Ældrepleje, sygepleje og sundhed i kommunalt regi

  • Aktivering og sygdomsforebyggelse hos ældreDeltagerne kan med vægt på den forebyggende indsats varetage bistands-, pleje- og omsorgsopgaver hos ældre borgere. Uddannelsen indgår som en selvstændig uddannelse i social- og sundhedsområdets efteruddannelsesstruktur for social- og sundhedshjælpere.

  • Akut nødhjælp til ældre og handicappedeUddannelsen giver kompetencer til at kunne identificere og håndtere livstruende problemer hos borgere med særlige sygdomsproblematikker og handicap som en del af deltagerens arbejde inden for ældre- og handicapområdet.

  • Akut nødhjælp til ældre og handicappede

  • Almen fødevarehygiejneDeltagerne kan arbejde efter gældende regler og lovgivning om fødevarehygiejne. Deltageren kan anvende principper om egenkontrol og risikoanalyse samt påpege kritiske punkter. Deltagerne kan anvende viden om mikroorganismers til at hæmme mikroorganismers udvikling samt efterleve principperne for god personlig hygiejne og produktionshygiejne.

  • Anerkendende kommunikation i omsorgsarbejdetDeltagerne opnår kommunikationsredskaber og færdigheder i de grundlæggende principper for anerkendende kommunikation. Kurset omfatter relevante værdier og bestemmelser i sundhedsloven, serviceloven eller dagtilbudsloven.

  • Angst og depression hos ældreEfter uddannelsen kan du observere forandringer i adfærden hos ældre borgere. Du lærer om fysiske/psykiske symptomer på angst og depression hos ældre og bliver bevidst om betydningen af egne holdninger i forhold til at arbejde med ældre mennesker med angst og depression.

  • Arbejde med ældre i eget hjemDeltagerne kan med vægt på den forebyggende indsats varetage bistands-, pleje- og omsorgsopgaver hos ældre borgere.

  • Arbejdet med bevægelse, idræt og kropsbevidsthedDeltageren kan selvstændigt og i samarbejde med andre udvikle, planlægge, udføre og evaluere kropslige aktiviteter med børn, voksne og ældre ud fra en viden om betydningen af kropslig udfoldelse. I det arbejde kan deltageren tage højde for målgruppens forudsætninger, samt hvordan aktiviteterne kan indarbejdes i det daglige arbejde.

  • Arbejdet med totalkommunikationEfter uddannelsen kan du udvælge og anvende relevante kommunikationsformer i det daglige arbejde med totalkommunikation, så du løbende kan understøtte barnets, den unges eller voksnes mening, hensigt og selvbestemmelse. Du lærer at blive mere bevidst om din egen andel i totalkommunikationen.

  • Arbejdsmarked, it og jobsøgning (F/I)Efter endt uddannelse har deltagere med dansk som andetsprog en elementær viden om det danske arbejdsmarked. De kan anvende et eller flere it-brugerprogrammer og kan anvende forskellige jobsøgningsteknikker. Indholdet i uddannelsen tager udgangspunkt i en konkret branche.

  • Arbejdsmiljø i sosu-arbejdet - etik og adfærdDeltagerne bliver i stand til at forbedre deres fysiske og psykiske arbejdsmiljø set i perspektivet af de mellemmenneskelige relationer i social- og sundhedsarbejdet.

  • Assistenten i det tværgående samarbejdeDeltageren kan arbejde tværfagligt og tværgående inden for social- og sundhedsvæsenets sektorer med afsæt i viden om og forståelse for såvel strukturer som rammer og redskaber.

  • Assistenten som nøglepersonUddannelsen giver dig viden om funktionen som nøgle- eller ressourceperson, og du lærer om, hvordan du kan bidrage til udvikling af praksis inden for dit ansvarsområde. Du får styrket dine kompetencer i forhold til rollen som vidensperson, faglig formidler og ambassadør inden for dit ansvarsområde.

  • Borgere med kronisk sygdomEfter uddannelsen kan du i samarbejde med borgeren med kronisk sygdom identificere borgerens behov og støtte den enkelte borgers rehabilitering med afsæt i det gode hverdagsliv. Du lærer bl.a. at medvirke til en styrkelse af borgerens egenomsorg, mestringsevne og egenbehandling.

  • Borgere med misbrugsproblemerEfter uddannelsen kan du genkende tegn og signaler hos borgere med misbrugsproblemer. Du får bl.a. kendskab til fysiske, psykiske og sociale problemstillinger i forhold til misbrug. Du lærer desuden om din egen rolle og om at inddrage samarbejdspartnere og videregive relevante observationer.

