan anvende hospicemetoder i praktisk arbejde.

  • Hverdagslivet som indsatsområde i sosu-arbejdetFormålet er, at deltagerne kan tage initiativ til, at borgerens hverdagsliv prioriteres som et professionelt indsatsomåde i det tværfaglige social- og sundhedsarbejde. Dette sker med afsæt i en aktuel viden om sundheds- og sygdomsopfattelser i forskellige befolkningsgrupper og om metoder til at indsamle og anvende oplysninger om borgerens hverdagsliv til brug i det tværfaglige social- og sundhedsarbejde.

  • Håndtering af data i virksomhedens it-systemerDeltageren kan i forbindelse med anvendelse af virksomhedens it-system anvende gængse metoder til håndtering, indsamling, overføring og registrering af data, og kan beskrive virksomhedens overordnede dataflow. Deltageren kan håndtere data efter gældende regler og lovgivning og kender betydningen/konsekvensen af at anvende gyldige/ugyldige data.

  • Injektion af medicinEfter uddannelsen kan du udføre subkutan og intramuskulær injektion af almen somatiske læremidler og mest anvendte psykofarmaka. Du kan vælge injektionssted og -teknik og informere borgeren om dine handlinger, og du har kendskab til virkning og bivirkning ved subkutan og intramuskulær injektion af lægemidler. Du kan desuden gennemføre en injektion hygiejnisk og sikkerhedsmæssigt korrekt.

  • Inkontinens: Pleje, behandling og vejledningDeltageren kan efter endt uddannelse tilrettelægge og gennemføre pleje og relevant behandling af inkontinens. Deltageren kan endvidere vejlede borger/patient og kolleger om forebyggelse og løsning af inkontinensproblemer og støtte borgerens rehabilitering.

  • Innovation (sosu/pæd): Gennemførelse og formidlingDeltageren kan bidrage til at igangsætte og gennemføre innovative processer inden for social- og sundhedsområdet og det pædagogiske område og medvirke til at vurdere ressourcemæssig bæredygtighed og konsekvenser af de innovative tiltag. Deltageren kan understøtte implementering af innovative tiltag i organisationen, bl.a. gennem formidling og videndeling.

  • Innovation (sosu/pæd): Idéudvikling m.m.Deltageren kender betydningen af at arbejde innovativt inden for social- og sundhedsområdet og det pædagogiske område og kan bruge redskaber og metoder, der kan styrke udviklingen af innovative løsninger i den daglige praksis. Deltageren kan medvirke i kreative og innovative processer.

  • Interkulturel kompetence i jobudøvelsenDeltageren kan igennem anvendelse af interkulturelle handlemåder og værktøjer professionelt håndtere mødet med etnisk og kulturel forskellighed i sin jobudøvelse.

  • Introduktion til arbejdsmarkedsuddannelserne (F/I)Efter endt uddannelse har deltagerne afprøvet, hvad arbejdsmarkedsuddannelse er, så de bedre kan tage stilling til egne uddannelsesmuligheder i AMU.

  • Introduktion til det danske arbejdsmarked (F/I)Efter endt uddannelse har deltagerne styrket deres evne til at agere på det danske arbejdsmarked gennem en øget viden om det danske arbejdsmarked og herunder til formelle og uformelle regler, som finder anvendelse i dagligdagen på danske arbejdspladser.

  • Introduktion til et brancheområde (F/I)Uddannelsen sigter mod, at deltagerne, der har dansk som andetsprog, bliver introduceret til at arbejde inden for en branche. De kan varetage enkelte jobfunktioner og har kendskab til det danske arbejdsmarked og f.eks. arbejdspladskultur.

  • Jobrelateret brug af styresystemer på pcDeltageren har kendskab til et programs brugerflade og anvendelsesmuligheder. Deltageren kan gemme, flytte, slette, kopiere og genfinde filer, f.eks. dokumenter samt oprette mapper. Deltageren kender forskellige program- og filtyper.

  • Kirurgisk fordybelsesmodulDeltagerne kan varetage den komplekse helhedsorienterede omsorg og pleje af den kirurgiske patient.

  • Kliniske opgaver i almen praksisEfter uddannelsen har du opnået indsigt i almen praksis, social og sundhedsassistentens kompetencefelt og rolle. På baggrund heraf kan du udføre delegerede undersøgelser og behandlinger i almen praksis, herunder de almindeligste venøse blodprøver, EKG-undersøgelse, spiometri samt foretage de almindeligste vaccinationer.

  • Kommunikation i teamsPå kurset lærer du at forbedre kommunikationen i en virksomhed og i teams. Du lærer at løse kommunikationsproblemer og omsætte information til handling.

  • Konflikthåndtering i sosu-arbejdetKurset giver deltageren grundlæggende forståelse for konflikters opståen, udvikling, samt kompetencer til at håndtere og afslutte dem. Kurset omfatter relevante værdier og bestemmelser i serviceloven/sundhedsloven.

