Tilmeld dig forløbet
Intro, specialiserede socialområde: funktionsneds.
Nye medarbejdere på det specialiserede socialområde, herunder social- og sundhedsassistenter, pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere og ufaglærte medarbejdere
Intro, specialiserede socialområde, samarbejde
Nye medarbejdere på det specialiserede socialområde, herunder social- og sundhedsassistenter, pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere og ufaglærte medarbejdere
Intro specialiserede socialområde: sundhedsindsats
Nye medarbejdere på det specialiserede socialområde, herunder social- og sundhedsassistenter, pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere og ufaglærte medarbejdere
Ressourcefokus i det pædagogiske arbejde
Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk arbejde med børn, unge og voksne. Medarbejderne kan eksempelvis være omsorgsmedhjælpere, pædagogiske assistenter, social- og sundhedsassistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere og familieplejere, der arbejder i specialområdet eller dagtilbuds- og skole/fritidsområdet.
Medvirken ved medicinadministration
Uddannelsen henvender sig til faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager sundhedsfagligt og/eller pædagogisk arbejde med børn, unge, voksne og ældre. Medarbejderne kan fx være social- og sundhedshjælpere, pædagogiske assistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere eller familieplejere, der fx arbejder inden for det nære sundhedsvæsen, på dagtilbudsområdet, eller på specialområdet.
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde
Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk arbejde for og med børn, unge, voksne og ældre - herunder ældre med demens. Medarbejderne kan eksempelvis være pædagogiske assistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere, familieplejere, social- og sundhedshjælpere samt social- og sundhedsassistenter.
Mentalisering i omsorgs- og relationsarbejde
Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk og/eller sundhedsfagligt arbejde med børn, unge, voksne og ældre. Medarbejderne kan eksempelvis være pædagogiske assistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere, familieplejere, social- og sundhedshjælpere samt social- og sundhedsassistenter, der eksempelvis arbejder på ældreområdet, dagtilbudsområdet eller specialområdet.
Arbejdet med lavaffektive metoder - Low Arousal
Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der arbejder inden for det socialpsykiatriske område og voksenhandicapområdet. Det kan eksempelvis være pædagogmedhjælpere, værkstedsassistenter og pædagogiske assistenter. Ligeledes er uddannelsen også rettet mod det specialpædagogiske område i forhold til børn og unge med udviklingsforstyrrelser og/eller problemskabende adfærd, hvor målgruppen er familieplejere.
Intro, specialiserede socialområde: funktionsneds.
Deltageren:- får kendskab til det specialiserede socialområde samt specialområdets målgrupper.- tilegner sig viden om forskellige funktionsnedsættelser og kan anvende denne viden i det daglige samarbejde med borgerne.- kan medvirke til at støtte borgerne i at opnå bedst mulig trivsel- kender de gældende love og regler og kan handle i overensstemmelse hermed, ud fra eget ansvars- og kompetence område.- kan handle ud fra gældende lovgivning i forhold til magtanvendelse og kan medvirke til den efterfølgende indberetning.
Intro, specialiserede socialområde, samarbejde
Deltageren:- har kendskab til forskellige pædagogiske tilgange og kan anvende dem i samarbejdet med borgeren.- kan medvirke i forskellige pædagogiske indsatser og understøtte den enkelte borger i mestringen af eget liv.- har forståelse for det tværfaglige samarbejde, og forstår egen rolle og kompetence i jobbet samt evner at samarbejde på tværs af fagligheder.- har kendskab til dokumentationspligt og kan anvende relevante redskaber i udførelse af dokumentationspligten.
Intro specialiserede socialområde: sundhedsindsats
Deltageren:kan medvirke til at observere borgernes almene sundhedstilstand, reagere på ændringer og sammen med borgeren medvirke til at dokumentere disse.kender til og kan navigere i en kombineret sundhedsfaglig og socialfaglig tilgang i samarbejdet med borgerenkan indgå i netværkssamarbejde omkring borgeren, for at sikre dennes sundhed og trivsel bedst muligt.kender egen rolle og kompetence i jobbet og kan medvirke til dokumentation i nødvendigt omfang.