  • Borgernær forløbskoordinationDeltageren kan på baggrund af generel og specifik viden om borgerforløbet samt organisations- og systemforståelse samarbejde med borgeren om koordination af forløbet, således at borgeren oplever behandlings- og rehabiliteringsforløbet som sammenhængende.

  • Brug af pc på arbejdspladsenDeltageren kan i sit daglige arbejde anvende en pc koblet på virksomhedens netværk, og kan i den forbindelse anvende installeret styresystem, anvende mus og tastatur, logge på netværket, lagre og hente data fra henholdsvis lokale- som fra netværksdrev, samt anvende et installeret antivirusprogram.

  • Brugerindflydelse i pædagogisk praksisDeltagerne kan i samarbejde med kolleger sikre brugerne indflydelse i henhold til lov om social service ved at inddrage dem i arbejdet med at planlægge retningslinjer for og indhold i institutionen.

  • Dansk som andetsprog for F/I, alment niveauEfter uddannelsen kan deltagerne anvende dansk som andetsprog til almen kommunikation. De kan anvende væsentlige sproglige områder inden for alment og specifikt fagsprog med henblik på at kunne varetage relevante jobfunktioner.

  • Dansk som andetsprog for F/I, basisDeltagerne kan anvende dansk som andetsprog på et elementært niveau. De har kendskab til det mest centrale almene og specifikke fagsprog inden for et relevant fagområde. Målet er at kunne varetage relevante jobfunktioner.

  • Dansk som andetsprog for F/I, udvidet niveauDeltagerne behersker i vid udstrækning dansk som andetsprog til almen og faglig kommunikation. De kan med rimelig sikkerhed anvende den mundtlige og skriftlige kommunikation, der er nødvendig i forhold til at varetage relevante jobfunktioner.

  • De almindeligst forekommende sygdomme hos ældreDeltagerne kan med vægt på den forebyggende indsats varetage bistands-, pleje- og omsorgsopgaver hos ældre borgere.

  • Deltagelse i udviklings- og aktiveringsprojekterDeltagerne skal kunne deltage i den projektorganiserede arbejdsform.

  • Den helhedsorienterende omsorg for personer med demens med fokos på Tom Kitwood og neuropædagogik

  • Den personlige uddannelses- og jobplanDeltageren kan bruge relevante metoder til at afklare og dokumentere sine egne kompetencer samt beskrive egne ønsker og faglig kunnen i forhold til et omskifteligt arbejdsmarked.

  • Dokumentation i Fælles Sprog IIIEfter uddannelsen kan du udføre den daglige dokumentation i et omsorgssystem. Du kan skelne mellem væsentligt og uvæsentligt dokumentation ved at anvende en systematisk, målrettet og fremadrettet metode, og du kan dokumentere på baggrund af relevant lovgivning.

  • Dokumentation og evaluering af pæd./sosuarbejdeDeltagerne kan indgå i arbejdet med at dokumentere og evaluere målene i pædagogisk arbejde eller social- og sundhedsarbejde. De har kendskab til forskellige former for dokumentation som en måde at præcisere og udvikle opstillede mål og metoder på.

  • Efteruddannelse for SSA - Hold 11

  • Efteruddannelse for SSA - Hold 12

  • Ergonomi inden for faglærte og ufaglærte jobDeltageren kan forebygge forkerte arbejdsstillinger og nedslidninger i det daglige arbejde, og kan medvirke til at sikre et godt ergonomisk arbejdsmiljø på arbejdspladsen.

  • Ernæringsscreening i ældreplejen m.m.Deltageren kan i det daglige plejearbejde medvirke til at vurdere den ældre borgers ernæringstilstand gennem screening. På den baggrund kan deltageren samarbejde med borgeren og igangsætte målrettede kostændringer med henblik på at fremme ernæringstilstanden eller forebygge fejl- og underernæring. Deltageren er i stand til at observere den ældre borgers ernæringsmæssige tilstand over tid og inddrage relevante samarbejdspartnere i en tværfaglig helhedsorienteret indsats, herunder evaluere, justere og dokumentere indsatsen.

  • Etablering af selvstyrende grupperPå kurset lærer du at etablere og organisere selvstyrende grupper. Du lærer at udarbejde regelsæt for en gruppe og beskrive en selvstyrende gruppes handlingsplan.

  • Faglig læsningDeltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder inden for læsning af fagtekster med henblik på udførelse af faglige opgaver i branchen eller ved deltagelse i erhvervsrettet voksenuddannelse.