  • Kontaktperson i omsorg og sygeplejeUddannelsens formål er, at deltagerne udvikler en målrettet kontaktpersonfunktion med udgangspunkt i forskellige klientgruppers ressourcer og belastninger under hensyntagen til etiske og juridiske aspekter.

  • Medarbejderen som deltager i forandringsprocesserDeltageren kan anvende værktøjer og metoder, der fremmer forandringsprocesser i relation til egen jobvaretagelse i faglærte og ufaglærte job.

  • MedicinadministrationDu kan efter endt uddannelse selvstændigt administrere medicin til den enkelte borger/patient. Du kan observere og handle hensigtsmæssigt på forandringer på baggrund af viden om medicinens virkning, bivirkning og interaktion samt søge viden herom i sundhedsprofessionelle databaser. Du kan ligeledes dokumentere utilsigtede hændelser i forbindelse med medicinadministration.

  • Medvirken til rehabiliteringDeltageren kan ud fra rehabiliteringsprincipper samarbejde tværfagligt om og medvirke ved tilrettelæggelse af dagliglivet sammen med borgeren.

  • Mentoruddannelse for erfarne medarbejderePå uddannelsen får du redskaber til at virke som mentor for en ny kollega.

  • Neurorehabilitering af senhjerneskadedeDeltageren kan anvende neuropædagogiske rehabiliteringsmetoder i indsatsen med rehabilitering af senhjerneskadede.

  • Opsporing af selvskadende adfærdDeltageren opnår indsigt i opsporing af selvskadende adfærd samt viden om forskellige hjælpemuligheder.

  • Opsporing og omsorg ved dysfagiPå uddannelsen får du kendskab til, hvad dysfagi er samt, hvilke borgere eller patienter, der kan have dysfagi. Du vil få viden om, hvordan du bedst støtter borgere eller patienter under måltidet samt vigtigheden af madens og væskens konsistens.

  • Patientsikkerhed og utilsigtede hændelserDeltageren lærer om patientsikkerhed og vigtigheden af at formidle relevant viden og relevante observationer. Deltageren ved, hvem der kan indrapportere utilsigtede hændelser, og kender sin egen forpligtelse til at rapportere utilsigtede hændelser samt proceduren herfor. Deltageren ved, at indrapporteringssystemet har et læringssigte og lærer om kerneårsagsanalyse.

  • Personer med demens, aktiviteter og livskvalitetDeltagerne kan reagere over for de behov og ønsker, som personer med demens udtrykker, og er i stand til at skabe vilkår for udvikling af nye livsaktiviteter og sociale relationer for personer med demens.

  • Personer med demens, sygdomskendskabDeltagerne kan erkende og analysere de muligheder og begrænsninger, som personer med demens har.

  • Personlig udvikling til arbejde og uddannelseDu lærer at opstille faglige og personlige mål for kvalificering og uddannelse inden for dit fagområde.

  • Pleje af patient med akut medicinsk sygdomPatienter med akutte medicinske sygdomme, indlagt på hospital.

  • Pleje af patient med kronisk medicinsk sygdomDen kroniske medicinske patient. Gennemførelse og evaluering af en målrettet pleje og mulig rehabilitering af den kronisk syge medicinske patient.

  • Pleje af patienter på intensiv- og opvågningsafd.Deltageren kan indgå i det tværfaglige samarbejde om varetagelse af sygeplejen til den intensive patient/opvågningspatienten.

  • Pleje og behandling af diabetikereDeltageren kan udøve pleje-, omsorgs- og behandlingsmetoder vedrørende diabetikere.

  • Pleje og behandling af kræftpatienterDeltagerne kan udføre grundlæggende sundheds- og sygeplejefaglige opgaver hos patienter med forskellige kræftsygdomme i relation til forskellige behandlingsformer.

  • Praktik for F/I

  • Praktikvejl. af PAU- & sosuelever - særlig indsatsDeltagerne sættes i stand til at planlægge, gennemføre og evaluere individuelle læringsforløb og vejlede elever med særlige læringsmæssige udfordringer i forbindelse med praktikken på hhv. social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU eleverUddannelsen er en basisuddannelse for praktikvejledere, der som en del af det daglige arbejde, tilrettelægger og gennemfører vejledning i forhold til udviklingen af erhvervsfaglige kompetencer, hos elever, som er i praktikuddannelse som pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, AjourføringUddannelsen er en ajourføringsuddannelse for uddannede praktikvejledere, der har behov for ny viden om aktuelle uddannelsesændringer, for at kunne udføre kvalificeret praktikvejledning af elever inden for social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen eller den pædagogiske assistentuddannelse.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, OverbygningUddannelsen er en overbygningsuddannelse for praktikvejledere, der har gennemført basisuddannelsen som praktikvejleder og som har særlige funktioner i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af uddannelsesopgaven for elever, der er i praktikuddannelse som pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter.

