Afsluttet
Det overordnede formål med projektet ”Et fælles naturvidenskabeligt rekrutteringsunivers på sporet” er at styrke kendskabet til karriereveje til STEM-uddannelser for unge og deres omverden. Et af omdrejningspunkterne i projektet er fortællingen om karriere og uddannelsesvalg. I projektet arbejdes der med at ændre fortællingen ”hvad kan jeg blive?” til fortællingen ”hvordan kan jeg ændre verden?” med afsæt i det naturvidenskabelig uddannelsesvalg.
Med udgangspunkt i den nye fortælling er målet at partnerskabet over de næste 5 år skaber et fælles naturvidenskabeligt rekrutteringsunivers, hvor der udvikles Camps, Hackatons og andre rekrutteringsindsatser, der kan synliggøre mulighederne for en naturvidenskabelig uddannelsesvej. I partnerskabet er der fokus på hele uddannelseskæden og arbejdsmarkedet. Et fokus der bl.a. skabes ved at knytte et Advisory board til vores rekrutteringsunivers. Advisory boardet består af repræsentanter fra videregående uddannelser, virksomheder og nøglepersoner fra andre STEM-indsatser.
Formålet er at skabe en ny fortælling om de naturvidenskabelige uddannelser og særligt synliggøre de 2 ungdomsuddannelser Science STX og EUX-Velfærd. På længere sigt er det fælles mål at øge rekrutteringen til netop disse uddannelser.
Dette projekt er det første delprojekt i udviklingen af et fælles naturvidenskabeligt rekrutteringsunivers og har grundskolen som målgruppe.
- Delprojekt 1: STEM-Camp (Grundskolen)
- Delprojekt 2: STEM-indsats i ungdomsuddannelsen
- Delprojekt 3: Ungdomsuddannelse til videregående STEM-uddannelse
De 3 delprojekter
Planen er, at resultaterne fra delprojekt 1 skal give input til delprojekt 2, som igen giver input til delprojekt 3. På den måde arbejdes der i intervaller over de næste 5 år, hvor der er udviklet et fælles naturvidenskabeligt rekrutteringsunivers på tværs af de 2 ungdomsuddannelser.
Delprojekt 1: Grundskole til Ungdomsuddannelse
Synliggørelse af STEM-karrieveje gennem hele uddannelseskæden for elever i grundskolen, som et alternativ til den karrierevej størstedelen af en ungdomsårgang vælger. Aktiviteterne i delprojekt 1 henvender sig til elever i 8. – 9. og 10. klasse.
Delprojekt 2: STEM-indsats i ungdomsuddannelsen
Udvikling og afprøvning af særlige indsatser i samarbejde med de videregående uddannelser og virksomheder, der kan styrke elevernes forståelse for anvendeligheden af de STEM-kompetencer de udvikler på ungdomsuddannelsen. Aktiviteterne i delprojekt 2 henvender sig til elever på ungdomsuddannelserne.
Delprojekt 3: Ungdomsuddannelse til videregående STEM-uddannelse
Udvikling af indsatser i overgangen fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse i samarbejde med UCN, Aalborg Universitet og arbejdsmarkedsrepræsentanter. Aktiviteterne i delprojekt 3 henvender sig til elever der nærmer sig afslutningen af en ungdomsuddannelse.
Projektets målgruppe
Målgruppen i delprojekt 1 er de uddannelsesparate unge, der vælger den traditionelle STX og har interesse for STEM-fag. Børne- og undervisningsministeriets nøgletal viser at unge i 2021 valgte uddannelse som de plejer, hvilket betyder at størstedelen vælger en traditionel STX-uddannelse. Med projektet ønskes det, at styrke de uddannelsesparate unges kendskab til STEM-uddannelserne og give dem et indblik i STEM-karrieremuligheder.
Udover ovenstående, skal projektet bidrage til at øge kønsdiversiteten af elever der vælger en STEM-karriere, herunder øge andelen af piger, der vælger en STEM-karriere.
Aktiviteter i projektet
I STEM-aktiviteterne arbejdes der med at:
- Skabe eksperimenterende og legende events, der kan inspirere deltagerne til at vælge STEM til som karrierevej
- Skabe praksisnære delelementer, der synliggør både uddannelseselementer og arbejdspladserne i STEM-uddannelseskæden
- Udfordre sproget og kommunikationen omkring STEM
Have et særligt fokus på piger og udvikle elementer, der er attraktive for dem.
Projektopstart
Projektet indledes med et hackaton for alle projektdeltagere og netværksdeltagere. Der samarbejdes med HIGH5GIRLS, som er en NGO-virksomhed, der afvikler STEM-events på landsplan, f.eks. hackatons for piger i alderen 13-19 år. Hackatonet skal være med til at skabe en fælles forståelse i projektgruppen for hvad et hackaton kan give af udbytte til deltageren.
Resultatet af dette Hackaton skal blive til et idékatalog, der vil danne grundlag for udvikling af den STEM-camp, som er det endelige resultat at udviklingsfasen.
Udvikling af STEM-camp
Der planlægges 3 udviklingsseminarer, hvor samarbejdet med HIGH5GIRLS fortsættes. I denne fase faciliterer HIGH5GIRLS udviklingen af elementer til STEM-campen. Her udvikles over 2 gange en prototype, som afprøves med elevmålgruppen, som en del af udviklingen.
Samarbejde
I projektet samarbejder Aalborg City Gymnasium og SOSU Nord om at skabe et fælles naturvidenskabeligt rekrutteringsunivers på tværs af 2 nyere ungdomsuddannelser, med hvert sit særkende:
- Science STX
en 2-årig STX-uddannelse med et særlig fokus på samarbejde med virksomheder og Aalborg Universitet
- EUX Velfærd
både en gymnasial- og erhvervsuddannelse (Social- og sundhedsassistent)
Projektfakta
Projektet er støttet af: Den Nordjyske Teknologipagt
Projektbudget: Kr. 1.596.000,-
Egenfinansiering: Kr. 399.000,-
Projektperiode: 01.10.2021 – 30.06 2023
Projektledere: Dorthe Bille dobi@sosunord.dk
Partnerskole: Aalborg Citygymnasium