  • Faglig skrivningDeltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder i at fastholde informationer og skrive korte tekster med henblik på løsning af faglige opgaver i den aktuelle branche eller i erhvervsrettet voksenuddannelse.

  • Fagunderstøttende dansk som andetsprog for F/IFagunderstøttende dansk som andetsprog har til formål at støtte tosprogede deltagere i at gennemføre arbejdsmarkedsuddannelse. Uddannelsen kan kun tilbydes sammen med anden arbejdsmarkedsuddannelse.

  • Farmakologi i somatikkenDeltagerne kan varetage medicinadministration af lægemidler til behandling af somatisk sygdom, herunder medicinering via subcutan kanyle. Du får udvidet viden om lægemiddelregning, farmakodynamik og farmakokinetik således, at du kan observere borgeren og handle hensigtsmæssigt i forhold til virkning, bivirkning og kontraindikation, samt medicinudløste forgiftningstilstande, delirium og allergiske reaktioner.

  • Forebyggelse og sundhedsfremmeDeltagerne kan anvende konkrete værktøjer til professionelt at arbejde sundhedsfremmende og forebyggende ud fra de overordnede mål i regeringens sundhedsprogram.

  • Forflytning og speciallejring i borgerens hjemUddannelsen er rettet mod personer med en erhversuddannelse eller ufaglærte, der arbejder inden for den kommunale ældrepleje og det pædagogiske område. Deltageren tilegner sig færdigheder i tilrettelæggelse og udførelse af forflytnings- og lejringsopgaver i borgerens hjem, hvor vægten lægges på videndeling, samarbejde, etik, forebyggelse, arbejdsmiljø samt anvendelse af borgerens resurser og tekniske hjælpemidler.

  • Fysisk genoptræning af borgere/patienterEfter uddannelsen kan du indgå aktivt i samarbejde om genoptræning af borgere/patienter med ortopædkirurgiske, neurologiske og fysiurgiske lidelser. Du lærer bl.a. om at stimulere borgerens/patientens naturlige bevægemønster under hensyntagen til borgerens/patientens lidelse og symptomer samt om at motivere borgeren/patienten til at bruge egne fysiske ressourcer i genoptræningen.

  • Generel hygiejne i socialt og pædagogisk arbejdeDeltageren kan, på baggrund af den tilførte viden om hvordan og hvorfor de hygiejniske principper skal bruges i dagligdagen, være med til at afbryde smitteveje, såvel på institutionerne som i den enkelte borgers eget hjem.

  • Grundlæggende faglig regningDeltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder inden for grundlæggende faglig regning med henblik på løsning af opgaver i branchen eller i forbindelse med erhvervsrettet voksenuddannelse.

  • Hospicemetoder i praksisFormålet med uddannelsen er, at deltagerne kan anvende hospicemetoder i praktisk arbejde.

  • Hverdagslivet som indsatsområde i sosu-arbejdetFormålet er, at deltagerne kan tage initiativ til, at borgerens hverdagsliv prioriteres som et professionelt indsatsomåde i det tværfaglige social- og sundhedsarbejde. Dette sker med afsæt i en aktuel viden om sundheds- og sygdomsopfattelser i forskellige befolkningsgrupper og om metoder til at indsamle og anvende oplysninger om borgerens hverdagsliv til brug i det tværfaglige social- og sundhedsarbejde.

  • Håndhygiejne i socialt og pædagogisk arbejdeEfter kurset kan deltageren gennemføre en adækvat håndhygiejne. Deltageren kan videregive viden om de håndhygiejniske forholdsregler til nyt personale og praktikanter på arbejdspladsen.

  • Håndtering af data i virksomhedens it-systemerDeltageren kan i forbindelse med anvendelse af virksomhedens it-system anvende gængse metoder til håndtering, indsamling, overføring og registrering af data, og kan beskrive virksomhedens overordnede dataflow. Deltageren kan håndtere data efter gældende regler og lovgivning og kender betydningen/konsekvensen af at anvende gyldige/ugyldige data.

  • Implementering af handleplaner ifølge servicelovenDeltageren kan indgå i samarbejdet med brugere og øvrige samarbejdspartnere i udarbejdelse, anvendelse, opfølgning og evaluering af individuelle handleplaner ifølge serviceloven.

  • Injektion af medicinEfter uddannelsen kan du udføre subkutan og intramuskulær injektion af almen somatiske læremidler og mest anvendte psykofarmaka. Du kan vælge injektionssted og -teknik og informere borgeren om dine handlinger, og du har kendskab til virkning og bivirkning ved subkutan og intramuskulær injektion af lægemidler. Du kan desuden gennemføre en injektion hygiejnisk og sikkerhedsmæssigt korrekt.