  • Psykiatrisk suppleringsuddannelseSocial- og sundhedsassistenterne kan inden for det psykiatriske speciale udøve den faglige kompetence selvstændigt og varetage aktivitets- og omsorgsopgaver samt grundlæggende sundheds- og sygeplejeopgaver.

  • Rehabilitering som arbejdsformDeltageren kan arbejde ud fra centrale værdier og elementer i rehabilitering, bidrage til en målrettet rehabiliteringsindsats og dermed medvirke til forebyggelse af begrænsninger i borgerens liv.

  • Samarbejde med frivillige i velfærdsarbejdetEfter uddannelsen kan du tage del i det daglige samarbejde med frivillige. Du har indsigt i rammerne for og den konkrete udmøntning af arbejdsstedets samarbejde med frivillige, og du kan afgrænse egne og kollegers indsats i forhold til frivilliges indsats. Du kan understøtte de frivilliges arbejde, og du kan afpasse din deltagelse i samarbejdet.

  • Samarbejde med pårørendeFormålet med kurset er, at deltagerne får styrket deres færdigheder i at indgå og udvikle det professionelle samarbejde med pårørende, med udgangspunkt i og forståelse for borgerens og de pårørendes livssituation, forudsætninger og ønsker.

  • Selvledelse og formidling i omsorgsarbejdetDeltageren kan være selvledende i jobfunktionen i overensstemmelse med virksomhedens mål, værdier og strategier, herunder tage ansvar for planlægning, gennemførelse og dokumentation af opgaver i egen praksis.Deltageren kan ud fra kendskab til grundlæggende pædagogiske principper tage initiativ til og varetage formidlings- og vejledningsopgaver samt bidrage aktivt til at skabe en lærende kultur i teamet.

  • Selvstændigt arbejde med rehabiliteringDeltageren kan i et tværfagligt samarbejde og i samarbejde med borgeren selvstændigt arbejde med borgerens rehabiliteringsproces.

  • Sterilarbejdet på sygehuseneUddannelsen giver deltageren forudsætninger for at deltage i arbejdet med genbehandling af steriliserbart medicinsk udstyr i henhold til overordnede standarder og retningslinjer.

  • Støtte ved kognitiv behandlingSocial- og sundhedsassistenter m.fl., der arbejder med mennesker med sindslidelser, lærer at arbejde støttende ud fra centrale principper og begreber i kognitiv behandling. Dette ud fra en forståelse af den sindslidende borgers situation, samt hvor indgribende eller integrerende den kognitive tilgang er. De lærer at indgå i tværfagligt samarbejde ved kognitiv behandling samt at overholde eget kompetenceområde.

  • Støtte ved selvskadende adfærdDeltageren kan gennem samtaler og i samarbejde med andre relevante parter støtte børn, unge og voksne, som udviser selvskadende adfærd, og disses familier.

  • Sårbehandling, behandlingskrævende sårUddannelsen giver deltagerne viden og færdigheder, som sætter dem i stand til at arbejde med behandlingskrævende sår.

  • Sårpleje, medvirken ved sårplejeFormået med uddannelsen er, at deltagerne kan medvirke ved sårpleje.

  • Teambuilding for selvstyrende grupperPå kurset lærer du at anvende en lærings- og teamrollemodel til iværksættelse af de støtteaktiviteter, som et team har brug for.

  • Tværsektorielt arbejde med rehabiliteringDeltageren kan indgå i et tværsektorielt og tværfagligt samarbejde og koordinere et helhedsorienteret rehabiliteringsforløb med borgeren i centrum.

  • Udvikling og styring af aktiveringsprojekterDeltagerne skal kunne anvende og udøve ledelse i den projektorganiserede arbejdsform.

  • Uhensigtsmæssig adfærd og udadreageren ved demensSocial- og sundhedspersonale, der arbejder med mennesker med demens, lærer at arbejde forebyggende og dæmpende i forhold til uhensigtsmæssig og udadreagerende adfærd (BPSD). Dette ud fra en forståelse af den demente borgers situation, herunder selve den neurologiske hjerneskade, evt. somatiske årsager og betydningen af miljøet og konteksten omkring borgeren.

  • Vejl. og rådg. i dialog med borger/patientEfter uddannelsen kan du selvstændigt og i samarbejde med andre faggrupper, rådgive og vejlede borgeren, patienten og evt. pårørende. Du lærer at tilrettelægge og forestå rådgivning og vejledning med afsæt i borgerens livsverden, og du lærer at indgå i en ligeværdig dialog, ligesom du får kendskab til de juridiske aspekter.

  • Vejledning i forflytningUddannelsen gør deltagerne i stand til på baggrund af analyse og vurdering af forflytninger at vejlede i forflytning, således at motivation til forandring og udvikling øges i den forflytningsmæssige praksis.

  • Videndeling og læring for medarbejderePå kurset lærer du at understøtte produktionsgrupper i at være selvudviklende og skabe netværk til erfaringsudveksling.

  • Værdibaserede arbejdspladserPå kurset lærer du at formulere og implementere virksomhedens værdier inden for dit eget arbejdsområde.