Ressourcefokus i det pædagogiske arbejde
Deltageren:- kan anvende en ressourcefokuseret tilgang i det pædagogiske arbejde med henblik på at fremme trivsel, udvikling og livskompetencer i mødet med børn, unge og voksne. - har faglig viden om ressourcefokuserede metoder og kan anvende disse i samarbejde med barnet, den unge og voksne. - kan identificere ressourcer og styrkesider hos barnet, den unge og voksne - også i udfordrende situationer og hos personer, der har det svært, og på denne baggrund inddrage målgruppen i udvikling af nye handlemuligheder. - kan reflektere over egne holdningers betydning for synet på barnets eller borgerens kompetencer og handlemuligheder. Deltageren kan i samarbejde med kollegaer styrke og begrunde ressourcefokuserede indsatser.
Medvirken ved medicinadministration
Deltageren kan medvirke ved medicinadministration, herunder kan deltageren: - udlevere medicin og hjælpe borgeren med at indtage denne korrekt. - observere og reagere på forandringer i borgerens adfærd i forhold til den medicinske behandling og på baggrund af viden om medicinens virkning, bivirkning og interaktioner.- samarbejde med borgeren om at indtage medicinen korrekt ud fra borgerens forudsætninger, behov og ønsker. - handle ud fra bevidsthed om eget ansvars- og kompetenceområde og kan arbejde ud fra arbejdspladsens instrukser, herunder delegeringsansvar i henhold til gældende lovgivning.- dokumentere og videregive relevante observationer ved forandringer i borgerens tilstand og ved afvigelser ved medicingivning. Deltageren har kendskab til utilsigtede hændelser.- samarbejde med borgeren om videregivelse af relevante informationer til pårørende, tværfaglige og tværsektorielle samarbejdspartnere ud fra gældende lovgivning.
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde
Deltageren kan anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne.Med udgangspunkt i et grundlæggende indblik i hjernens funktioner, udvikling, og sanseintegration kan deltageren observere barnet/den unge/den voksne samt inddrage denne viden og observationer i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. I det arbejde kan deltageren tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder samt reflektere over betydningen af egen adfærd i samspillet med barnet/den unge/den voksne. Desuden kan deltageren videregive relevante observationer til kolleger, pårørende og andre professionelle omkring barnet/den unge/den voksne.
Mentalisering i omsorgs- og relationsarbejde
Deltageren kan anvende mentalisering som begreb, tilgang og metode i det professionelle møde med børn, unge og voksne. Herunder kan deltageren: - Anvende sin forståelse for betydningen af egen mentaliseringsevne i mødet med barnet/den unge/den voksne, og i samspillet med øvrige samarbejdspartnere, med henblik på at styrke relationen og undgå mentaliseringssvigt. - Understøtte udvikling og agere hensigtsmæssigt i samspillet med barnet/den unge/borgeren, på baggrund af kendskab til de sammenhænge, der er mellem varierende mentaliseringsevne og den adfærd barnet/den unge/borgeren udviser.- Bidrage til at kvalificere og udvikle en mentaliserende tilgang i egen og fælles praksis, med afsæt i arbejdspladsens rammer og gældende lovgivning.
Arbejdet med lavaffektive metoder - Low Arousal
Deltageren kan, med afsæt i en forståelse for konfliktminimering, ikke-konfrontation og forebyggende indsats med fokus på metoden Low Arousal, skabe afstemte relationer til borgere med kognitive funktionsnedsættelser og problemskabende adfærd, og herigennem skabe en trivselsfremmende indsats, der minimerer problemskabende adfærd og magtanvendelser i det pædagogiske arbejde. Deltageren har forståelse for de grundlæggende principper i Low Arousal og kan forstå problemskabende adfærd som en mestringsstrategi for borgeren, og tilpasse eventuelle krav i forhold hertil. Deltageren kan, på baggrund af viden om affektregulering og selvkontrol, identificere, forebygge og håndtere for høj eller for lav arousal og tilpasse egen adfærd, samt pædagogiske og fysiske rammer til gavn for borgerens trivsel. Deltageren har viden om stress, og kan på baggrund af iagttagelser udarbejde enkle stress-analyser, samt vurdere borgerens samlede stress-belastning i en given situation, og justere den pædagogiske indsats og forventninger på denne baggrund. Deltageren har forståelse for eget og kollegers ansvar i konflikter, og kan reflektere over egen og kollegers rolle i borgerens liv. Deltageren kan på baggrund heraf indgå i faglig sparring med kolleger med sigte på at minimere konflikter.
Kontakt
Kontakt KURSUS Nord:
KURSUS Nord
På Sporet 8A
9000 Aalborg
Tlf.: 60 39 45 46
Mail: mail@kursusnord.dk