  • Inkontinens: Pleje, behandling og vejledningDeltageren kan efter endt uddannelse tilrettelægge og gennemføre pleje og relevant behandling af inkontinens. Deltageren kan endvidere vejlede borger/patient og kolleger om forebyggelse og løsning af inkontinensproblemer og støtte borgerens rehabilitering.

  • Innovation (sosu/pæd): Gennemførelse og formidlingDeltageren kan bidrage til at igangsætte og gennemføre innovative processer inden for social- og sundhedsområdet og det pædagogiske område og medvirke til at vurdere ressourcemæssig bæredygtighed og konsekvenser af de innovative tiltag. Deltageren kan understøtte implementering af innovative tiltag i organisationen, bl.a. gennem formidling og videndeling.

  • Innovation (sosu/pæd): Idéudvikling m.m.Deltageren kender betydningen af at arbejde innovativt inden for social- og sundhedsområdet og det pædagogiske område og kan bruge redskaber og metoder, der kan styrke udviklingen af innovative løsninger i den daglige praksis. Deltageren kan medvirke i kreative og innovative processer.

  • Interkulturel kompetence i jobudøvelsenDeltageren kan igennem anvendelse af interkulturelle handlemåder og værktøjer professionelt håndtere mødet med etnisk og kulturel forskellighed i sin jobudøvelse.

  • Introduktion til arbejdsmarkedsuddannelserne (F/I)Efter endt uddannelse har deltagerne afprøvet, hvad arbejdsmarkedsuddannelse er, så de bedre kan tage stilling til egne uddannelsesmuligheder i AMU.

  • Introduktion til et brancheområde (F/I)Uddannelsen sigter mod, at deltagerne, der har dansk som andetsprog, bliver introduceret til at arbejde inden for en branche. De kan varetage enkelte jobfunktioner og har kendskab til det danske arbejdsmarked og f.eks. arbejdspladskultur.

  • Introduktion til førstehjælp på jobbetDeltagerne er orienteret om og har elementære færdigheder i nødflytning,livreddende førstehjælp og alarmering.

  • Jobrelateret brug af styresystemer på pcDeltageren har kendskab til et programs brugerflade og anvendelsesmuligheder. Deltageren kan gemme, flytte, slette, kopiere og genfinde filer, f.eks. dokumenter samt oprette mapper. Deltageren kender forskellige program- og filtyper.

  • Kollegial supervision på pæd.- eller sosuområdetDeltageren kan ud fra kendskab til grundlæggende principper og metoder give og modtage kollegial supervision.

  • Kommunikation i teamsPå kurset lærer du at forbedre kommunikationen i en virksomhed og i teams. Du lærer at løse kommunikationsproblemer og omsætte information til handling.

  • Konflikthåndtering i sosu-arbejdetKurset giver deltageren grundlæggende forståelse for konflikters opståen, udvikling, samt kompetencer til at håndtere og afslutte dem. Kurset omfatter relevante værdier og bestemmelser i serviceloven/sundhedsloven.

  • Kontakt med sindslidende borgere i hjemmeplejen mmDeltageren kender menneskets adfærd ved psykoser og angsttilstande og er bevidst om sit ansvar for samarbejde med den sindslidende og relevante samarbejdspartnere. Deltageren kender sin egen funktion i hjemmeplejen med at give praktisk hjælp og bistand i forhold til den socialpsykiatriske organisation.

  • Kontaktperson i omsorg og sygeplejeUddannelsens formål er, at deltagerne udvikler en målrettet kontaktpersonfunktion med udgangspunkt i forskellige klientgruppers ressourcer og belastninger under hensyntagen til etiske og juridiske aspekter.

  • Kvalitet i offentlige velfærdsydelserEfter uddannelsen kan du anvende relevante metoder og redskaber i det daglige arbejde med kvalitet, så du løbende kan bidrage til kvalitetssikring og kvalitetsudvikling. Du lærer at blive mere bevidst om egen rolle og at kunne samarbejde om at vurdere forventninger og krav til ydelsens kvalitet.

  • Magt og omsorgUddannelsens mål er, at deltagerne i omsorgen for borgeren kan tage udgangspunkt i borgerens oplevede behov for hjælp og støtte og kan yde denne på en værdig og respektfuld måde ud fra reglerne om magtanvendelse.

