Tilmeld dig forløbet
Fagunderst. dansk som andetsprog F/I, integr. SOSU
Uddannelsen henvender sig til personer med dansk som andetsprog, som arbejder inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU-uddannelser.
Relation og kommunikation med borgeren - FSSH1
Uddannelsen er den første arbejdsmarkedsuddannelse ud af fem i en fleksibel vej fra ufaglært til faglært social- og sundhedshjælper. Målgruppen er medarbejdere, som har en uddannelse svarende til og med erhvervsuddannelsesniveau eller ufaglært social- og sundhedspersonale.
Fagunderst. dansk som andetsprog F/I, integr. SOSU
Deltagerne kan anvende et alment og specifikt fagsprog, der er tilstrækkeligt til, at de kan nå målene i den eller de arbejdsmarkedsuddannelser eller enkeltfag, udbudt under en fælles kompetencebeskrivelse, som fagunderstøttende dansk som andetsprog skal supplere. Deltagerne kan kommunikere om værktøj, udstyr, materialer, arbejdsprocesser og andre forhold, der er centrale for de jobfunktioner, som uddannelsen sigter mod, at deltageren kan varetage. Uddannelsen er for personer med dansksproglige forudsætninger, der som minimum svarer til en bestået "Prøve i dansk 1", jf. danskuddannelse efter Lov om danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl. eller tilsvarende. De sprogbehov, der opstår i den konkrete faglige kontekst, afgør hvilke mundtlige og skriftlige færdigheder, der primært lægges vægt på i undervisningen. Uddannelsen kan ikke udbydes enkeltstående. Den kan kun udbydes som en del af et særligt uddannelsesforløb for flygtninge og indvandrere. Varigheden kan afkortes efter behov.
Relation og kommunikation med borgeren - FSSH1
Deltageren kan:- Medvirke til at etablere og fastholde en professionel relation i mødet med borgeren, herunder borgeren med demens, og de pårørende på baggrund af viden om mellemmenneskelige relationer, kommunikation, ligeværdighed og empati. - Medvirke til at vælge og planlægge aktiviteter, der fremmer borgerens livskvalitet, handlekompetence og et meningsfuldt hverdagsliv på baggrund af viden om egen og andres kultur, ikke-diskrimination og betydning af livshistorie.- Involvere borgeren under hensyntagen til borgerens funktionsevne på baggrund af viden om den rehabiliterende tilgang.- Medvirke til at varetage opgaver inden for social- og sundhedshjælperens arbejdsområde på baggrund af viden om social- og sundhedsvæsnets opbygning og lovgivning, herunder menneskeretslige principper, tavshedspligt, aktindsigt og samtykke.- Medvirke til arbejdet med borgerens rehabiliteringsforløb ud fra viden om pleje- og træningsplaner.- Identificere typiske symptomer på ændret adfærd og medvirke til at iværksætte relevante handlinger på baggrund af viden om kroppens opbygning og funktion, herunder den fysiske og psykiske aldringsproces.- Tage medansvar for trivslen på baggrund af viden om arbejdspladsens organisering, rettigheder som fag- og myndighedsperson og mulighed for medarbejderindflydelse.- Opretholde hygiejniske principper og afbryde smitteveje i forbindelse med udførelse af praktiske opgaver hos borgeren herunder procedurer for skift af sengelinned, sortering af vasketøj og rengøring på baggrund af viden om forebyggelse af smittespredning.- Deltage i dokumentation og videregive relevante observationer om borgeres sundhedstilstand i det tværfaglige samarbejde.
Kontakt
Kontakt KURSUS Nord:
KURSUS Nord
På Sporet 8A
9000 Aalborg
Tlf.: 60 39 45 46
Mail: mail@kursusnord.dk