  • Medarbejderen som deltager i forandringsprocesserDeltageren kan anvende værktøjer og metoder, der fremmer forandringsprocesser i relation til egen jobvaretagelse i faglærte og ufaglærte job.

  • Medarbejdernes personlige ressourcer i jobbet Deltageren kan formulere en personlig vision og handlingsplan for sit eget merbidrag i virksomheden.

  • MedicinadministrationDu kan efter endt uddannelse selvstændigt administrere medicin til den enkelte borger/patient. Du kan observere og handle hensigtsmæssigt på forandringer på baggrund af viden om medicinens virkning, bivirkning og interaktion samt søge viden herom i sundhedsprofessionelle databaser. Du kan ligeledes dokumentere utilsigtede hændelser i forbindelse med medicinadministration.

  • Medvirken til rehabiliteringDeltageren kan ud fra rehabiliteringsprincipper samarbejde tværfagligt om og medvirke ved tilrettelæggelse af dagliglivet sammen med borgeren.

  • Medvirken ved lægemiddelbrug i omsorgsarbejdetEfter uddannelsen kan du medvirke ved administration af borgernes medicin og inddrage borgeren i medicineringen. Uddannelsen giver kendskab til de almindeligst forekommende lægemidler, tværfagligt samarbejde, lovgivning og instrukser i forbindelse med lægemidler.

  • Mentoruddannelse for erfarne medarbejderePå uddannelsen får du redskaber til at virke som mentor for en ny kollega.

  • Netværksskab. aktiviteter f. ældre og handicappedeFormålet med kurset er, at deltagerne kan medvirke til igangsættelse af netværksskabende aktiviteter i lokalmiljøet med udgangspunkt i ældres og handicappedes forskellige livs- og kulturformer.

  • Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejdeEfter uddannelsen kan du anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Uddannelsen giver dig indblik i hjernens funktioner og sanseintegration. Du lærer at tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde samt at reflektere over betydningen af din egen adfærd i samspillet.

  • Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde

  • Neurorehabilitering af senhjerneskadedeDeltageren kan anvende neuropædagogiske rehabiliteringsmetoder i indsatsen med rehabilitering af senhjerneskadede.

  • Omsorg for personer med demensFormålet med uddannelsen er, at deltagerne får en grundlæggende viden om personer med demens.

  • Omsorg for personer med demens

  • Omsorg og etik i arbejdet med alvorligt sygeEfter endt uddannelse har deltagerne erhvervet færdigheder i at kunne varetage de specielle omsorgs- og plejeopgaver, der knytter sig til arbejdet med alvorligt syge mennesker i eget hjem.

  • Omsorgsarbejdet med ældre i leve- og bomiljøerFormålet med uddannelsen er, at deltagerne opnår viden om de socialpædagogiske tilgange til arbejdet i leve- og bomiljøer.

  • Omsorgssystemer på PDA i hjemmeplejenEfter uddannelsen kan du anvende PDA til løsning af relevante opgaver i omsorgssystemet. Du får kendskab til omsorgssystemets funktioner og kan løse opgaver og kommunikere i systemet på PDA'en.

  • Opsporing og forebyggelse af diabetesUddannelsens formål er at sætte deltagerne i stand til at indgå i arbejdet med tidlig opsporing af diabetes.

  • Opsporing og omsorg ved dysfagiPå uddannelsen får du kendskab til, hvad dysfagi er samt, hvilke borgere eller patienter, der kan have dysfagi. Du vil få viden om, hvordan du bedst støtter borgere eller patienter under måltidet samt vigtigheden af madens og væskens konsistens.

  • Palliativ omsorg for mennesker med demensDeltageren har viden om demens og palliation, herunder WHO's definition, og kan identificere symptomer på, at mennesker med demens er døende. Desuden kan deltageren selvstændigt og i samarbejde med andre yde en helhedsorienteret pleje, medvirke til en værdig livsafslutning og forebygge unødig hospitalsindlæggelse. Endvidere kan deltageren samarbejde med pårørende og medvirke til at udvikle en handleplan for den palliative indsats for borgere med demens. I arbejdet kan deltageren handle etisk og reflektere over egen praksis. Deltageren kan indgå i en teamorganiseret og tværfaglig indsats og har viden om forebyggelse af psykisk betingede arbejdsskader.

  • Patientsikkerhed og utilsigtede hændelserDeltageren lærer om patientsikkerhed og vigtigheden af at formidle relevant viden og relevante observationer. Deltageren ved, hvem der kan indrapportere utilsigtede hændelser, og kender sin egen forpligtelse til at rapportere utilsigtede hændelser samt proceduren herfor. Deltageren ved, at indrapporteringssystemet har et læringssigte og lærer om kerneårsagsanalyse.

  • Personer med demens, aktiviteter og livskvalitetDeltagerne kan reagere over for de behov og ønsker, som personer med demens udtrykker, og er i stand til at skabe vilkår for udvikling af nye livsaktiviteter og sociale relationer for personer med demens.

  • Personer med demens, sygdomskendskabDeltagerne kan erkende og analysere de muligheder og begrænsninger, som personer med demens har.

  • Personer med demens, sygdomskendskab, akt. og livs

  • Personlig udvikling til arbejde og uddannelseDu lærer at opstille faglige og personlige mål for kvalificering og uddannelse inden for dit fagområde.

  • Pleje og behandling af diabetikereDeltageren kan udøve pleje-, omsorgs- og behandlingsmetoder vedrørende diabetikere.

  • Pleje og behandling af kræftpatienterDeltagerne kan udføre grundlæggende sundheds- og sygeplejefaglige opgaver hos patienter med forskellige kræftsygdomme i relation til forskellige behandlingsformer.

  • Postoperativ observation og pleje i hjemmeplejenDeltageren kan observere, vurdere og dokumentere samt handle hensigtsmæssigt ved afvigelser i forhold til det normale postoperative forløb.

  • Praktik for F/I

  • Praktikvejl. af PAU- & sosuelever - særlig indsatsDeltagerne sættes i stand til at planlægge, gennemføre og evaluere individuelle læringsforløb og vejlede elever med særlige læringsmæssige udfordringer i forbindelse med praktikken på hhv. social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU eleverUddannelsen er en basisuddannelse for praktikvejledere, der som en del af det daglige arbejde, tilrettelægger og gennemfører vejledning i forhold til udviklingen af erhvervsfaglige kompetencer, hos elever, som er i praktikuddannelse som pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, AjourføringUddannelsen er en ajourføringsuddannelse for uddannede praktikvejledere, der har behov for ny viden om aktuelle uddannelsesændringer, for at kunne udføre kvalificeret praktikvejledning af elever inden for social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen eller den pædagogiske assistentuddannelse.

  • Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, OverbygningUddannelsen er en overbygningsuddannelse for praktikvejledere, der har gennemført basisuddannelsen som praktikvejleder og som har særlige funktioner i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af uddannelsesopgaven for elever, der er i praktikuddannelse som pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter.

  • Praktisk hjælp til ældreUdførelse af behovsbestemte opgaver hos ældre.

  • Projektorienteret arbejdeDeltageren kan efter uddannelsen arbejde projektorienteret samt medvirke til implementering af projekter. Deltageren kan identificere egne og andres roller, opgaver og ansvar i forhold til en projektgruppe samt vidensdele og anvende kreative problemløsningsmetoder.

  • Projektudvikling og gennemførelseDeltageren kan efter uddannelsen formulere mål og formål med projektet samt vælge, hvilket projektdesign, der egner sig bedst til løsningen af den konkrete opgave. Deltageren kan udarbejde handlingsplan for alle faser i et projekt inkl. hoved- og delmål.

  • Pædagogiske metoder i ældreplejenFormålet med uddannelsen er, at social- og sundhedshjælpere og -assistenter erhverver sig pædagogiske redskaber i arbejdet med ældre mennesker.

  • Rehabilitering som arbejdsformDeltageren kan arbejde ud fra centrale værdier og elementer i rehabilitering, bidrage til en målrettet rehabiliteringsindsats og dermed medvirke til forebyggelse af begrænsninger i borgerens liv.

  • Samarbejde med frivillige i velfærdsarbejdetEfter uddannelsen kan du tage del i det daglige samarbejde med frivillige. Du har indsigt i rammerne for og den konkrete udmøntning af arbejdsstedets samarbejde med frivillige, og du kan afgrænse egne og kollegers indsats i forhold til frivilliges indsats. Du kan understøtte de frivilliges arbejde, og du kan afpasse din deltagelse i samarbejdet.

  • Samarbejde med pårørendeFormålet med kurset er, at deltagerne får styrket deres færdigheder i at indgå og udvikle det professionelle samarbejde med pårørende, med udgangspunkt i og forståelse for borgerens og de pårørendes livssituation, forudsætninger og ønsker.

  • Samarbejde med ældre om gode kostvanerDeltageren får en grundlæggende viden om kostens betydning for den ældre borgers funktionsniveau og livskvalitet. Deltageren kan indsamle viden om den enkeltes kost- og drikkevaner og etablere et samarbejde med borgeren om gode kostvaner ved at tage udgangspunkt i den enkeltes ressourcer, funktionsniveau og motivation. I det samarbejde kan deltagerne inddrage pårørende, forskellige tilbud, institutioner og relevante faggrupper.

  • Selvledelse og formidling i omsorgsarbejdetDeltageren kan være selvledende i jobfunktionen i overensstemmelse med virksomhedens mål, værdier og strategier, herunder tage ansvar for planlægning, gennemførelse og dokumentation af opgaver i egen praksis.Deltageren kan ud fra kendskab til grundlæggende pædagogiske principper tage initiativ til og varetage formidlings- og vejledningsopgaver samt bidrage aktivt til at skabe en lærende kultur i teamet.

  • Selvstændigt arbejde med rehabiliteringDeltageren kan i et tværfagligt samarbejde og i samarbejde med borgeren selvstændigt arbejde med borgerens rehabiliteringsproces.

  • Socialpædagogik og aktiverende metoderFormålet er, at deltageren kan inddrage socialpædagogiske og aktiverende metoder med henblik på at støtte socialt sårbare borgere, således at de kan magte at deltage i sociale og kulturelle sammenhænge.

  • Sondeernæring for social- og sundhedsassistenter Efter uddannelsen kan du udføre plejen til borgere, der har behov for sondeernæring i hjemmet. Du kan vurdere behov, planlægge og iværksætte indsatser i samarbejde med relevante samarbejdspartnere. Du lærer at assistere ved anlæggelse af nasogastrisk sonde. Uddannelsen giver dig viden om sondeernæring, herunder medicinindgift. Du kan udføre opgaverne hygiejnisk og sikkerhedsmæssigt korrekt, ligesom du får træning i at informere og vejlede borgeren.

  • Sondeernæring for social- og sundhedshjælpereEfter uddannelsen kan du identificere borgere, der ikke får sufficient kost. Du bliver bevidst om dit ansvars- og kompetenceområde. Du kan udføre plejen i forhold til borgere, der har behov for sondeernæring. Du kan medvirke til planlægning af måltidet og du kan redegøre for indgift af, og risici forbundet med, sondeernæring. Endvidere kan du udføre god mundhygiejne og hudpleje til borgeren.

  • Sorg- og krisearbejde i omsorgs- og pæd. områdeUddannelsens formål er at sætte deltagerne i stand til at varetage de praktiske, sociale og psykologiske opgaver i kontakten med sorg- og kriseramte og deres pårørende.

  • Sosu-fagligt gerontologisk arbejdeGerontologi. Deltageren kan: Tilrettelægge en individualiseret indsats. Iværksætte nye initiativer, optimere plejen og forebygge komplikationer relateret til ældres hyppigste sygdomme. Tage initiativ til tværsektorielt samarbejde og påtage sig en koordinerende rolle. Ved modtagelse af og pleje af døende borgere i samarbejde med andre iværksætte optimale pleje- og omsorgshandlinger.

  • Sundhedspædagogik i omsorgsarbejdetEfter uddannelsen kan du inddrage sundhedspædagogiske metoder i samarbejdet med borgeren i det daglige omsorgsarbejde. Du lærer bl.a. om forskellige sundhedsbegreber og får konkrete redskaber til at støtte den enkelte borgers handlekompetencer med afsæt i borgerens værdier, kultur og opfattelse af sundhed.

  • Sårbehandling, behandlingskrævende sårUddannelsen giver deltagerne viden og færdigheder, som sætter dem i stand til at arbejde med behandlingskrævende sår.

  • Sårpleje, medvirken ved sårplejeFormået med uddannelsen er, at deltagerne kan medvirke ved sårpleje.

  • Teambuilding for selvstyrende grupperPå kurset lærer du at anvende en lærings- og teamrollemodel til iværksættelse af de støtteaktiviteter, som et team har brug for.

  • Teamorganiseret hjemmeplejeUddannelsens formål er at kvalificere deltagerne til at kunne indgå i et fleksibelt og selvstændigt samarbejde i den kommunale hjemmepleje under det arbejdsvilkår, at de ofte arbejder alene.

  • Tidlig opsporing af demens i omsorgsarbejdetDeltagerne kan anvende konkrete værktøjer til arbejdet med opsporing af demens i omsorgsarbejdet.

  • Tidlig opsporing af sygdomstegnDeltageren kan medvirke til en tidlig opsporing af sygdomstegn. Deltageren kan observere og handle hensigtsmæssigt i forhold til en ændret sundhedstilstand hos f.eks. den ældre medicinske patient.

  • Træning af borgere i eget hjemEfter uddannelsen kan du tilrettelægge en forebyggende, vedligeholdende og genoptrænende træningsindsats med et rehabiliterende sigte som en del af det daglige omsorgsarbejde. Du lærer at arbejde aktiverende med udgangspunkt i borgerens ressourcer og medvirke til at fremme borgerens sundhed gennem træning af funktioner på krops-, aktivitets- og deltagelsesniveau.

  • Tværfagligt samarbejde om måltider til ældreDeltageren kan samarbejde tværfagligt om måltider til ældre og kan gennem arbejdstilrettelæggelse og ansvarsfordeling sikre en helhedsorienteret indsats mhp. at understøtte den ældre borgers funktionsniveau og livskvalitet. Deltageren kan indgå i en tværfaglig og konstruktiv dialog, herunder modtage og videregive relevant information og observationer.

  • Tværsektorielt arbejde med rehabiliteringDeltageren kan indgå i et tværsektorielt og tværfagligt samarbejde og koordinere et helhedsorienteret rehabiliteringsforløb med borgeren i centrum.

  • Udarbejdelse af projektrapporterDeltageren kan efter uddannelsen udarbejde en problemformulering, og afgrænse et problemområde, opbygge en rapport således at der er sammenhæng imellem problemformulering, analyse og konklusion samt præsentere resultatet af projektet.

  • Udvikling og styring af aktiveringsprojekterDeltagerne skal kunne anvende og udøve ledelse i den projektorganiserede arbejdsform.

  • Uhensigtsmæssig adfærd og palliativ omsorg

  • Uhensigtsmæssig adfærd og udadreageren ved demensSocial- og sundhedspersonale, der arbejder med mennesker med demens, lærer at arbejde forebyggende og dæmpende i forhold til uhensigtsmæssig og udadreagerende adfærd (BPSD). Dette ud fra en forståelse af den demente borgers situation, herunder selve den neurologiske hjerneskade, evt. somatiske årsager og betydningen af miljøet og konteksten omkring borgeren.

  • Vejl. og rådg. i dialog med borger/patientEfter uddannelsen kan du selvstændigt og i samarbejde med andre faggrupper, rådgive og vejlede borgeren, patienten og evt. pårørende. Du lærer at tilrettelægge og forestå rådgivning og vejledning med afsæt i borgerens livsverden, og du lærer at indgå i en ligeværdig dialog, ligesom du får kendskab til de juridiske aspekter.

  • Vejledning i forflytningUddannelsen gør deltagerne i stand til på baggrund af analyse og vurdering af forflytninger at vejlede i forflytning, således at motivation til forandring og udvikling øges i den forflytningsmæssige praksis.

  • Velfærdsteknologi i det daglige omsorgsarbejdeEfter uddannelsen kan du bidrage til at bringe velfærdsteknologi i anvendelse i det daglige omsorgsarbejde. Du får forståelse for, hvad velfærdsteknologi er, herunder de etiske og arbejdsmæssige aspekter i forhold til praksis. Du lærer at støtte borgeren i at være selvhjulpen ved at bruge velfærdsteknologiske løsninger med afsæt i borgerens værdier og hverdagsliv.

  • Videndeling og læring for medarbejderePå kurset lærer du at understøtte produktionsgrupper i at være selvudviklende og skabe netværk til erfaringsudveksling.

  • Voldsforebyggelse, konfliktløsning og udviklingFormålet med uddannelsen er, at personale, der er beskæftiget med klienter, hvor muligheden for voldsudøvelse fra klientens side er til stede, får redskaber, der giver dem mulighed for at håndtere volden på en sådan måde, at klientens udviklingsperspektiv fastholdes.

  • Værdibaserede arbejdspladserPå kurset lærer du at formulere og implementere virksomhedens værdier inden for dit eget arbejdsområde.

  • Værtskab og sociale rammer for ældres måltiderDeltageren kan medvirke til at organisere "det gode måltid" ved at skabe gode fysiske og sociale rammer for måltidet mhp. at understøtte den ældre borgers funktionsniveau og livskvalitet. Desuden kan deltageren inddrage den ældre i hverdagsaktiviteter omkring måltidet med udgangspunkt i den enkeltes ressourcer og ønsker. I arbejdet med at etablere gode rammer for måltidet er deltageren opmærksom på de forskellige udfordringer, der er, alt efter om den ældre spiser alene eller sammen med andre. I den forbindelse kan deltageren bruge værtsrollen som pædagogisk redskab.